dinamo

Dinamo sutra prodaje 300.000 fan tokena. Što je fan token i kako do njega?

Foto: GNK Dinamo

U SRIJEDU točno u 13 sati počinje prodaja Dinamova fan tokena ($DZG), čime hrvatski klub ulazi u usko društvo europskih klubova koji imaju svoj oblik kriptovalute.

Dinamo je stvorio fan token u suradnji s tvrtkom Socios.com preko koje fan tokenima trguju Barcelona, Juventus, Inter, Milan, PSG, Atletico Madrid i brojni drugi klubovi.

Što je fan token?

Fan token je novi oblik interakcije sportskih klubova sa svojim navijačima, a cilj je, jasno, velika zarada za klubove. Svaki navijač koji ima barem jedan fan token može sudjelovati u raznim interaktivnim aktivnostima kluba i može odlučivati o najčešće marginalnim stvarima vezanim za klub kao što je dizajn treće garniture dresova, ime pojedinih tribina na stadionu, odabir glazbe na utakmicama itd. Prvo o čemu će vlasnici Dinamovog fan tokena moći odlučivati jest kako će se zvati glavni teren Dinamove nogometne škole, a u ponudi će biti Zlatko Kranjčar, Dražan Jerković, Krasnodar Rora, Zlatko Škorić i Slaven Zambata.

Kako doći do Dinamova fan tokena?

Riječ je o virtualnom proizvodu vezanom za kriptovalutu Chilliz ($CHZ), odnosno da bi navijači mogli kupovati Dinamov fan token, moraju imati Chilliz na svojem računu. Do njega se može doći tako da se skine aplikacija Socios.com u kojoj se kreditnom karticom može kupiti Chilliz, a onda se on može potrošiti da bi se kupili Dinamovi ili fan tokeni drugih klubova. Dinamo će u srijedu u prodaju pustiti 300.000 fan tokena po cijeni od dva eura (15 kn), a navijači će njima kasnije moći međusobno trgovati.

Je li cijena fiksna?

Fiksna će biti samo tijekom trajanja inicijalne faze prodaje, tzv. Fan Token Offering (FTO). Kad sutra izađe na tržište, token će vrijediti dva eura, a onda će mu se cijena mijenjati ovisno o ponudi i potražnji za fan tokenima, baš kao što je slučaj sa svim kriptovalutama na tržištu. Cijenu će određivati isključivo tržište, odnosno nitko neće moći izravno utjecati na to koliko će fan token stajati. Također, ne očekuje se da će rezultati kluba utjecati na cijenu koliko sve ono što se događa oko njega. 

Koliko fan tokena navijači mogu imati?

Broj fan tokena nije ograničen. Dapače, što više tokena navijač ima, to je njegov glas u klubu važniji. Recimo, glas navijača koji ima deset fan tokena vrijedi puno više od glasa navijača, odnosno glas prvog navijača vrijedit će, primjerice, 2.5 glasova, a glas navijača koji ima jedan token jedan glas. U svim drugim klubovima, a tako vjerojatno i u Dinamu, postoje akcije u kojima će navijači moći zamijeniti svoj fan token za neki poklon ili neki slični ekskluzivni sadržaj, a postojat će i oblik VIP ljestvice za navijače s najviše tokena. Njima će biti dostupni najekskluzivniji sadržaji i pokloni koje klub odredi.

Dinamo je za svoje članove organizirao promotivnu akciju. Svaki član kluba koji do srijede u 14 sati skine aplikaciju Socios.com, registrira se i kupi jedan fan token od kluba će na dar dobiti još jedan fan token.

"Član nakon toga treba poslati e-mail sa sljedećim podacima: ime, prezime, e-mail adresa istovjetna onoj koja je upisana u Socios.com aplikaciji te broj članske iskaznice GNK Dinama na adresu dzg@gnkdinamo.hr. Prijava traje do srijede u 14 sati", priopćio je Dinamo na svojim stranicama.

Barcelona rasprodala fan tokene u dva sata, $PSG napravio 1.2 milijarde dolara prometa

Fan tokeni su iznimno popularni među navijačima najvećih svjetskih klubova koji ovaj način interakcije s navijačima vide kao dodatni izvor zarade. Barcelona ($BAR) je svoj fan token u prodaju pustila u lipnju ove godine i navijači su u dva sata razgrabili 600.000 fan tokena, također po cijeni od dva eura. Dva dana kasnije Barcin fan token vrijedio je šest eura.

Sredinom srpnja u prodaju je pušten novi broj Barcina fan tokena i u prvih pet minuta cijena im je skočila 200 posto, a tog dana taj fan token ostvario je 2.5 milijuna dolara prometa.

Još drastičniji primjer je PSG-ova fan tokena. Kad se počelo pričati da bi Messi stvarno mogao doći u Pariz, $PSG je poskupio 130 posto, a u danima prije Messijeva potpisa PSG-ov fan token napravio je čak 1.2 milijarde dolara prometa. Kad je Argentinac potpisao ugovor, cijena $PSG-a skočila je na rekordnih 60 dolara, a Messi je za dolazak u PSG dobio ogroman broj PSG-ovih tokena. Nije poznato koliko točno, ali su iz kluba rekli da je brojka "značajna" pa se pretpostavlja da Messi ima oko četvrtinu svih fan tokena PSG-a.

U trenutku kad ih je dobio, vrijedili su 40 dolara, a trenutačna cijena im je oko 26 dolara, što znači da je Messi nešto sitno izgubio, ali se pretpostavlja da će oni u budućnosti vrijediti puno više.

Pročitajte više