Haićani pokušavaju naći utjehu u voodoou, ali "civilizirani" Zapad im to ne dopušta

"DUHOVI voodooa pokušali su nas upozoriti na katastrofu. Rekli su nam da se molimo za Haiti jer će mnogo ljudi umrijeti", kaže ugledi haićanski glazbenik Theodore "Lolo" Beaubrun. Lolo, čija glazba je duboko povezana s voodoo mitologijom, kaže da su se duhovi "javili" njemu i članovima njegovog benda Boukman Eksperyans mjesec dana prije potresa.

"Nisam znao o čemu govore. Mislio sam da ima veze s politikom, nisam shvatio da će se dogoditi potres", kaže Lolo koji uvjerava svoje sugrađane da su bogovi voodooa uz njih u ovim teškim trenucima. "Svi smo strašno istraumatizirani. Pogledali smo smrti u lice. Ali duhovi su ušli u glave ljudi kako bi nas savjetovali i pomogli nam da zacijelimo. Oni razgovaraju s nama. To je kao terapija", tvrdi glazbenik koji je na Haitiju izuzetno popularan.

Kršćanstvo potisnulo voodoo

Lolo Beaubrun samo je primjer kako se sve više Haićana nakon razornog potresa okreće svojoj tradicionalnoj religiji. Religiji koju mnogi kršćani, a posebno protestanti, smatraju štovanjem vraga pa su se iz konzervativnih krugova u SAD-u mogle čuti i priče da je potres Haićanima došao kao kazna upravo zbog te mistične religije koju već stoljećima štuju.

Voodoo je proteklih desetljeća čak i na Haitiju doživio znatan pad popularnosti. Brojni stanovnici te otočne države danas se deklariraju kao kršćani pa se pod šatorima i na razrušenim ulicama Port-au-Princea najčešće zapravo čuju napjevi koji u pomoć zazivaju kršćanskog Boga. No, istovremeno se širi i broj štovatelja voodooa koji nadu polažu u svoje tradicionalne, zapadnjaci bi rekli poganske, bogove.

Među njima je i Louis Leslie Marcelin, još jedan pjevač, koji sebe opisuje kao spiritualnog vodiča i iscjelitelja. Marcelin je imao veliku ulogu u operacijama spašavanja nakon potresa i aktivno je uključen u ponovno stvaranje normalnog društva na Haitiju. U svojoj kući je Marcelin tako otvorio alternativnu školu u kojoj pomaže istraumatiziranoj djeci.

Haićani se boje štovati svoje bogove zbog straha da će ostati bez humanitarne pomoći

"Radimo s djecom, ali i s njihovim roditeljima. Radimo sa siromašnima koji su sve izgubili, čije su obitelji umrle u potresu", prepričava Marcelin, a prenosi BBC. No, on je među rijetkima koji se danas, kad Haiti ovisi o pomoći koju dobiva iz ostatka svijeta, javno deklarirati kao štovatelj voodooa. Antropolog Gerald Murray sa Sveučilišta u Floridi primjećuje kako je tradicionalna haićanska religija dosad zapravo odigrala relativno malu ulogu u procesu duhovnog i psihičkog oporavka nakon velike tragedije koja je zadesila tu zemlju.

"Za religiju koja bi trebala zapravo biti nacionalna religija Haićanskog naroda, voodoo je uočljivo odsutan", tvrdi Murray koji nagađa kako se Haićani boje isticati svoja tradicionalna vjerovanja među članovima Crvenog križa i ostalim spasiteljskim ekipama. Naime, većina ljudi koji su došli pomoći Haitiju su kršćanske vjeroispovijesti pa se stanovnici te zemlje boje da bi im mogli okrenuti leđa ako budu javno štovali poganske bogove.

"Je li Bog kriv kad se nešto loše dogodi kršćanima?"

"Neke kršćanske zajednice ne žele dati hranu žrtvama potresa koje su štovatelji voodooa. Čim vide ljude koji nose tradicionalna obilježja naše religije, stavljaju ih sa strane i odbijaju im humanitarnu pomoć. Vidio sam to svojim očima", tvrdi Lolo Beaubrun. Ipak, ima i iznimaka. Poput svećenika Reginalda Jeana-Mariea, župnika u najvećoj rimokatoličkoj crkvi u četvrti "Mali Haiti" u Miamiju.

"Svaka religija koja pomaže ljudima u doba krize je dobra religija. Tvrdnje da su Haićani stradali zato što štuju voodoo religiju su najobičnije teološke gluposti. Pa kad se u Aziji dogodio veliki tsunami, nisu ljudi pogibali zato što su pogrešne vjere. Prirodne katastrofe su prirodne katastrofe. Ako ćemo kriviti voodoo za potres, znači li to da je Bog kriv kad se nešto loše dogodi kršćanima?", pita se svećenik Reginald Jean-Marie.

Pročitajte više