EU želi ograničiti prikazivanje britanskih filmova i serija

Foto: Netflix

EU se sprema povući poteze protiv nesrazmjerne količine britanskih televizijskih i filmskih sadržaja koji se prikazuju u Europi nakon Brexita. Snažan je to udarac na britansku industriju zabave i širenje utjecaja UK-a.

Velika Britanija je najveći europski proizvođač filmskog i TV programa, na što su veliki utjecaj imale i 1.4 milijarde funti koje su dobili od prodaje međunarodnih prava. Međutim, britanska dominacija opisana je kao prijetnja europskoj kulturnoj raznolikosti u internom dokumentu EU koji je na uvid dobio The Guardian.

Ovo pitanje će vjerojatno postati još jedan kamen spoticanja u napetim odnosima EU i Velike Britanije do kojih je došlo nakon Brexita.

Bruxelles sad želi promijeniti definiciju britanskih programa i filma kao europskih djela. 

Europski sadržaj na TV-u mora činiti većinu, na platformama 30 posto

Prema EU direktivi o audiovizualnim medijskim uslugama, europski sadržaj na zemaljskim TV kanalima mora činiti većinu programa, dok na steaming platformama, poput Netflixa i Amazona, mora činiti najmanje 30% dostupnih naslova. 

Zemlje poput Francuske otišle su i korak dalje, postavivši kvotu od 60% za europska djela na platformama i zahtijevajući da se 15% prometa platformi troši na proizvodnju europskih audiovizualnih i kinematografskih djela.

Prema dokumentu EU koji je diplomatima dostavljen 8. lipnja, vjeruje se da je nakon Brexita uključivanje britanskog sadržaja u takve kvote dovelo do onoga što je opisano kao nesrazmjerna količina britanskog programa na europskoj televiziji.

Nova pravila bi posebno pogodila britansku dramu

Europska komisija dobila je zadatak pokrenuti studiju utjecaja na rizik britanskog sadržaja na kulturnu raznolikost EU. Diplomatski izvori tvrde da bi to bio prvi korak prema ograničavanju sadržaja iz Velike Britanije.

Podaci iz TV i filmske industrije pokazuju da bi definiranje britanskog sadržaja bilo kako osim kao europskog sadržaja dovelo do gubitka tržišnog udjela, što bi posebno pogodilo britansku dramu. Pretprodaja međunarodnih prava na serije poput Downton Abbeyja i The Crown često je bila ključna da bi se uopće krenulo u njihovo snimanje.

Adam Minns, izvršni direktor Udruge komercijalnih emitera (COBA), rekao je: "Prodaja međunarodnih prava intelektualnog vlasništva na britanske programe postala je presudan dio financiranja proizvodnje u određenim žanrovima, poput drame. Gubitak pristupa značajnom dijelu tržišta EU predstavljao bi ozbiljan udarac za britanski TV sektor, i to u cijelom lancu vrijednosti, od proizvođača do emitera i kreativaca."

Francuska će podupirati inicijativu?

Prodaja međunarodnih prava europskim kanalima i platformama donijela je britanskoj TV i filmskoj industriji zaradu od 490 milijuna funti u 2019. i 2020. godini.

Izvori iz EU sugeriraju da će se inicijativa nastaviti i kad Francuska u siječnju preuzme predsjedanje Unijom, uz podršku Španjolske, Grčke, Italije i Austrije. 

"Velika Britanija je ponosna što ima filmsku i TV industriju svjetske klase, koja globalno zabavlja gledatelje i koju je vlada podržavala tijekom cijele pandemije", rekao je glasnogovornik vlade Velike Britanije.

"Status europskih djela i dalje se primjenjuje na audiovizualna djela porijeklom iz Velike Britanije jer je UK član Europske konvencije Vijeća Europe o prekograničnoj televiziji (ECTT)", rekao je

Pročitajte više