Air Franceov Airbus imao problema i sa sustavom za upravljanje

MEĐU brojnim automatskim porukama o kvarovima koje su netom prije nestanka i pada odaslane s Air Franceovog Airbusa A330, bila je i ona koja pokazuje da je bilo problema sa sustavom za upravljanje. Tu informaciju je za AP potvrdio i jedan od istražitelja zrakoplovnih nesreća, ali je upozorio kako još uvijek nedostaju ključne informacije i dokazi pomoću kojih bi se moglo utvrditi zašto se let 447 strovalio u Atlantski ocean.

U jednoj od 24 automatske poruke odaslane iz Airbusa 31. svibnja u posljednjim minutama prije nestanka stajalo je kako zrakoplov ima problema s ograničavačem kormila pravca - mehanizmom koji ograničava do koje se granice kormilo može pomaknuti. Kormilo pravca (eng. rudder) komandna je površina na vertikalnom stabilizatoru zrakoplova koja stvara moment sile koji okreće zrakoplov lijevo-desno. Nalazi se na repu zrakoplova. Podsjetimo, taj dio palog Airbusa je izvađen iz oceana ovog tjedna.

Neimenovani istražitelj zrakoplovnih nesreća pojasnio je kako je moguće da se, ukoliko dođe do prevelikog otklona kormila pravca dok zrakoplov leti velikom brzinom, kormilo odlomi zajedno s vertikalnim stabilizatorom. Upravo to je jedna od teorija pada koju su istražitelji razvili nakon pronalaska repa zrakoplova, budući da na stabilizatoru nema velikih oštećenja. Istražitelji navode kako poruka o problemima sa kormilom pravca nije posljedica kvara na tom dijelu zrakoplova već se kormilo najvjerojatnije "zaključalo" zbog konfuznih očitanja brzine do kojih je došlo zbog ledenja senzora.

Dosad pronađeno 50 tijela

Dosad je pronađeno ukupno 50 tijela putnika iz Airbusa. Od toga su 44 već transportirana u Brazil, a šest tek izvučenih se nalazi na francuskim brodovima.

Podsjetimo, francuski Airbus A330 sa 228 putnika, koji je 31. svibnja u večernjim satima prema lokalnom vremenu poletio iz brazilskog Rio de Janeira prema pariškom aerodromu Charles de Gaulle, nije se ondje pojavio u ponedjeljak u 11.15 sati kad je trebao sletjeti. Let AF447 je četiri sata nakon polijetanja prijavio kontroli leta velike turbulencije, potom i probleme s električnim sustavom zrakoplova, nakon čega je došlo do prekida komunikacijskih veza.

Prema popisu putnika kojeg je objavio Air France, u zrakoplovu su se nalazili 61 Francuz, 58 Brazilaca, 26 Nijemaca, devet Kineza, devet Talijana, šest Švicaraca, pet Britanaca, pet Libanonaca, četiri Mađara, tri Irca, tri Norvežana, tri Slovaka, dva Amerikanca, dva Španjolca, dva Marokanca, dva Poljaka, te po jedan Južnoafrikanac, Argentinac, Austrijanac, Belgijanac, Kanađanin, Danac, Estonac, Gambijac, Islanđanin, Nizozemac, Filipinac, Rumunj, Rus, Šveđanin, Turčin i Hrvat - 45-godišnji Zoran Marković, pomorac iz Grižana u okolici Crikvenice.

Istražitelji zrakoplovnih nesreća su prije tjedan dana objavili kako je let 447 u posljednjim minutama prije nestanka poslao čak 24 automatske poruke o kvarovima, uključujući i jednu u kojoj je stajalo da je autopilot onesposobljen. Još jednom je potvrđeno kako su automatske poruke sugerirale da je bilo "nepravilnosti u mjerenju brzine zrakoplova" te kako je razlog zbog kojeg su instrumenti pokazivali krivu brzinu mogao bi biti taj što su se zamrznuli senzori koji su postavljeni na vanjskoj strani zrakoplova.

I.M.
Foto: AFP

Pročitajte više