Djeca se voze u opasnim olupinama, busevi gore. Tko daje dozvole za ta smeća?

Foto: Ivica Galovic, Sasa Tadinac, Zeljko Lukunic, Davor Puklavec/PIXSEL

Samo prošlog tjedna bila su dva slučaja autobusa koji su prevozili djecu, a zapalili su se. Izbjegnute su tragedije, ali to ne mijenja širu sliku - da se djeca u Hrvatskoj često voze u opasnim olupinama.

>>Autobus doveo djecu na izlet u Krapinu pa potpuno izgorio

U prvom slučaju radi se o autobusu iz Istre, kojim su djeca došla na izlet kod Hušnjakovog u Krapini. Njihov autobus se zapalio na parkiralištu. Srećom, u autobusu nije bilo nikoga pa nitko nije ozlijeđen. Na teren je izašlo ukupno devet vatrogasaca.

>>Ovo je bus koji se zapalio kod Sinja

U drugom slučaju zapalio se autobus kod Sinja, u mjestu Bajagić. On je isto prevozio školsku djecu, ali, srećom, nitko nije stradao. Djeca su izašla i požar koji je izbio na predjelu motora je ugašen.

Sinjski gradonačelnik Miro Bulj kazao je kako će "zabraniti da karambolirani i stari busevi izlaze s kolodvora." Denis Bobeta, zamjenik gradonačelnika Sinja, otkrio je više o nesreći.

"Problem je dugogodišnji, roditelji su u strahu"

"Na svu sreću, izbjegnuta je veća tragedija, autobus je prevozio djecu. Vidjeli ste da se na toj uzbrdici autobus zapalio. Prilikom gašenja čak su otkazale kočnice, sletio je sa strane. Nije to problem samo sada, problem je dugogodišnji, roditelji su u strahu", rekao je.

"Previše su stari, djeca se voze u busevima od 20, 30 godina. Onaj tko im daje linije, županija to daje, treba uvesti da autobusi ne smiju biti stariji od pet ili sedam godina. To bi bilo optimalno", rekao je Bobeta.

U siječnju je djecu spasio Filipinac

>>Zapalio se školski bus kod Zagreba. Filipinac spasio djecu

I u siječnju se zapalio školski autobus. Bilo je to kod Zagreba, a požar na motoru izgasio je 49-godišnji filipinski državljanin, zaposlenik trgovačkog društva za pružanje usluga prijevoza, koji je upravljao tim školskim autobusom marke Mercedes Actros.

>>ZET-ov bus se zapalio u vožnji, cijeli je izgorio

Sredinom prošle godine zapalio se ZET-ov autobus u zapadnom dijelu Zagreba. Dok se nije u potpunosti ugasio, požar se proširio na još dva automobila. Vozač autobusa odmah je pristupio gašenju požara, ali nije uspio, pa su mu u pomoć priskočili i vatrogasci.

 

ZET-ov autobus zapalio se u Zagrebu i krajem kolovoza 2021. Požar na vozilu izbio je kod Bundeka. Također nije bilo ozlijeđenih osoba.

Prije nekoliko godina izbjegnuta ogromna tragedija

A ogromna tragedija u zadnji čas je izbjegnuta 2019. godine, kad su na turnir u Labin putovali mladi nogometaši nogometnog kluba Zmaj iz Makarske. Radi se o dječacima u dobi od 10 i 11 godina, kojih je bilo tridesetak u autobusu. Njihov autobus se zapalio kod Grobnika.

>>Djeca su u posljednji tren napustila bus: "Nešto je eksplodiralo pa se zadimilo"

Djeca su u zadnji tren napustila autobus. Kako nam je tada rekao jedan od sudionika nesreće, samo 15-ak sekundi nakon što su svi napustili autobus i udaljili se desetak metara od njega, već je cijeli bio u plamenu.

Problem je, očito, kontinuiran, a za sada samo srećom nije bilo tragičnih posljedica. Ne postoji regulacija kojom se može ograničiti starost autobusa. Ista granica je godinama postojala kod taksi vozila. Prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, taksi vozila nisu smjela biti starija od sedam godina, što je ukinuo Ustavni sud.

Ovo su podaci Centra za vozila

Tko izdaje dozvole za tehničku ispravnost autobusa? Radi se o stanicama za tehnički pregled vozila, odnosno Centru za vozila Hrvatske. Njima smo se i obratili oko ove teme. Što se tiče prosječne starosti vozila, kazali su nam kako je prema podacima iz 2023. prosječna starost autobusa M2 kategorije 13.06 godina, a za autobuse M3 kategorije 11.88 godina.

Kategorija M2 podrazumijeva autobuse koji imaju više od 8 sjedišta i čija najveća dopuštena masa nije veća od 5 tona, dok M3 kategorija podrazumijeva autobuse koji također imaju više od 8 sjedišta, ali čija je najveća dopuštena masa veća od 5 tona.

Pitali smo ih koja je prema njihovoj procjeni starost autobusa koja bi eventualno bila previsoka. "Ako je vozilo pravilno i redovito održavano, može duže vrijeme biti u eksploataciji. Međutim, nismo u mogućnosti komentirati kolika je granična starost vozila koja utječe na to", odgovor je Centra za vozila.

Iz Centra su nam poslali i podatke, prema kojima ispada da je u 2023. svako treće M2 te skoro svako peto M3 vozilo bilo neispravno. Podatak je to koji kazuje da kriteriji pri pregledima postoje, no činjenica je da u prometu također završe vozila koja očito ne bi trebala završiti.

Ovo je procedura

Pitali smo ih više o proceduri, ulozi ovog Centra pri pregledima vozila.

"Tehničke preglede autobusa provode stanice za tehnički pregled vozila. Tehnički pregled autobusa provodi se prema Pravilniku o tehničkim pregledima vozila u kojemu su propisane sve stavke koje je na autobusu potrebno pregledati.

Osim redovnih tehničkih pregleda koji se provode radi produženja važenja prometne dozvole, autobusi stariji od 6 godina podliježu i periodičnim pregledima i to svakih 6 mjeseci ako su stariji od 6 godina, a ako su stariji od 10 godina, svaka 3 mjeseca.

Centar za vozila bavi se organiziranjem i jedinstvenim provođenjem tehničkih pregleda vozila, organiziranjem poslova registracije vozila u stanicama za tehničke preglede vozila i izdavanja pokusnih pločica, a ne nadzorom nad stanicama za tehnički pregled vozila. Nadzor nad stanicama za tehnički pregled vrše Hrvatski autoklub i Ministarstvo unutarnjih poslova", odgovor je Centra.

Obratili smo se i Ministarstvu unutarnjih poslova, kao i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, pod čijom je nadležnošću inspekcija sigurnosti cestovnog prometa i cesta. Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor.

Prometni stručnjak Dadić: Nije starost glavni razlog nesreća

Na ovu temu smo popričali s prof. dr. sc. Ivanom Dadićem, prometnim stručnjakom. On govori da starost i nije toliki problem ako se autobusi kvalitetno održavaju.

"Autobus može biti star i 10-15 godina, ali ako je kvalitetno servisiran, onda to nije toliki problem. Ali ako se ne održavaju, to je veliki problem i to jako opasan problem. Posebno lako može doći do zapaljenja zbog električne struje i različitih maziva koja se nalaze u motoru, a požar može uzrokovati puno toga, što može dovesti i do smrtnih slučajeva", rekao je on.

"Problem je u vlasnicima"

Govori da nije odgovornost na vozaču.

"Oni svojim reakcijama često i spriječe neke nesreće, problem je najvećim dijelom u onima koji te autobuse kupuju i održavaju, to su vlasnici. Tu je glavni problem. U vlasništvu i odnosu vlasnika i onoga s kim on ugovara prijevoz.

A i konkurencija je velika, želi se povećati profit i smanjiti troškovi, pa onda u tome strada onaj tko najmanje treba stradati, to su sudionici u prometu", kazao je Dadić.

Ističe kako postoji nekonzistentnost politike. "Važniji su autobusi od taksija jer voze i po 50, 60, ali i 100 ljudi u gradskom prijevozu. A kod nas se stalno forsirala ta priča sa starošću taksija", govori on.

"Tehnički su dobri, ali vozila imaju skrivene mane"

Objašnjava da su kod nas tehnički pregledi na visokom nivou.

"Tu nije problem. Ali ne može tehnički pregled zamijeniti svakodnevnu njegu vozila, brigu o vozilu, to ne može riješiti pregled. Naši su tehnički pregledi prema vrhu europskih tehničkih pregleda, problem je vlasnika i njihove odgovornosti.

Vozilo na pregledu može biti u dobrom stanju, ali može imati skrivene mane. Trebalo bi da svaki servisni pregled bude dokumentiran, na taj način bi se upozoravalo vlasnika na što treba obratiti pažnju", odgovorio je Dadić.

MUP: 2013. otkriveno 137 neispravnih autobusa

MUP smo pitali jesu li oni zaduženi za provjeru starosti i ispravnosti putničkih autobusa i jesu li zbog starosti ili neispravnosti isključili neki autobus u ovoj, prošloj i 2022. godini iz prometa?

"Napominjemo da nije propisana starost autobusa kojima se prevoze djeca, no nad ovom vrstom vozila, sukladno članku 257. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, obavljaju se preventivni tehnički pregledi (dnevni te periodični tehnički pregled i periodični tehnički pregled kočnica).Temeljem članka 27. stavka 1. Pravilnika o tehničkim pregledima vozila periodičnim tehničkim pregledima autobusi se podvrgavaju u sljedećim rokovima:

  • vozila starija od šest pa do deset godina starosti, tijekom mjeseca u kojem ističe rok od šest mjeseci od obavljenoga redovitog ili preventivnog tehničkog pregleda
  • vozila starija od deset godina, tijekom mjeseca u kojem ističe rok od tri mjeseca od dana obavljenoga redovitog ili preventivnog tehničkog pregleda.

Također temeljem stavka 2. istog članka Pravilnika periodičnim tehničkim pregledima kočnica autobusi se podvrgavaju u sljedećim rokovima:

  • vozila do dvije godine starosti, tijekom mjeseca u kojem ističe rok od 12 mjeseci od prve registracije vozila
  • vozila stara dvije godine i više, tijekom svakog 12-og mjeseca od obavljenoga periodičnog tehničkog pregleda kočnica.

Periodični tehnički pregledi vozila obavljaju se na isti način kao i redoviti tehnički pregledi. Prosječna starost registriranih autobusa, koji imaju izdanu Potvrdu o ispunjavanju uvjeta za autobus kojim se prevoze djeca je 13,33 godine (ukupno 3630 autobusa).

Tijekom 2023. godine policijski službenici su prilikom nazora prometa kod 137 autobusa utvrdili prometne prekršaje zbog neispravnosti istih. Tom prilikom je 11 autobusa isključeno iz prometa. Tijekom 2024. godine, od 1. siječnja do 23. svibnja, policijski službenici su zbog neispravnosti na autobusima utvrdili 45 prometnih prekršaja, a tom prilikom su iz prometa isključili sedam autobusa.

Tijekom 2023. godine policijski službenici su utvrdili 56 prekršaja te isključili iz prometa 23 autobusa koji su sudjelovali u prometu, a nisu bili registrirani ili im je isteklo važenje prometne dozvole. Tijekom 2024. godine, od 1. siječnja do 23. svibnja, policijski službenici su utvrdili 16 ovakvih prometnih prekršaja te iz prometa isključili pet autobusa", odgovorili su nam.

Pročitajte više