Biden razbjesnio Europu, prijeti trgovinski rat. Ključni će biti - dijelovi baterija

Foto: EPA

KOJE su točno ključne komponente baterije za električno vozilo? Ovo tehničko pitanje u središtu je transatlantskih pregovora čiji je cilj postizanje dogovora kojim bi se izbjegao sveobuhvatni trgovinski rat oko zelenih subvencija američke vlade, ističu dužnosnici s obje strane Atlantika.

Zakon o smanjenju inflacije (IRA), kako se naziva financijska ofenziva američkog predsjednika Joea Bidena, razbjesnio je Europu i druge trgovinske partnere SAD-a jer ga smatraju diskriminirajućim i protekcionističkim. Bruxelles se također boji da će isisati investicije iz novonastalih zelenih industrija u Europi, posebno kada je riječ o izgradnji proizvodnje baterija za pogon automobila budućnosti, piše Politico.

U Europi je kombinacija američkog zakonodavstva i visokih cijena energije potaknula raspravu o tome kako europsku industriju održati konkurentnom. Čelnici EU trebali bi o tome raspravljati u Bruxellesu u veljači.

Baterije u srži pregovora

Istodobno Europa nastavlja tražiti od SAD-a ustupke u zakonodavstvu - a baterije su srž tih pregovora. Vrijeme je dragocjeno jer Europa ima samo do ožujka da uvjeri Washington u potrebu za većom fleksibilnošću u pogledu paketa zelene tehnologije vrijednog 369 milijardi dolara. Tada izlaze konačne smjernice ministarstva financija SAD-a.

Dok je početno negodovanje u EU bilo usmjereno na poreznu olakšicu od 7500 dolara za lokalno proizvedena električna vozila, u ponudi je mnogo više novca za proizvođače baterija koji otvaraju pogone u Sjevernoj Americi. To komplicira napore EU da potakne proizvodnju baterija kod kuće prema Uredbi o baterijama.

"Veliko pitanje industrijske politike je gdje će kompanije ulagati u nove pogone? Bit će izuzetno privlačno i mnogo manje opterećeno birokracijom proizvoditi u SAD-u", rekao je jedan direktor iz automobilske kompanije koja vodi tvornice na oba tržišta.

Koncesije za proizvođače baterija posebno su važne za Europu budući da američki program subvencija nudi dugoročnu potporu za sve, od sastavljanja ćelija do sirovina, što privlači kompanije da otvaraju pogone u SAD-u.

Iako se milijarde eura troše na razvoj europske industrije baterijskih ćelija, ta pomoć uglavnom dolazi u obliku jednokratnih paušalnih potpora i zajmova, a ne u obliku dugoročne potpore koju nudi IRA, a koja ulagačima daje sigurnost.

"Američka IRA je najjednostavniji sustav na svijetu", rekao je jedan europski investitor koji vodi projekt tvornice baterija u SAD-u i u Europi, dodajući da je sada lakše dobiti financiranje projekta preko Atlantika.

SAD traži stroga pravila

Kvaka je u tome što američke odredbe nalažu stroga lokalna pravila proizvodnje. Na najvišoj političkoj razini, proizvođači automobila i njihove udruge u Washingtonu i Bruxellesu zalažu se za dalje smanjenje odredbi o proizvodnji Made in America, posebno o baterijama.

Ključna rasprava vodi se oko toga koje se komponente zapravo smatraju dijelom baterije i stoga moraju biti u skladu s lokalnim pravilima.

Prema IRA-i, američka vlada će pokriti do 45 dolara po kilovatsatu proizvodnih troškova baterije, što obično čini trećinu vrijednosti električnog vozila, a također će subvencionirati 10 posto troškova dijelova baterije i nudi sličnu potporu za sirovine. Te će se subvencije nastaviti do ranih 2030-ih godina, nudeći proizvođačima baterija dugoročnu sigurnost.

Kada su u pitanju porezne olakšice za električna vozila, polovica olakšice od 7500 dolara otvorena je za vozila čije baterije sadrže najmanje 40 posto sirovih minerala izvađenih ili prerađenih u SAD-u ili zemlji s kojom SAD ima stalni sporazum o slobodnoj trgovini, s tim da će kasnije tijekom desetljeća porasti na 80 posto.

Preostalih 3750 dolara dostupno je za vozila u kojima je 50 posto komponenti baterije ili proizvedeno ili sastavljeno u Sjevernoj Americi. Tih 50 posto povećava se godišnje dok ne dosegne 100 posto 2029. godine.

Europljani traže način za ublažavanje tih pravila. Jedna bi opcija mogla biti isključivanje katode - visokovrijednog dijela baterije koji koristi litij, nikal, kobalt i mangan - iz pravila o sastavljanju, prema Juliji Poliscanovi, koja vodi rad na čistim vozilima u lobističkoj organizaciji Transport & Environment.

To bi značilo da bi vozila proizvedena u EU ispunjavala uvjete za polovicu Bidenovih subvencija čak i ako katode njihovih baterija nisu u skladu sa zahtjevima Made in America. Ali čak i ako bi američka vlada pristala izuzeti katodu iz dijela pravila o subvencijama koji se odnosi na montažu, male su šanse za zaobilazno rješenje za komponentu materijala.

EU želi izbjeći pravilo

To bi još uvijek ostavilo EU u znatno nepovoljnijem položaju, a možda neće biti dovoljno da odvrati europske kompanije od selidbe u SAD.

"Uz malo kreativnog računovodstva možete zaobići definiciju ćelija, ali ne i oko nabave ključnih sirovih minerala. No, sve to neće promijeniti činjenicu da je ulaganje u tvornice baterija postalo mnogo privlačnije u SAD-u nego u Europi", rekla je Poliscanova.

Bruxelles još uvijek vidi priliku za američke ustupke budući da je ministarstvo financija SAD-a reklo da će usvojiti širu definiciju zemalja koje imaju sporazum o slobodnoj trgovini sa Sjedinjenim Američkim Državama.

Korporativni direktori automobilske industrije nadaju se kako će to značiti da će partneri obrambenog saveza u praksi također dobiti pristup ovim povoljnim uvjetima. Ovo je ključno jer partnerske zemlje koje imaju sporazum o slobodnoj trgovini s Washingtonom također mogu imati koristi od zelene bonance.

Francuski ministar trgovine Olivier Becht rekao je za Politico da EU ima "određeni broj dogovora koji omogućuju da se malo prilagodi tekst i izbjegne pravilo o lokalnom materijalu, kao Meksiko i Kanada, te osigurati da baterije određenih automobila, čak i ako nisu proizvedeni u SAD-u, mogu imati koristi od američkih subvencija".

Komponente baterija u električnim vozilima bile su tema razgovora tijekom nedavnih posjeta Bruxellesu američke trgovinske predstavnice Katherine Tai i Mikea Pylea, zamjenika američkog savjetnika za nacionalnu sigurnost, koji predvodi američku stranu u zajedničkoj radnoj skupini osnovanoj za rješavanje problema oko smanjenja inflacije.

Moguća i tužba

"Vrlo smo usredotočeni jer naši europski saveznici i partneri grade snažne, sigurne, otporne raznolike lance opskrbe u cijelom gospodarstvu koje se temelji na čistoj energiji, ali posebno u pogledu baterija i komponenti baterija", rekao je viši dužnosnik američke vlade.

Politički manevarski prostor je ograničen jer je zakon već prošao Kongres i male su šanse da će biti izmijenjen.

Ključni američki senatori poput Joea Manchina naglasili su da su poticaji za domaću proizvodnju u središtu zakona jer je njihov cilj povećati broj radnih mjesta u SAD-u. Visoki dužnosnik američke vlade naglasio je da sve smjernice ministarstva financija moraju biti u skladu sa zakonom koji je usvojio Kongres.

Ako pregovori propadnu, Bruxelles nije isključio mogućnost tužbe protiv SAD-a Svjetskoj trgovinskoj organizaciji, što je opcija koju razmatra i Južna Koreja. To je Damoklov mač koji visi nad transatlantskim pregovorima, ali vjerojatno neće izazvati veliki strah u Washingtonu.

Sustav rješavanja sporova Svjetske trgovinske organizacije je u kaosu i europski dužnosnici priznaju da bi njegovo aktiviranje zadalo ozbiljan udarac odnosima s Washingtonom u najboljem slučaju, a pravi trgovinski rat s kompenzacijskim carinama u najgorem slučaju.

"Nadamo se da možemo pronaći zadovoljavajuće rješenje i za nekoliko drugih problematičnih aspekata Zakona o smanjenju inflacije prije nego što uđemo u daljnje rasprave", rekao je visoki predstavnik EU za trgovinu Valdis Dombrovskis nakon nedavnih razgovora u Bruxellesu s Tai, ističući da su EU i SAD strateški saveznici te da se moraju pronaći načini za zajedničko djelovanje.

Pročitajte više