Rijetko djeluju: Dva roditeljska stila mogu djeci otežati put do uspjeha

Foto: Unsplash

Djeci je posljednjih nekoliko godina bilo teško, prije svega zbog pandemije koronavirusa i virtualnog učenja, što je dovelo do kontinuiranog pada u uspjehu. Anketa koju je proveo Test Prep Insight na više od 3000 roditelja pokazuje da roditelji pokušavaju preuzeti kontrolu nad situacijom postajući stroži u pogledu akademskog uspjeha.

49 posto roditelja pokušava kontrolirati djecu jer su tjeskobni zbog njihove budućnosti na tržištu rada. Oko 20 posto roditelja izjavilo je da su usredotočeni na obrazovna postignuća. Mnogi roditelji također spominju da razvoj tehnologije i umjetne inteligencije utječe na njihove izbore.

"Kao roditelj, logično je da želite učiniti sve što je u vašoj moći kako biste pomogli djetetu da bude uspješno, ali autoritarno roditeljstvo može itekako odmoći", kaže školska savjetnica Katie Dorn.

Ona za Parents kaže da se treba kloniti i popustljivog stila, poznatijeg kao permisivno roditeljstvo.

"Nepostojanje granica i očekivanja može spriječiti djecu da nauče važne životne lekcije potrebne za odraslu dob. Na primjer, djeca takvih roditelja u odrasloj dobi mogu se boriti s nametnutim pravilima, pokazivati pasivnu agresivnost, osjećati se obrambeno u određenim situacijama, imati poteškoća u uspostavljanju značajnih odnosa i boriti se da utvrde svoj pravi identitet i osjećaj sebe", pojasnila je.

Svako dijete je drugačije, ali važno je imati jasna očekivanja i granice

Popustljivo roditeljstvo rijetko pomaže kada se radi o poticanju djece prema uspjehu. To je zato što djeca trebaju jasna očekivanja dok rastu vlastitim tempom.

"Volim poticati roditelje da pronađu ravnotežu između strukture i fleksibilnosti u svom pristupu obrazovanju, poticanje otvorene komunikacije, međusobnog poštovanja i poticajnog okruženja koje promiče akademski uspjeh i emocionalnu dobrobit", poručuje terapeut Daniel Rinaldi.

Njegov preferirani pristup autoritativno je roditeljstvo koje ima jasna očekivanja i granice te cijeni djetetove misli i osjećaje.

"Kroz stalnu komunikaciju dijete uči ne samo što je ispravno, a što pogrešno, nego i obrazloženje iza pravila i posljedica. Ovakav pristup potiče osjećaj razumijevanja i međusobnog poštovanja između roditelja i djeteta. Vjerojatnije je da će se djeca odgajana u autoritativnom okruženju u školi osjećati sigurnije pri dijeljenju svojih misli i uvjerenja te započinjanju razgovora, budući da se osjećaju potpomognuto i potvrđeno u izražavanju sebe", slaže se dječja psihologinja Regine Muradian.

Svako je dijete drugačije, ali roditelji mogu pomoći tako da prilagode svoj pristup potrebama djeteta, usredotoče se na zajedničko pronalaženje rješenja, prihvate neuspjeh, upravljaju sukobima na zdrav način te interveniraju kada je potrebno.

Pročitajte više