Fan shop Hajduka u centru Zadra šaka je u oko svim navijačima KK Zadra

Foto: Matija Lipar/Antena Zadar

MJESTO i vrijeme: Kalelarga, najpoznatija zadarska ulica, nekoliko dana uoči Jadranskog derbija između Hajduka i Rijeke. Poveća grupa Zadrana strpljivo je od ranih jutarnjih sati čekala u redu ispred Hajdukovog Fan shopa kako bi kupila zlata vrijedan papirić koji otvara vrata Poljuda.

Hajduk je odavno shvatio što znači ozbiljan marketing i koliko je on bitan za uspješno poslovanje kluba, ali i za mobilizaciju navijačke vojske. Vrlo pragmatično, ali ujedno i krajnje svrsishodno ponašanje Splićana. Hajduk je tu pionir na našim prostorima i bez konkurencije unutar Hrvatske. Kako vrijeme odmiče, Hajduk i u europskim okvirima predstavlja klub koji postavlja nove marketinške ljestvice. 

Hajduk danas od marketinga na godišnjoj razini ima prihod od čak 5.1 milijun eura. Ostali klubovi u Hrvatskoj mogu samo sanjati o ovim ciframa. Ne tako davno, po običaju podrugljiva hrvatska javnost rugala se japankama i jogurtima s grbom Hajduka. Više se ne rugaju, jer marketing u Hajduku danas u ozbiljnoj mjeri financira splitski klub.

Ali, dosta o Hajduku. Idemo malo o KK Zadru kao brendu i općenito o trenutnom stanju identiteta zadarske košarke. U Zadru, gradu košarke, koji je "stvorio" košarku u Hrvatskoj, posve je drugačija situacija. KK Zadar je aktualni prvak Hrvatske, vrlo dobro je pozicioniran u ovogodišnjem izdanju ABA lige i prvi je favorit za osvajanje još jednog naslova prvaka države. Frapantno je da mi u Zadru nismo u stanju sve ove činjenice marketinški i financijski kapitalizirati. Ne samo da nismo u stanju već i stagniramo na svim navedenim poljima.

Indolentnost i tromost košarkaškog Zadra

KK Zadar službeno je odustao od fizičkog Fan shopa u svom gradu. Iz kluba je kao izgovor rečeno da ne mogu pronaći adekvatnu lokaciju u gradu. Zanimljivo, Hajduk, koji je iz Splita, uspio je pronaći adekvatnu lokaciju u Zadru, a KK Zadar, čiji je vlasnik Grad Zadar, to nije u stanju. Ovo je moguće samo u "košarkaškom" Zadru. Fan shop Hajduka u centru Zadra šaka je u oko svim navijačima KK Zadra. I ovdje ne mislim ništa loše o Hajduku i njegovoj marketinškoj ekspanziji, već o indolentnosti i tromosti košarkaškog Zadra. 

U web shopu KK Zadra, ili ono što je još preostalo od njega, usred zime možete kupiti ljetnu majicu i jednu plastičnu bocu. Službenih zimskih majica i dresova, naravno, nema u ponudi. Za uređen klub izdatak za nabavu navijačkih majica je mizeran s obzirom na ukupan proračun kluba. Očito u KK Zadru imaju neku samo njima znanu računicu i poglede na moderne tokove marketinga i sporta općenito. Ime KK Zadar kao potencijalno ogroman marketinški brend u potpunosti je zapušten i neiskorišten.

Navijači su često osuđeni na vodu iz WC-a kao na jedino osvježavajuće piće tijekom utakmice Zadra

Na utakmicama Zadra "Match Day merchandise" ne postoji, a navijači su često osuđeni na vodu iz WC-a kao na jedino osvježavajuće piće tijekom i nakon utakmice. U ovom slučaju ne bi bilo pošteno svu krivicu svaliti na KK Zadar. Sukrivac je, i to u ozbiljnoj mjeri, i ŠC Višnjik u čijem se sklopu nalazi dvorana Krešimira Ćosića, u kojoj KK Zadar igra domaće utakmice. KK Zadar ima status neželjenog djeteta u dvorani koja nosi ime po Krešimiru Ćosiću, velikanu zadarske i svjetske košarke. Odnos KK Zadra i ŠC Višnjika, unatoč tome što im je vlasnik isti, krajnje je nakaradan.

Počevši od ogromnog, gotovo pa umjetnog klupskog duga prema dvorani koji se godinama uporno ne želi riješiti, iako bi mogao potezom pera uz volju gradske politike, no političke volje nema. Jer, očito, kompletnoj zadarskoj politici u interesu je držati KK Zadar u talačkoj poziciji i po potrebi klupski dug besramno koristiti u lokalne političke svrhe. Sadašnje politički poslušno i krajnje neambiciozno rukovodstvo kluba nema nikakvu namjeru krenuti u rješavanje ovog ogromnog financijskog i organizacijskog utega za klub. Pojedinci koji su u prošlosti pokušali riješiti ovaj gordijski čvor završili su tako što su smijenjeni ili protjerani iz KK Zadra.

Sav ovaj marketinški i identitetski nemar i košmar u KK Zadru usko je povezan sa zadarskim košarkaškim, ali i urbanim identitetom općenito. Može se slobodno postaviti i pitanje: postoji li još uvijek taj identitet i u kojoj mjeri.

U Zadru ćete češće vidjeti ljude u majicama Hajduka nego u majicama zadarskog košarkaškog velikana

Na zadarskim gradskim ulicama češće ćete vidjeti ljude u majicama Hajduka nego u majicama zadarskog košarkaškog velikana. Logično, majice KK Zadra u Zadru ne možete nigdje kupiti. Kad Hajduk igra u istom terminu kao i KK Zadar, to se automatski odražava na posjetu u Krešinoj dvorani.

Foto: Matija Lipar/Antena Zadar

Navijači Zadra postali su pomalo izbirljivi pa tako u velikom broju pohode utakmice samo kad su na rasporedu derbiji, i to uglavnom protiv srpskih giganata Partizana i Zvezde, eventualno protiv Budućnosti. U ostalim utakmicama regionalne lige posjeta je poprilično mršava, a na utakmicama amaterske hrvatske lige čuje se škripa tenisica. 

Ne treba se tu uhvatiti u zamku i previše kriviti zadarskog navijača, on je gladan uređenog kluba i smislenog plana i programa, a to mu sadašnje vodstvo KK Zadra, nažalost, ne može jamčiti. Velikom broju navijača Zadra postalo je zamorno svake godine gledati isti film o preživljavanju, kašnjenju plaća i saniranju dugova. Navijač Zadra željan je kompletnog i sređenog košarkaškog proizvoda, a sadašnji KK Zadar daleko je od toga.

U Zadru se skoro u potpunosti izgubila kultura redovnog odlaska na utakmice

Očekivano, zbog svega navedenog, u Zadru se skoro u potpunosti izgubila kultura redovnog odlaska na utakmice. Koliko god da je navijač Zadra postao izbirljiv, ovo je ipak najveća krivica kluba koji zbog svoje inertnosti nije u stanju animirati vlastite navijače. Prošla su vremena kad je navijač automatizmom odlazio na utakmice.

U današnjem vremenu potrebno je animirati navijače kako bi došli u dvoranu. KK Zadar na tom je polju potpuno zakazao te je ostao zarobljen u okovima prošlosti. Na marketing gleda kao na nužno zlo, a ne kao na priliku za dodatan prihod i promociju kluba, ali i grada Zadra.

Crnilo kod Tornada nikome nije jasno

Temelj zadarskog košarkaškog identiteta uzdrman je i novokomponiranim "crnilom" koje je u zadnjih nekoliko godina obuzeo određene navijačke sektore na utakmicama Zadra. Navijačka skupina, koja organizirano prati utakmice Zadra, tradicionalne zadarske plavo-bijele boje zamijenila je tvrdom crnom bojom. Zašto i zbog čega, to nikome u Zadru nije baš najjasnije.

Nikad, ali baš nikad crna boja nije predstavljala ništa u dugoj povijesti grada Zadra. Ne tako davno, crna boja na utakmicama Zadra bila je nezamisliva i neprihvatljiva. Očito su došla neka nova vremena kad je određenom broju navijača važnija opstojnost murala s motivom čudnovatog vojnika nego borba za uređenim i transparentnim košarkaškim klubom.

 

Unatoč vrlo dobrim rezultatima Zadra u zadnje vrijeme, klub poprilično kaska po pitanju vlastitog identiteta, marketinga i jače povezanosti s društvenim životom u Zadru. KK Zadar nije običan klub i trebao bi biti prisutan u društvenom životu grada Zadra.

Nedavno je KK Split sudjelovao u Noći muzeja, a utakmice KK Dinama gotovo redovito imaju humanitarni karakter. Ne pamtimo kada je Zadar organizirao bilo kakav društveni događaj, druženje s najmlađim navijačima, humanitarnu akciju ili nešto slično. KK Zadar se začahurio u oronule klupske prostorije u Jazinama i, nažalost, ponaša se i djeluje upravo u skladu s opisom tih prostorija.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala

Pročitajte više