U Zagrebu su se sastali predstavnici svih pilota Europe: "Apeliramo da sigurnost putnika stavite ispred komercijalnih interesa!"

Foto: eurocockpit.be

JUČER su se u Zagrebu susreli predsjednici nacionalnih pilotskih udruga Europe da bi raspravljali o glavnim izazovima današnje europske avijacije. Glavne teme bile su gospodarska situacija, te nova pravila o radnom vremenu posada zrakoplova. Sastanak, kojem je domaćin Hrvatski sindikat prometnih pilota, okupio je predstavnike pilota Njemačke, Francuske, Velike Britanije, Španjolske, Turske, Skandinavije i drugih europskih zemalja.

Piloti Europe, okupljeni oko krovne udruge European Cockpit Association, nastavljaju lobirati protiv trenutno važećeg prijedloga novog pravilnika o radnom vremenu. I dalje ističu da će, ukoliko Europska unija usvoji trenutni prijedlog, to značiti degradaciju sigurnosti u nekoliko europskih zemalja. Navode primjere kao što su kombinacije pravila po kojima piloti mogu obavljati slijetanja i nakon što su budni proveli 22 (dvadeset i dva!) sata. Potkrijepljeni znanstvenim dokazima i analizama, piloti inzistiraju da se neka od predviđenih ograničenja dodatno postrože.

U sklopu ove inicijative početkom godine je održan prosvjed pilota diljem Europe, čemu su se pridružili i piloti u Hrvatskoj. U lipnju su predstavnici pilota sudjelovali i u raspravi u Europskom parlamentu. Prije dva tjedna su sve nacionalne pilotske udruge poslale apel svojim nadležnim Ministrima prometa, upozoravajući na degradaciju sigurnosti letenja i tražeći da se sadašnji prijedlog pravilnika odbije, kako bi u novi pravilnik ušle sigurnosne mjere koje zahtijevaju. Tako su i predstavnici hrvatskih pilota uputili pismo Ministru pomorstva, prometa i infrastrukture, Siniši Hajdaš Dončiću. U pismu se navodi "apeliramo da sigurnost putnika stavite ispred komercijalnih interesa". Odgovora još nema. Daljnje akcije na europskom nivou dogovorene su danas u Zagrebu.

Osim borbe za očuvanje stečenih standarda sigurnosti, bilo je riječi i o problemima europskih pilota u ovom kriznom razdoblju i metodama ublažavanja krize. Gotovo sve zrakoplovne kompanije Europe prolaze procese restrukturiranja pri čemu je samo u 2012 bez posla ostalo 33,000 radnika u zrakoplovnoj industriji, prvenstveno u neletačkim segmentima. Iako ne otpuštaju pilote (jer uspješno restrukturiranje podrazumijeva povećanje produktivnosti), velike nacionalne kompanije (uz nekoliko izuzetaka) već pet godina nisu zapošljavale nove pilote.

"Većina kompanija u Europi prolazi izazove restrukturiranja, otpuštanja (uglavnom administrativnog osoblja) i smanjenja prava iz Kolektivnih ugovora (uglavnom pilotskih)," rekao je Philip von Schöppenthau, Generalni sekretar ECA-e. "Nažalost, uprave mnogih kompanija su propustile jasno dokazati radnoj snazi da su uštede nužne upravo u onom obujmu i na onim mjestima gdje su željeli. Bez transparentnosti planova uprave, zrakoplovno osoblje u nekoliko europskih zemalja opredijelilo se za industrijske akcije koje su dodatno financijski izložile njihove kompanije, ali i izvrgnule putnike nepotrebnim problemima. U nekim slučajevima, sam opstanak kompanija je došao u pitanje. To još jednom pokazuje koliko je neophodno da kompanije svoju radnu snagu tretiraju kao partnere. Neprijateljski odnos uprave s pilotskom zajednicom polako uništava kompaniju jer uprava ostaje bez jasne slike s terena. Sada se pokazuje da loš odnos može uništiti kompaniju i preko noći, ukoliko piloti odbiju podržati planove uprave."

U usporedbi s procesima restrukturiranja u ostatku Europe, u Hrvatskoj je slika nešto lošija. Nakon desetljeća ustupaka, prostora za daljnje povećanje produktivnosti hrvatskih pilota više nema. Iako su industrijske akcije u svibnju dijelom obranile smanjenje primanja kakvo je planirala uprava, nezadovoljstvo pilota je izrazito veliko. U posljednje dvije godine Croatia Airlines je napustilo oko 13% pilota. S druge strane, dok ostale europske kompanije otpuštaju na tisuće administrativnog osoblja, iz Croatia Airlinesa nije otpušten još nitko. Piloti Croatia Airlines se s pravom pitaju: da li radimo sve više za sve manje da bi se dosadašnje stanje održalo što dulje?

Još jedna mjera kojom zrakoplovne kompanije pokušavaju smanjiti troškove radne snage je povećano korištenje radnika na ugovor. Dok je do sada praksa bila da je velika većina pilota stalno zaposlena u svojim kompanijama, trenutni je trend korištenje pilota na ugovor. U većini takvih slučajeva, kada pilot radi bez da je zaposlen u kompaniji, dolazi do eksploatacije, ograničenih socijalnih i radničkih prava i gubitka sigurnosti zaposlenja. Uz ove socijalne probleme, prisutan je i problem sigurnosti letenja. Privremeno zaposleni piloti teško donose odluke koje povećavaju troškove kompanije (primjerice otkazivanje leta zbog tehničke neispravnosti ili slijetanje na alternativni aerodrom zbog lošeg vremena) zbog straha da će ih to koštati ugovora. Danas su dogovorene dodatne mjere kako bi se osiguralo da svaki pilot u Europi ima sva radna prava.

U Croatia Airlinesu postoje naznake da bi se ponovo moglo pokušati s praksom unajmljivanja pilota, nakon neuspjeha prije deset godina. Tada je objavljeno da će se problem sezonalnosti riješiti tako da se broj pilota dimenzionira prema zimskim potrebama, da bi se broj pilota potreban ljeti nadoknađivao unajmljivanjem pilota na ugovor. Naposljetku su piloti koji su se prijavili bili tako loše kvalitete da je zaposlen samo jedan – a i taj je raskinuo ugovor i otišao usred sezone! Ako se to ponovo pokuša, Hrvatski sindikat prometnih pilota će poduzeti sve mjere kako ne bi došlo do smanjenja razine sigurnosti. Mjere smanjenja troškova ne smiju ugroziti sigurnost putnika.

Još jedna tema današnjeg sastanka bila je nelojalna konkurencija iz zemalja van Europske unije s nižim cijenama goriva i radne snage, te sa značajnom financijskom i regulativnom podrškom svojih država. S obzirom da će Etihadov JAT (Serbia Airlines) sve više ulaziti na hrvatsko tržište, ovo je za nas značajna tema.

"Piloti imaju znanje, dobru volju i u poziciji su da prvi vide negativne trendove. Ove informacije su ključne da bi se mjere rezanja troškova precizno upotrijebile točno tamo gdje treba, bez ugrožavanja sigurnosti letenja. Kompanija koja ne sluša pritužbe svojih pilota je kompanija bez kontrole. Nadležna vlast koja ne reagira na pritužbe pilota ne može jamčiti sigurnost," zaključio je Nico Voorbach, Predsjednik ECA-e.

Pročitajte više