11 mrtvih u 15 dana u nesrećama s motorima. Stručnjak: To je tragedija sudstva

Foto: Luka Šangulin / INDEX

U POSLJEDNJIH 15 dana u prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali motocikli je poginulo 11 osoba.

Jedna od njih je bila 20-godišnja Petra, djevojka koja je stradala u noći na subotu u neposrednoj blizini Studentskog doma Stjepan Radić u Zagrebu. Na nju je motociklom, dok je prelazila zebru, naletio 21-godišnji mladić koji je pretjecao automobile preko pune crte.

Mladić je motor vozio bez vozačke dozvole i kacige, a s njim je bio još jedan mladić, također bez kacige. Mladi vozač motocikla imotskih registarskih oznaka u nesreći je teško ozlijeđen te se nalazi u bolnici.

 

Djevojka je preminula u vozilu Hitne pomoći.

Prometni stručnjak: Naglo poboljšanje vremena je jedan od uzroka crnog niza

Marko Ševrović, predstojnik Zavoda za prometno planiranje na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, nam je objasnio moguće uzroke crnog niza te zašto u tako velikom broju tragičnih nesreća sudjeluju motociklisti. "U većini ovih situacija je bilo kršenja propisa od strane motociklista. S druge strane, zbog lošeg vremena su motociklisti kasnije izašli na cestu, naglo su se pojavili i vozači nisu navikli na njih. Vozači u većini slučajeva ne očekuju da bi netko mogao pretjecati kolonu, što je zapravo i njihova greška", kaže Ševrović.

Više mladih motociklista koji su u posljednjih desetak dana sudjelovali u nesrećama nije imalo položen vozački ispit.

"Vozači motora imaju nedovoljno iskustva i ne poštuju pravila. Kod mlađe generacije primjećujemo nepriznavanje bilo kakvog autoriteta. Njima je vozačka nebitna. Tu je jedan sociološki problem. Postoji više razloga zašto mladi vozači nemaju vozačku, od dostupnosti škola do vjerojatnosti da će biti kažnjeni. Kad bi bilo očekivano da će biti kažnjeni i da će kazna biti ozbiljna, oni bi malo drugačije razmišljali", kaže.

"Policija dobro radi svoj posao, ali ne i pravosudni sustav"

Da bi mlade vozače motocikla natjerali da se drže pravila potrebno je promijeniti način na koji društvo gleda na njih, ali i na općenitu sigurnost u prometu.

"Tu su dva problema. Policija nema dovoljno resursa da ih nadzire u prometu. Njih je teško nadzirati, najteže od svih sudionika. Okretni su, vrlo lako mogu pobjeći i teško ih je sankcionirati bez da ugrožavate druge sudionike u prometu, policija ne može jurcati za takvim divljacima. S druge strane, problem je i sudstvo. Po mom saznanju, u Hrvatskoj nije izrečena niti jedna presuda za obijesnu vožnju. Kod nas nema kaznenog djela ako nekog ne usmrtite. To je tragedija sudstva, ne policije. Policija dobro radi svoj posao, a pravosudni sustav u cijelosti ne razumije sigurnost u prometu. Oni dižu ruke od toga i guraju to policiji koja ne može to sama riješiti", rekao je Ševrović.

> Prometni vještak: Mladi ljudi koji hoće poštovati zakone odlaze u Njemačku i Irsku

Ovaj problem se ne može riješiti preko noći, za to trebaju godine, kaže.

"Mi se u prometu krećemo na način kako su nas odgajali roditelji i škole, prema nekim pravilima. Ako su ta pravila godinama zanemarivana, onda se dogodi ovo što sad vidimo. Jako puno nesreća je posljedica bezobzirnog kršenja propisa", kaže.

"Neodgovorne vozače treba kazniti prije nego se dogodi nesreća"

Potrebno je u društvu promijeniti pogled na to kakva ponašanja su prihvatljiva, a koja ne. Time će se zapravo spriječiti divljanje mladih vozača u prometu.

"Mi živimo u društvu koje takvo ponašanje ne osuđuje kao nešto neprimjereno. Prije dvadeset godina je bilo normalno voziti dijete bez sjedalice. Danas je to nepojmljivo, to više nitko ne radi jer se onda osjećate kao loš roditelj. Takav isti osjećaj treba stvoriti i kod ostalih sudionika u prometu. Ne možeš pretjecati kolonu, moraš se loše osjećati ako to radiš. A ne da si frajer i da ćeš brže proći... Dok se to događa, događat će se takve nesreće", rekao je Ševrović.

Važnije je sankcionirati vozače koji se ne drže pravila prije nego što se nesreća dogodi, nego se sada naslađivati s tim da će netko dobiti osam godina zatvora, kaže.

Jučer je u Sesvetama poginuo 25-godišnji motociklist

U trenutku kada su se pred studentskim domom okupljale stotine studenata kako bi zapalile svijeće i ostavili poruke u spomen na preminulu kolegicu, u Sesvetama je u prometnoj nesreći izgubljen još jedan mladi život. U Sesvetama je poginuo 25-godišnji motociklist.

U subotu oko 18:15 u Sesvetama je došlo do sudara BMW-a, kojim je upravljala 40-godišnja žena, i motocikla, kojim je upravljao stradali 25-godišnji mladić.

 

Kako je objavila policija, vozačica BMW-a se kretala u smjeru istoka po Industrijskoj ulici te je počela skretati ulijevo, a da prethodno nije provjerila mrtvi kut. U tom trenutku je na BMW naletio motocikl marke Aprilia.

Mladić na motoru u vozačku dozvolu nije imao upisanu kategoriju A, a pretjecao je kolonu vozila na mjestu gdje je to zabranjeno punom uzdužnom linijom.

Sat vremena kasnije dogodila se još jedna teška prometna nesreća na širem zagrebačkom području.

Pijani vozač usmrtio 26-godišnjeg Indijca

U Martinskoj Vesi u Vrbovcu na raskrižju Zagrebačke ulice i Ulice 7. svibnja oko 19:10 kombi je naletio na pješaka, koji je poginuo na mjestu nesreće.

52-godišnjak pod utjecajem alkohola od 1.11 promila je sletio s kolnika na autobusno stajalište, a potom u nastavku na pješački nogostup, gdje je naletio na 26-godišnjeg državljanina Indije koji se kretao pješice po nogostupu. Mladi Indijac je preminuo na liscu mjesta.

Poginuli suputnica na motociklu i pješak

Prije dva dana su u prometnoj nesreći kod Senja poginuli pješak (63), koji je prelazio cestu na mjestu na kojem nema pješačkog prijelaza, te 31-godišnja suputnica slovenskog motociklista (26), koji je naletio na pješaka i zatim udario u kameni usjek.

Na mjestu prometne nesreće smrtno su stradali putnica na motociklu, 31-godišnja slovenska državljanka, i pješak, dok je vozač motocikla, 26-godišnji slovenski državljanin, teško ozlijeđen i zadržan na liječenju u KBC-u Sušak.

Stravičan sudar u Zagrebu, poginuli i motociklist i biciklist

Prije sedam dana, u nedjelju ujutro, u stravičnom sudaru u Zagrebu poginuli su motociklist i biciklist.

Motocikl Suzuki je vozio M.P., rođen 1997. godine. On je naletio na biciklista koji je prelazio Zagrebačku aveniju na semaforu.

> Policija: Poginuli biciklist u Zagrebu prelazio je zebru na crveno

Žrtva nesreće je 68-godišnji odvjetnik.

 

Poginuo motociklist koji se sudario s autom u Ivanić-Gradu

18. lipnja dogodila se još jedna nesreća u kojoj je poginuo motociklist, ovaj put u samom Ivanić-Gradu.

Oko 14:20 došlo je do nesreće u kojoj su sudjelovali osobni automobil i motocikl. Motociklist je preminuo na mjestu događaja.

Dva prijatelja na motociklima poginula u Istri

15. lipnja u nesreći u Istri poginula su dva motociklista. Nesreća se dogodila na cesti Rovinj - Kanfanar. Poginula su dva mladića, prijatelja.

Do nesreće je došlo kod čvora Okreti na Istarskom ipsilonu, gdje su se sudarili motocikl i automobil. Odmah nakon sudara oba vozila su se zapalila, pri čemu je automobil izgorio do neprepoznatljivosti.

U sudaru je poginuo 28-godišnji muškarac iz Rovinja koji je upravljao motociklom, a policija je pregledom šireg područja nesreće u travi 30-ak metara od mjesta nesreće pronašla i drugo tijelo. Radilo se o 25-godišnjem suvozaču s motocikla. 

U Čakovcu poginuo 50-godišnji motociklist, vozačica auta mu oduzela prednost

Istog dana u 5:55 u Čakovcu se dogodila teška prometna nesreća u kojoj je poginuo 50-godišnji motociklist.

Do nesreće je došlo u Ulici Vladimira Nazora kada je 47-godišnja vozačica automobila prilikom skretanja ulijevo oduzela prednost motociklistu, nakon čega je došlo do sudara.

Motociklist je pao na kolnik i na mjestu preminuo od teških ozljeda.

Motociklist pretjecao auto kod Zadra, udario u drugi i poginuo

U teškoj nesreći koja se u prošlu nedjelju u 21:10 dogodila na DC-08 između Murvice Gornje i Murvice Donje nedaleko od Zadra poginuo je 52-godišnji vozač motocikla, hrvatski državljanin.

Policija osnovano sumnja da je 52-godišnji vozač motocikla zadarskih registarskih oznaka, koji je vozio iz smjera Posedarja prema Zadru, pretjecao osobni automobil karlovačkih registarskih oznaka kojim je upravljao 50-godišnjak. U tom trenutku na lijevoj prometnoj traci, namijenjenoj za kretanje vozila iz suprotnog smjera, udario je u prednji dio osobnog automobila zadarskih registarskih oznaka kojim je upravljao 28-godišnjak.

Nakon udara, osobni automobil zadarskih oznaka nastavio je nekontrolirano kretanje u smjeru Posedarja te se zaustavio izvan kolnika, a vozač motocikla pao je također izvan kolnika. 

Vozač motocikla, 52-godišnji muškarac, preminuo je na mjestu nesreće, dok je 28-godišnjeg vozača osobnog automobila i 19-godišnjeg vozača motocikla Hitna medicinska pomoć prevezla u Opću bolnicu Zadar gdje su im utvrđene teške tjelesne ozljede.

Kasnije se ispostavilo kako su u nesreći sudjelovali otac i sin koji su se vraćali s Grobnika. Obojica su bila na motociklima. Otac je poginuo, a sin je teško ozlijeđen.

Crni niz krenuo 13. lipnja, poginuo je motociklist kod Ivanić-Grada

Crni je niz krenuo 13. lipnja, smrću 30-godišnjeg motociklista kod Ivanić-Grada.

"Danas, 13. lipnja nedugo iza ponoći u Posavskim Bregima u Dugoselskoj ulici 30-godišnjak je upravljao motociklom marke KTM zagrebačkih registarskih oznaka te je izgubio nadzor nad upravljačem i sletio s kolnika. U prometnoj nesreći smrtno je stradao 30-godišnjak. Tijelo je prevezeno u Zavod za sudsku medicinu i kriminalistiku", objavila je tada policija.

Zagrebačka policija savjetuje - ceste nisu piste

Zagrebačka policija je nakon crnog niza prometnih nesreća objavila priopćenje u kojem navodi kako smanjiti rizik od prometne nesreće te koje su najčešće pogreške vozača motociklista i mopeda.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

  • kreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,
  • ne nose zaštitne kacige,
  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
  • provlače se između zaustavljenih kolona vozila
  • voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike
  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
  • upravljaju prije stjecanja prava,
  • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje su prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjene za brzine do 50 km/h.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motocikliste:

  • oduzimaju im prednost prolaska,
  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
  • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera
  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa o tome da su motocikli vozila koja s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja

Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:

  • prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
  • uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
  • provjeriti tlak u gumama,upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
  • ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
  • poštivati dopuštena ograničenja brzine,
  • prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
  • prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
  • izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
  • ne voziti slalom između vozila,
  • kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
  • predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
  • voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
  • voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
  • poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.

Život je samo jedan, možete ga ili živjeti ili olako baciti na cestu, piše policija na kraju svog priopćenja.

Pročitajte više