Index doznaje: Croatia Airlinesu prijeti stečaj

Foto: Borna Filić/Pixsell

INDEX doznaje kako Croatia Airlinesu prijeti stečaj. Naime, prema informacijama koje posjedujemo za nastavak rada u sljedećih šest mjeseci nedostaje im 150 milijuna kuna.

Neto gubitak Croatia Airlinesa prvih devet mjeseci ove godine iznosio je 34,4 milijuna kuna.

"Nadzorni odbor zatražio je procjenu troškova poslovanja za idućih šest mjeseci od konzalting firme BDO. Njihova procjena je da bi za nastavak ovakvog poslovanja, bez promjene, za daljnjih šest mjeseci nedostajalo 150 milijuna kuna.

Konzervativnija procjena koja uključuje smanjeno otplaćivanje računa dobavljačima za 7 posto ukazuje na potrebu za daljnjih 70 milijuna kuna", rekao nam je visokopozicionirani izvor iz Croatia Airlinesa.

"Ovo je kraj ako se ne dogodi čudo"

Rekao je da Croatia Airlines u vlasništvu još ima samo dva motora i tehniku, ali da su toliko u minusu da ni njihova prodaja ne bi bila dovoljna. Kaže kako je ostalih 10 motora (budući da Croatia Airlines ukupno ima 12 aviona u floti) u najmu, nisu u njihovom vlasništvu. Što se tiče tehnike, riječ je o sektoru tvrtke u kojem rade aviomehaničari, a njihovo odvajanje iz tvrtke i prodaja, također kaže, ne bi bili dovoljni za nastavak rada nakon proljeća.

"U tom scenariju prestajemo plaćati aerodromima, a nećemo moći plaćati ni gorivo. To je kraj. Ovo je definitivno put u stečaj, osim ako se ne dogodi neko čudo", rekao nam je izvor iz Croatia Airlinesa.

U Croatia Airlinesa izbjegavaju konkretno odgovoriti na pitanja

Umjesto odgovora na konkretna pitanja o procjenama konzalting tvrtke BDO, iz Croatia Airlinesa odgovorili su nam da su "baš kao i mnogi drugi avioprijevoznici diljem svijeta, suočeni sa širokim rasponom strateških, operativnih i financijskih rizika uvjetovanih globalnim kretanjima".

Uz to, uspjeli su se pohvaliti smanjenjem gubitka u odnosu na isto razdoblje lani. Za taj gubitak od 34,4 milijuna kuna pronašli su krivce - poskupljenje goriva i najave štrajka zaposlenika Croatia Airlinesa tijekom ljeta (iako su ga uspjeli sudskim putem zabraniti).

"Treba istaknuti da je Croatia Airlines u prvih devet mjeseci ove godine zabilježila 3,8 milijuna kuna manji gubitak u odnosu na isto razdoblje 2017. godine, kada se izuzme jednokratna stavka djelomične prodaje slotova u zračnoj luci Heathrow. Taj je rezultat ostvaren unatoč poskupljenju cijena mlaznoga goriva (trošak goriva bio je 58,7 milijuna kuna veći u odnosu na isto razdoblje lani), kao i unatoč dvije najave štrajka tijekom ljetne sezone koje su, nažalost, uzrokovale smanjenje očekivanoga putničkog prometa i pad očekivanih financijskih učinaka", kažu nam u Croatia Airlinesu.

Žale se na "izrazitu sezonalnost hrvatskog tržišta"

Kažu kako će u narednom razdoblju kompanija nastojati osigurati što kvalitetnije uvjete za redovno poslovanje, upravljajući svim rizicima poslovanja na najbolji mogući način, a kako bi, navode, premostili ovo razdoblje uobičajeno nižih novčanih priljeva koji su prisutni zbog izrazite sezonalnosti hrvatskoga tržišta.

Navode kako je sve navedeno u skladu s Nacionalnim programom reformi za 2018. vlade RH.

"Ne manje važno jest i naglasiti da je do kraja 2018. godine predviđena provedba početnih aktivnosti vezanih uz izradu modela dokapitalizacije uz identificiranje i verificiranje mogućih investitora, a uz podršku izabranih konzultanata - financijskih savjetnika u ovom procesu koji stoji pred nama.''

"U tome je istaknuto ono na čemu se svakodnevno i radi, a to jest osiguranje daljnjeg razvoja te jačanje konkurentskih prednosti i pozicije Croatia Airlinesa na tržištu zračnog prometa kroz kvalitetno strateško partnerstvo", kažu nam u Croatia Airlinesu, izbjegavajući odgovore na naša konkretna pitanja.

Čeka li nas ista situacija kao s Uljanikom?

Podsjetimo, Index već mjesecima piše o katastrofalnom stanju unutar tvrtke, na što su posebno ukazivali piloti i kabinsko osoblje. Istovremeno, ministar prometa Oleg Butković je ovog ljeta nakon najave štrajka u CA-u zaključio da Croatia Airlines nije pred raspadom, nego da je u jako složenoj situaciji.

"Kompanija dugoročno mora tražiti strateškog partnera, mora tražiti svjež novac, dokapitalizaciju", izjavio je tad Butković.

Budući da se ne spominje ikakav pronalazak strateškog partnera, ostaje nam za vidjeti hoće li država spašavati CA baš kako je i Uljanik - novcem iz proračuna. Istovremeno piloti i kabinsko osoblje mahom napuštaju tvrtku i odlaze raditi za strane aviokompanije.

Pročitajte više