HAC helikoptere vrijedne 100 milijuna kuna kupuje zbog odluke Sanaderove vlade

HRVATSKE autoceste raspisale su natječaj za dva višenamjenska helikoptera koja bi trebala služiti za podizanje razine sigurnosti u prometu. Helikoptere će HAC samo kupiti, a njima će raspolagati MUP, koji će ih ujedno održavati, poručuju iz HAC-a. Ponude za javni natječaj zaprimat će se do 2. ožujka, a helikopteri bi trebali biti isporučeni za dvije-tri godine.

"Osim što će ih koristiti za svoje razne potrebe, bit će i u funkciji podizanja razine sigurnosti na autocestama. Cilj je posebno smanjiti smrtnost stradalih u teškim nesrećama, u tzv. zlatnom satu u kojem je u Hrvatskoj visok postotak smrtnosti", stoji u HAC-ovu odgovoru na naš upit. Tzv. zlatni sat je idealni vremenski razmak tijekom kojeg bi žrtve nesreće trebale dobiti medicinsku pomoć, a on podrazumijeva da bi helikopter s medicinskom ekipom trebao biti u zraku već tri minute nakon dojave o nesreći.

Odluku o kupovini helikoptera donijela Sanaderova vlada

No, mnogi zaposlenici HAC-a vjeruju kako se u ovom trenutku, kad ta državna tvrtka koja je glavni akter mnogih afera i jedva zatvara financijsku konstrukciju, radi o nepotrebnom trošku. "Iskreno, meni su sumnjive sve odluke koje je donosila Sanaderova vlada", upozorava Mijat Stanić koji ističe da je odluka Vlade o nabavi helikoptera donesena u ožujku prošle godine.

Na vlasti je tada i dalje bio odbjegli premijer Ivo Sanader, a danas zbog njegovih državničkih poteza na sve strane izbijaju afere, ističe Stanić. Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata vjeruje da HAC u ovom trenutku ne može odvojiti 100 milijuna kuna za helikoptere, koliko će koštati ova javna nabava prema procjenama naših izvora iz HAC-a.

Zašto helikoptere kupuje baš HAC?

"Neprimjereno je danas trošiti toliki novac kad već nismo kupili helikoptere dok još nisu bile puštene u promet druge cijevi tunela Mala Kapela i Sveti Rok. Tada su nam bili potrebni zbog kolona od 20 kilometara i preusmjeravanja prometa na sporedne ceste, kad je bilo potrebno ustrojiti cijele stožere za regulaciju prometa", kaže Stanić.

Predsjednik NCS-a kaže da se brži promet ozlijeđenih osoba koristi samo kao opravdanje. "Ako je to pravi razlog za kupovinu helikoptera, onda ih ne bi trebao kupovati HAC. Hoće li onda Jadrolinija kupovati posebne helikoptere za nesreće na moru, Hrvatske ceste za državne ceste, županije za županijske ceste... Takvi helikopteri moraju biti na raspolaganju za sve nesreće na nepristupačnim mjestima", kaže Stanić.

Vlada konstantno kreditira HAC, a novac se troši neracionalno

U takvoj bi kupovini HAC eventualno mogao sudjelovati nekim udjelom, ako baš nema drugog načina, ističe Stanić, kojem se čini da trenutno objašnjenje Hrvatskih autocesta ne drži vodu. "S obzirom na to da se radi o pitanju koje nije isključivo interes Hrvatske, jer na našim cestama stradavaju i mnogi strani turisti, vjerojatno bi se sredstva mogla nabaviti i iz nekakvih fondova. Ali onda bi se postavljali veći kriteriji kod nabave, što nekome možda nije u interesu", tvrdi Stanić.

Svakako je vrlo zanimljiva odluka da Hrvatske autoceste potroše 100 milijuna kuna kojima ta tvrtka trenutno ne raspolaže. No, nije to ništa novo. Otprilike istodobno kad je odlučeno da će HAC kupiti dva helikoptera, ova je tvrtka potpisala i ugovore o gradnji teške sedam milijardi kuna, iako potrebna sredstva, kako su kasnije priznali, nisu imali. No, ugovori su morali biti potpisani upravo zbog Sanaderova pritiska, s obzirom na to da je HDZ agresivno koristio Hrvatske autoceste u kampanji za lokalne izbore. A koliko je situacija u HAC-u doista loša, najbolje pokazuju zapisnici s Vladinih sjednica u proteklih šest mjeseci, iz kojih se vidi da je Jadranka Kosor HAC-u odobrila više stotina milijuna kuna kredita. Taj se novac, kako se čini, i dalje troši krajnje neracionalno.

Pročitajte više