Ova cesta nikad nije izgrađena iako je Branko Bačić otvorio radove prije 14 godina

Branko Bačić (u krugu) na otvorenju radova 2009. godine i građani na prosvjedu 2019. godine Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL; Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture

BRANKA BAČIĆA, HDZ-ova dopredsjednika i trećeg po redu Plenkovićeva ministra koji bi konačno trebao započeti obnovu Banije, u Dalmaciji ne pamte po ostvarivanju infrastrukturnih obećanja. Prije 14 godina svečano je otvorio radove na spojnoj cesti s pripadajućim tunelom kod Vrgorca, koji do danas nisu započeli.

Kroz desetljeće i pol mještani su se bunili i prosvjedovali. Dolazili bagerima na nepostojeće gradilište, mahali transparentima, pristizali s Hvara, iz Drvenika i sela vrgoračkog kraja kako bi pokazali da im je puna kapa što toliko moraju čekati na cestu od strateške važnosti za povezivanje juga Makarske rivijere i otoka sa Zabiokovljem.

Bačić je otvorio radove u Vrgorcu prije 14 godina, do danas nisu počeli 

Projekt je 2008. godine imao lokacijsku dozvolu. Na web stranici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture još se nalaze fotografije Branka Bačića kako uz Luku Bebića i Antu Sanadera ponosno otvara te radove, sada daleke 2009. godine. Naslov je: "Započeli radovi na podvožnjaku Autoceste A1, prvog objekta buduće spojne ceste Ravča-Drvenik."

>>HDZ 2009. godine počeo graditi važnu cestu. Nisu još ništa napravili

U izvještaju na stranici Ministarstva je Bačićeva izjava:

"Buduća spojna cesta Ravča-Drvenik, dužine 12 km, otvorit će nove mogućnosti Vrgorcu, prvenstveno u otvaranju gospodarskih zona i razvoju seoskog gospodarstva", istaknuo je državni tajnik za more Branko Bačić. Područje od Ravče do Dubrovnika nazvao je najvećim gradilištem u Hrvatskoj zbog izgradnje kapitalnih projekata: Pelješkog mosta, autoceste Dubrovnik-Doli, dvaju terminala u luci Ploče i modernizaciji dubrovačke luke. Važnost izgradnje spojne ceste za Hercegovinu i priobalje naglasili su i vrgorački gradonačelnik Borislav Matković te splitsko-dalmatinski župan Ante Sanader rekavši da su tamošnji stanovnici ovaj projekt čekali nekoliko desetaka godina", piše već 14 godina na stranicama Ministarstva. 

Bačić je nazočio i otvorenju radova na autocesti Dubrovnik-Doli, ni ona nije izgrađena

Dodajmo da nije izgrađena ni spomenuta autocesta nazvana Dubrovnik-Doli. Projektna dokumentacija sad se ponovno radi, a Branko Bačić i tu je, također 2009. godine, bio među govornicima na svečanom otvorenju radova, samo što je tada u prvom planu bio premijer - Ivo Sanader.

No, vratimo se na Ravču-Drvenik. Dalje se navodi kako je investitor spojne ceste tvrtka "Hrvatske ceste", dok je u nadležnosti HAC-a izrada projektne dokumentacije.

"Na toj cesti koja će imati jedan kolnik s dva prometna traka predviđena je izgradnja čak 16 objekata, od toga tri tunela, četiri nadvožnjaka, osam vijadukata i jedan podvožnjak te čvor Blato i centar za održavanje i kontrolu prometa Kljenak", stoji u prastaroj obavijesti o otvorenju radova. 

Čelnici Vrgorca, Drvenika i Jelse prosvjedovali 10 godina nakon otvorenja radova

Točno deset godina kasnije, na prosvjedu održanom u siječnju 2019., na mjestu gdje je trebao biti tunel, tadašnji vrgorački gradonačelnik Ante Pranić skrenuo je pažnju na to tko je i kada otvorio radove, misleći, jasno, na Branka Bačića i Luku Bebića: 

"Radovi na tunelu otvoreni su 2009. godine u predizborno vrijeme, a otvorili su ih tadašnji predsjednik sabora i državni tajnik. Pogledajte na što to danas sliči. Zamislite koliko se generacija u proteklih deset godina iselilo s ovog područja zbog toga. Čujem da danas u Vrgorac dolazi saborski zastupnik i predsjednik ŽO HDZ-a Ante Sanader, neka dođe ovdje i neka vidi što su napravili", pozvao je prije četiri godine Pranić. On je predvodio prosvjed s vrgoračke strane. S drugog kraja nikad izgrađenog tunela stigli su Matko Burić, načelnik Gradca (kojem pripada Drvenik) i Nikša Peronja, načelnik Jelse na otoku Hvaru. 

>>Gradonačelnik Vrgorca najavio prosvjed na autocesti

Nakon toga je prozvani Sanader sazvao presicu i kazao da će se krenuti s radovima čim projekt dobije sredstva Europske unije. No, Zabiokovlje i priobalje još uvijek nisu povezani. Sanader je tada rekao da se tunel "ne može izgraditi u dvije godine". Od te izjave prošle su četiri. Na toj konferenciji za medije uz Sanadera je govorio i HDZ-ov saborski zastupnik Ante Bačić, danas tek poznatiji po protuzakonitom upisu u prestižnu ratnu školu na preporuku predsjednika sabora. 

Butković: Radi se dokumentacija, tražit ćemo model financiranja

Na prosvjed iz 2019. godine reagiralo je i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izjavom da je u tijeku izrada studije izvedivosti za projekt spojne ceste Ravča-Drvenik. Ocijenili su da tvrdnje organizatora nisu utemeljene jer se projekt "neupitno priprema i njegova izgradnja planira". 

Oleg Butković, HDZ-ov ministar i dopredsjednik vlade, na pitanje hoće li tunela ikada biti, danas odgovara da je i sada u pripremi dokumentacija. 

"To je u pripremnoj fazi. Radi se projektna i studijska dokumentacija, kad bude spremno izdavanje građevinske dozvole, tražit će se model financiranja", poručuje kratko Butković.

Izgradnja ove ceste s pripadajućim tunelima i objektima koštala bi, nagađa se, više milijuna kuna. Nije poznato kako bi se financirala. Trenutno je u fazi izrade studije utjecaja na okoliš, a sva dokumentacija mogla bi biti spremna do konca ove ili početkom sljedeće godine. 

14 godina kasnije, radi se studija utjecaja na okoliš 

Da se nešto ipak događa, vidi se na stranicama Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, gdje je u travnju prošle godine objavljeno rješenje Uprave za zaštitu prirode sektora za zaštićena područja i ocjenu prihvatljivosti. U njemu se navode zaštićene ptice koje obitavaju na području nikad izgrađene ceste. Donosi se i mišljenje: 

"U navedenom postupku prethodne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu, ocijenjeno je da se ne može isključiti mogućnost značajnih pojedinačnih negativnih utjecaja planiranog zahvata na područja ekološke mreže kao ni mogućnost značajnih negativnih utjecaja zahvata na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže te se donosi rješenje da je za zahvat potrebna provedba Glavne ocjene", stoji u obrazloženju studije.

Načelnik Gradca: Radovi su otvoreni 2009. i od tad apsolutno sve stoji

Matko Burić, načelnik Gradca, općine pod koju spada mjesto Drvenik, gdje bi trebala izaći cesta, rado se sjeća otvorenja radova 2009. godine. 

"To je otvoreno i od tad apsolutno ništa nije napravljeno. Bager nije zakopao niti jednu kašiku. Radio je jedino kad smo nas dva načelnika i gradonačelnik imali performans i organizirali prosvjed s bagerom. Ali od tada nikakvi strojevi nisu dolazili. Ništa se nije fizički napravilo što se tiče radova na spojnoj cesti Ravča-Drvenik, odnosno na izgradnji tunela", kaže SDP-ov Burić. 

Tunel su, pojašnjava, najprije trebale graditi Hrvatske autoceste (HAC), a sada Hrvatske ceste (HC).

"HAC je dobio lokacijsku dozvolu koja je istekla pa sada, kako čujem, Hrvatske ceste rade novi projekt, i to se vraćaju na početnu varijantu iz 2008. godine, a to je da se izlazi malo izvan urbanog dijela Drvenika prema Živogošću. Na jedinom sastanku koji smo imali u vezi tunela s relevantnim ljudima prisutan je bio Oleg Butković i predstavljene su nam četiri varijante. Odlučeno je za tu prvu varijantu koja je i bila 2008. godine, kad je Bačić otvarao te radove. Sad se ja pitam, kad je opet odlučeno za prvu varijantu, zašto smo onda čekali sve ove godine? Po mojim saznanjima, radi se neka dokumentacija sada, ali to je sve prelijevanje iz šupljeg u prazno. Jer ako se u 15 godina ne može napraviti dokumentacija, onda ne znam što se može", odlučno će načelnik. 

"Niti centimetar ceste nakon svečanog otvorenja radova nije napravljen"

Upitali smo ga je li nakon otvorenja radova barem neki mali, simbolični dio ceste napravljen? 

"Ne, ništa. Fizički ništa nije napravljeno. Ne postoji niti jedan metar te ceste koji je napravljen nakon otvorenja tih radova. Kad se radila autocesta, napravljen je nadvožnjak koji je trebao voditi do tunela Drvenik, ali taj je nadvožnjak napravljen kad se gradila autocesta. Bačić je te radove otvarao na nadvožnjaku. Niti jedan centimetar nije iskopan", poručuje Burić dodajući da bi projekt omogućio razvoj Zabiokovlja i prometno rasteretio priobalje. 

"Sam tunel bi puno značio. Nama, gornjem makarskom primorju, bi dao puno, sad smo slijepo crijevo, dao bi nam mogućnost investicija. Vrgoračka krajina bi mogla profitirati kao Imotska krajina izgradnjom tunela Sveti Ilija. Mi bi bili bliže Vrgorcu, dakle dobili bi novi sadržaj. Ali povezanost bi najviše značila južnom Hvaru, Korčuli, srednjodalmatinskim otocima koji uvelike doprinose turizmu i sad bi dobili spoj na autocestu. Tunel bi tvorio i zaobilaznicu Makarske. 130.000 auta prođe kroz luku u Drveniku, a 90 posto ih prođe kroz Makarsku do te luke jer su to većinom zapadni turisti koji idu na Hvar", smatra načelnik Gradca. Mišljenja je da se projekt Ravča-Drvenik konstantno preskače.  

"Kad bi pitali ljude od struke, puno je važniji od nekih tunela koji su se gradili, međutim preskače se jer su lobisti puno jači za neke druge tunele ili građevinske radove. Za njega se, nažalost, intenzivno borimo mi i Vrgorac, a ovdje je malo glasača, pa sami izvucite poantu što se događa kad je negdje malo glasača", poručuje Burić. 

Gradonačelnik Vrgorca: I dalje imamo nadu 

Vrgoračkog gradonačelnika Milu Hercega upitali smo misli li on da će se tunel i cesta ikada napraviti. 

"Mi i dalje imamo nadu, ona umire posljednja. Dok je gradonačelnik bio Ante Pranić, a ja zamjenik, uspjeli smo ishodovati lokacijsku dozvolu za taj tunel, mislim da je bila 2017. ili 2018. godina, međutim na kraju smo došli do toga da je to bila prevelika investicija. Prije dva, tri mjeseca smo dobili informacije da su neki novi ljudi involvirani na projektu i da je priča krenula nekom novom trasom. Mi smo to odobrili jer nam je bitno da se napravi, jer je to jako važan projekt ne samo za naš kraj nego i za Makarsku i Split, koji bi se prometno rasteretili, trebao bi biti u strateškim planovima Republike Hrvatske. Prema tom zadnjem planu, bit će jedan duži tunel i dva, tri manja, investicija se smanjila, išla je po procjenama oko 450 milijuna kuna", kaže Herceg. 

"Kad su otvarani radovi, na vlasti je bio HDZ"

Gradonačelnik iz Nezavisne liste mladih dodaje kako ne želi ulaziti u političke priče, već samo hoće da se projekt realizira.

"Te 2009. kad su otvoreni radovi, tada je na vlasti u Vrgorcu bio HDZ. Ne želimo ulaziti u politiku, mi ćemo napraviti sve da se taj projekt realizira, ali na financijskom planu mi to sami ne možemo. Prema zadnjim informacijama, čeka se neko odobrenje studije utjecaja na okoliš. Otvoreni smo za sve dogovore i pregovore", poručuje Herceg.

Pročitajte više