Neumjerenost na sva četiri kotača: Građanima stežu remen, a na službene aute troše i do šest puta više od bogate Finske i Norveške

Foto: Hina

DOK SE građanima remen steže do te mjere da više ne mogu ni disati, Vlada i dalje šakom i kapom troši na vlastiti luksuz.

Prema podacima koje su Novossti dobile od Ureda za opće poslove Sabora i Vlade, Vlada raspolaže s ukupno 40 službenih vozila, od kojih se 17 koristi za potrebe prijevoza državnih dužnosnika prve i druge skupine. Na korištenje vozila s vozačem tako pravo imaju potpredsjednici Vlade Vesna Pusić, Branko Grčić, Ranko Ostojić i Milanka Opačić. Svi oni imaju pravo na korištenje službenoga osobnog automobila s vozačem 24 sata dnevno, dakle u bilo kojem trenutku izvan radnog vremena, za bilo koju potrebu. Još 22 vozila koriste se za potrebe prijevoza svih ostalih dužnosnika Sabora, Vlade i Vladinih ureda, kao i za potrebe prijevoza protokolarnih ceremonijala i delegacija, piše u odgovoru koji je potpisala Dubravka Belas, zamjenica glasnogovornice u Uredu premijera. Za te je automobile prošle godine trošak za gorivo iznosio milijun i pol kuna, nešto manje od milijun plaćeno je za održavanje, a 282 tisuće kuna za registraciju.

U 20 ministarstava, 20 ministara i zamjenika ministara, a u nekim slučajevima i pomoćnici, imaju pravo na automobile i vozače 24 sata dnevno, što također znači milijunske troškove. Ispod Vlade i županija još je 128 gradova i 428 općina - dakle, ukupno 556 jedinica lokalne samouprave (među kojima i one najsiromašnije, koje ne mogu od lokalnih poreza prikupiti ni novac za dužnosničke plaće) ima službene automobile.

Usporedbe radi, vlada Norveške ima 23, a vlada Finske 20 službenih automobila. Ministri i premijer imaju pravo na automobile za službene potrebe i za vožnju od posla do kuće, ali ne 24 sata dnevno. Štoviše, svaku bi vožnju izvan radnog vremena finski dužnosnici morali prijaviti u svojoj poreznoj kartici i to kao oporezivi prihod. To se pravilo odnosi na sve državne dužnosnike, od premijera do državnih tajnika i veleposlanika. Pored toga, od finskih se dužnosnika očekuje da tijekom radnog vremena za putovanje na kraće udaljenosti u gradu u kojem rade koriste usluge taksi-službe.

Istovremeno, finski je BDP po glavi stanovnika u 2012. iznosio nešto više od 46 tisuća dolara, a norveški godinu prije više od 97 tisuća dolara. Hrvatski iznosi nešto manje od 13 tisuća dolara po stanovniku, prema procjeni za prošlu godinu. Osim toga, obje zemlje imaju više stanovnika od Hrvatske, preko pet milijuna, i puno veće stope zaposlenih, pa tako ispada da jedan automobil kojim se vozi državni dužnosnik hrvatskog poreznog obveznika stoji od tri do šest puta više nego Finca ili Norvežanina, pišu Novossti.

Vlada: Razvidno je da bi, inače vrlo efektna usporedba s vladama Norveške i Finske bila valjana samo kad bi se navedeni broj vozila usporedio s voznim parkom norveške i finske Vlade zajedno s njihovim parlamentima i protokolom


Iz Vlade su uputili reagiranje na članak objavljen u tjedniku Novosti pod naslovom "Neumjerenost na sva četiri kotača". Prenosimo ga u cijelosti:

"Autor se u članku poziva na odgovor Službe za odnose s javnošću, no ne navodi brojke koje stoje u tom odgovoru, nego podatke koji datiraju iz lipnja, prije racionalizacije voznog parka, na što je novinar bio upozoren.

Iz odgovora koji je pripremio Ured za opće poslove Hrvatskog sabora i Vlade, jasno je da je 33 vozila (ne 40, dakle gotovo za petinu manje) na raspolaganju ne samo Vlade Republike Hrvatske, tri Državna ureda, kao i ostalih Ureda Vlade Republike Hrvatske, nego i Hrvatskoga sabora.

Od 33 vozila Ureda za opće poslove Hrvatskog sabora i Vlade, za potrebe Vlade, Državnih ureda i Ureda Vlade Republike Hrvatske, stalno se koristi 5 (pet) vozila. Ostali su na raspolaganju za prijevoz i protokolarne obaveze i Hrvatskog sabora i Vlade.

Radi se, dakle, o vozilima kojima ne raspolaže samo Vlada Republike Hrvatske, kao što je napisano u tekstu. Razvidno je da bi, inače vrlo efektna usporedba s vladama Norveške i Finske bila valjana samo kad bi se navedeni broj vozila usporedio s voznim parkom norveške i finske Vlade ZAJEDNO s njihovim parlamentima i protokolom.

Nadalje, novinar ne navodi, niti uspoređuje podatak koji govori da je prosječna starost vozila na korištenju Hrvatskog sabora, Vlade i Vladinih ureda više od deset godina, te da je prosječni broj prijeđenih kilometara 230.000", stoji u reagiranju Vlade.

Pročitajte više