Vlado, znate li kome prodajete HŽ Cargo? Čelnik GFR-a pod istragom zbog privatizacijske prijevare i malverzacija!

Foto: Grampet.itc.ro

HRVATSKA Vlada na prošlotjednoj je sjednici prihvatila odluku o prodaji 75 posto udjela u HŽ Cargu rumunjskoj Feroviar Roman grupi (GFR). Prema riječima ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića, od sedam pristiglih ponuda samo je ona koju je dostavio GFR zadovoljila svih 11 točaka natječaja: "Samo je jedna ponuda bila potpuna i valjana, odnosno zadovoljila je uvjete natječaja. To je rumunjski Feroviar". Odluka Vlade o prodaji HŽ Carga Rumunjima izazvala je brojne negativne reakcije, a vladajućima ne ide u prilog ni činjenica da se, po svemu sudeći, o kupcu HŽ Carga nisu najbolje informirali!

Gruia Stoica, 45-godišnji čelnik kompanije Grampet Group čijim je dijelom i GFR, slovi za jednog od najbogatijih Rumunja. Forbes je njegov imetak procijenio na 450 milijuna eura te ga svrstao na osmo mjesto ljestvice. Većinu svog bogatstva stekao je prodajom starog željeza. Vlasnik je nekoliko kompanija, većinom orijentiranih na prometni sektor, a cilj mu je postati ključni regionalni igrač u željezničkom sektoru. Osim na domaćem terenu, želi se ubaciti u cargo biznis ostalih zemalja regije, primjerice Hrvatske i Bugarske.

No, rumunjski mediji pišu kako će Gruia Stoica imati poteškoća u ispunjenju takvih velikih investicija. Čak je i sam rumunjski predsjednik Traian Basescu komentirao kako, prema njegovim saznanjima, GFR nema sredstava za tako nešto. Rumunjski čelnici nemaju povjerenja u Stoicu kao ulagača, ali mu je zato hrvatska Vlada objeručke potrčala u zagrljaj, zanemarivši pritom veliku aferu o kojoj rumunjski mediji pišu već neko vrijeme - Stoica se nalazi pod istragom rumunjskog Ureda za organizirani kriminal i terorizam (DIICOT) zbog utaje poreza, privatizacijske prijevare i drugih poslovnih malverzacija upravo u sektoru željeznica i cargo prijevoza!

Evo što je Stoica ponudio Vladi!

Komentar svega navedenog potražili smo u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, koje vodi cijeli postupak prodaje HŽ Carga. Na naš je upit prvo stigao sljedeći odgovor:

"Vezano za vaš upit možemo vam odgovoriti kako se i tijekom natječajnog postupka od ponuditelja tražilo jamstvo banke za ozbiljnost ponude. Isto tako će se prilikom sklapanja ugovora o stjecanju do 75 posto poslovnih udjela HŽ Carga tražiti odgovarajuća bankarska jamstva za sve preuzete obveze.

Da podsjetimo, skladno Odluci Vlade Republike Hrvatske o prikupljanju obvezujućih ponuda za promjenu vlasničke strukture društva HŽ Cargo d.o.o. od 2. svibnja 2013. godine, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture uputilo je poziv prema četvorici potencijalnih investitora za podnošenje obvezujuće ponude za kupnju do 75 posto poslovnih udjela Republike Hrvatske u Društvu:

  1. Konzorcij NEXUS PRIVATE EQUTY PARTNERI d.o.o & QUAESTUS PRIVATE EQUTY d.o.o. & ĐURO ĐAKOVIĆ HOLDING d.d.
  2. SC GROUP FEROVIAR ROMAN S.A.
  3. ADVANCED WORLD TRANSPORT (AWT) B.V.
  4. RAIL CARGO AUSTRIA AG

Na navedeni Poziv, od četvorice potencijalnih investitora odazvalo se njih troje. U svrhu evaluacije pristiglih ponuda, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture osnovao je Povjerenstvo za provođenje postupka analize i procjene obvezujućih ponuda za promjenu vlasničke strukture društva HŽ Cargo. Osnovom vrednovanja pristiglih ponuda od strane Povjerenstva, utvrđeno je da je na Poziv, u skladu s uvjetima istog, stigla samo jedna potpuna i valjana ponuda, ponuditelja S.C. GRUP FEROVIAR ROMAN S.A. iz Bukurešta, Rumunjska.


Ponuditelj nudi kupnju poslovnih udjela Društva koji predstavljaju 75 posto vlasništva, na sljedeći način:

1. 30 milijuna eura nudi za otplatu glavnice kredita osiguranog državnim jamstvom u roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora;

2. 10 milijuna eura nudi kao obrtna sredstava koja će pokriti djelomično plaćanje dobavljača, plaće zaposlenika i ostale operativne potrebe, u roku od 30 dana od sklapanja ugovora;

3.  20 milijuna eura nudi za ulaganje u Društvo kroz modernizaciju željezničkog voznog parka;

4.  kod preostalih dugoročnih kredita osiguranih državnim jamstvom (cca. 80 milijuna eura), ista jamstva bi do kraja 2014. godine zamijenio s odgovarajućim kolateralom prihvatljivim kreditorima (dostavio pismo namjere EXIM banke);

5.  osigurao bi Društvu novi teret za prijevoz, što bi rezultiralo povećanjem prihoda;

6.  zadržalo bi se minimalno 1.100 zaposlenika u Društvu nakon procesa restrukturiranja, s težnjom da se taj broj poveća".

Rumunjski političari i mediji bruje o istragama protiv Stoice, a u Ministarstvu o tome nemaju pojma?!

Budući da prvotno iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture nije uopće stigao odgovor na ono što smo ih zapravo pitali, zatražili smo ih još jednom da nam daju konkretne odgovore na sva pitanja postavljena u upitu. Evo što su odgovorili iz drugog pokušaja:

1. Jeste li upoznati s činjenicom da se Gruia Stoica, čelnik GFR-a, nalazi pod istragom rumunjskog Ureda za organizirani kriminal i terorizam (DIICOT) zbog utaje poreza, privatizacijske prijevare i drugih poslovnih malverzacija upravo u sektoru željeznica i cargo prijevoza? Riječ je o aferi o kojoj već neko vrijeme bruje rumunjski mediji i koja je bila poznata uoči prihvaćanja GFR-ove ponude za HŽ Cargo od strane Vlade RH. Kako sve navedeno komentirate?

"Ne možemo komentirati ove navode, budući ne raspolažemo bilo kakvom službenom informacijom o navodima kako ih vi iznosite. Prema našim saznanjima trenutno ne postoje potvrđene sporne činjenice vezane uz davatelja ponude za HŽ Cargo".

2. Jeste li upoznati s izjavama rumunjskog predsjednika Traiana Basescua koji je svega nekoliko dana prije nego što je Vlada RH prihvatila ponudu Rumunja komentirao u lipnju donesenu istovjetnu odluku rumunjske Vlade oko privatizacije rumunjskih željeznica CFR Marfa riječima: "Koliko ja znam, GFR nema potreban novac i pokušava ga posuditi od banaka. Zato molim Vladu da s oprezom prati daljnji razvoj događaja u privatizaciji CFR Marfe". Kako to komentirate?

"Ne možemo niti želimo komentirati komunikaciju i stavove predsjednika i premijera druge države, u ovom slučaju Rumunjske".

3. Jeste li upoznati s činjenicom da rumunjska Vlada zbog spomenute afere i istrage protiv Stoice, koji je prema pisanju rumunjskih medija "korak do procesuiranja", ozbiljno razmatra povlačenje, odnosno ukidanje odluke o prodaji CFR Marfe GFR-u? Kako to komentirate i kakve će poteze Hrvatska u ovom slučaju poduzeti vezano uz HŽ Cargo?

"Nismo upoznati navodima koje tretirate kao činjenice. Kako ste i sami naveli u pitanju, radi se o nagađanjima rumunjskih medija, za koje za sada ne postoji formalna potvrda".
 
4. Smatrate li GFR i dalje pouzdanim ulagačem s obzirom na sve navedene činjenice?

"Naša procjena ozbiljnosti ponuditelja bazirana je na većem broju prezentiranih službenih dokumenata o bonitetu tvrtke. I kao što smo vam u prethodnom odgovoru naveli, prilikom sklapanja ugovora za svaku od preuzetih obveza iz ugovora tražit ćemo adekvatno bankarsko jamstvo. U ovoj fazi predočena su nam pisma namjere renomiranih banaka u kojima je izražena spremnost na izdavanje takvih jamstava".

5. Kako komentirate činjenicu da ih sami Rumunji za istu vrstu posla smatraju nepouzdanima?

"Odgovorili smo u trećem pitanju".

6. Strahujete li da bi scenarij prodaje HŽ Carga GFR-u mogao neslavno završiti poput pokušaja prodaje Dina-Petrokemije turskom Čališkanu?

"U ovom trenutku nismo identificirali takve rizike".

Pročitajte više