Kako su HDZ i Most od Ramljaka napravili nedodirljivog faraona

Foto: Index/123rf/Pixsell/Boris Scitar

PODSJETIMO se: HDZ i Most su 6. travnja prošle godine u superhitnom postupku, bez procjene učinka propisa, donijeli "Zakon o postupku izvanredne uprave u trgovačkim društvima od sistemskog značaja za Republiku Hrvatsku", koji je u javnosti odmah nazvan Lex Agrokorom. Zakon je potpisao tadašnji predsjednik sabora, Božo Petrov, a završna odredba je glasila: Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u Narodnim novinama.

>> POGLEDAJTE RAČUNE Ramljakova bivša firma za angažman u Agrokoru dobila već 9,7 milijuna kuna


Doslovno istog dana zakon proglašava predsjednica Republike, Narodne novine izlaze s istim danom (opet 6. travnja), i već sutradan zakon je stupio na snagu. Vlada za izvanrednog povjerenika za Agrokor predlaže Antu Ramljaka već na sjednici 10. travnja, a prijedlog vlade potvrđuje nadležni sud samo dva sata kasnije. Ramljak tako postaje povjerenik za Agrokor, a prema Lex Agrokoru, tijela postupka izvanredne uprave su sud, izvanredni povjerenik, savjetodavno tijelo i vjerovničko vijeće. Izvanredni povjerenik pri tome ima ogromne ovlasti:

1. Izvanredni povjerenik ima prava i obveze organa dužnika.
2. Izvanredni povjerenik zastupa dužnika samostalno i pojedinačno.
3. Izvanredni povjerenik u ime dužnika ostvaruje sva prava povezana s vlasničkim udjelom dužnika u povezanim i ovisnim društvima sukladno važećem zakonodavstvu.
4. Izvanredni povjerenik samostalno vodi poslovanje dužnika i poduzima sve radnje u postupku koje su mu povjerene.
5. Izvanredni povjerenik ne može bez suglasnosti vjerovničkog vijeća donijeti odluku niti poduzimati radnje s ciljem raspolaganja nekretninama dužnika, dionicama ili udjelima u ovisnim i ostalim društvima te prijenosa gospodarske cjeline, ako vrijednost prelazi 3.500.000,00 kuna.

Ramljak je utjecajniji od većine ministara

U slučaju Agrokora, izvanredni povjerenik ima utjecaj i snagu veću nego većina političkih dužnosnika. Možda je samo premijer, gradonačelnik Zagreba i još nekoliko osoba trenutno utjecajnije u Hrvatskoj od povjerenika koji vlada sustavom od nekoliko desetaka firmi i nekoliko desetaka tisuća zaposlenih!

Pri tome izvanredni povjerenik nije vezan propisima kojima su vezani razni dužnosnici, od toga da moraju jasno naznačiti bilo kakav sukob interesa do toga da smiju primati poklone samo simboličke vrijednosti. Povjerenik za Agrokor, makar je predložen od vlade, nema ni obveze držanja preporuka kakve imaju direktori državnih firmi, npr. da im plaća ne bi trebala biti veća od plaće ministra.

I sada doznajemo kako firma u kojoj je do imenovanja za povjerenika radio Ante Ramljak, Texo Management, na Agrokoru prihoduje 971.576 kuna mjesečno, tvrtka Altera nesuđenog povjerenika u Agrokoru Branimira Bricelja 981.468 kuna mjesečno, a tvrtka PR stručnjakinje Kristine Laco 297.276 kuna mjesečno.

Ministar ili bilo koji direktor državne firme bili bi odmah smijenjeni

Da je nekom ministru firma iz koje je došao (a da ista nije također državna) uključena u posao ministarstva i to bez javnog natječaja, letio bi u roku odmah. Da se sazna da je u nekoj državnoj firmi, ne znam, HEP-u ili HŽ-u, ovako velik posao dobila privatna firma gdje je neposredno prije radio član uprave – taj bi ostao član uprave taman toliko koliko bi trebalo Nadzornom odboru da se sastane i smjeni ga. Uopće ne bi ulazili u razloge, čak ni u Hrvatskoj, zašto je takva firma uletjela u, za naše prilike, velik posao. Sama činjenica takvog angažiranja, makar svi mislili i radili najpoštenije – značila bi sukob interesa i smjenu.

Kod Ramljaka toga nema. Za izvanrednog povjerenika nije predviđen sukob interesa. Njemu je dano da upravlja Agrokorom kao da je Agrokor njegova privatna firma. Može uzimati praktično koga i kako hoće, bez klasičnog nadzora sukoba interesa. Naravno, ovime ne optužujemo na bilo koji način samog Antu Ramljaka, već politički model gdje se jednom čovjeku dalo u upravljanje teške milijarde, a bez da se uopće predvidjelo da i ta osoba može biti u sukobu interesa.

Drugi moraju objašnjavati malo bolju večeru


Prema Zakonu o sprječavanju sukoba interesa, sukob interesa postoji kada su privatni interesi dužnosnika u suprotnosti s javnim interesom, a posebice kada: privatni interes dužnosnika utječe na njegovu nepristranost u obavljanju javne dužnosti ili – osnovano se može smatrati da privatni interes dužnosnika utječe na njegovu nepristranost u obavljanju javne dužnosti ili – privatni interes dužnosnika može utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju javne dužnosti.

Jedan načelnik male općine može doći u priliku da se mora opravdavati radi bolje večere, ako je pojeo i popio preko 500 kuna. Istovremeno, čovjek kojega na mjesto izvanrednog povjerenika postavlja Vlada Republike Hrvatske, dakle izvršna vlast, pravno je "običan građanin" makar upravlja teškim milijardama. Ne mora javnosti ni odgovarati na pitanja koga i zašto i za koje iznose angažira.

Ponavljamo, Ante Ramljak samo koristi ovlasti koje su mu dane, čovjeka osobno ovime ne želimo za išta optužiti. Možda radi najbolje na svijetu. Ali, nitko ne bi trebao imati takve ovlasti bez mogućnosti nadzora sukoba interesa! Uostalom, sutra bi mogle biti dane bilo kome, jer sutra netko drugi može biti izvanredni povjerenik.

Zakon o izvanrednoj upravi je predložila vlada, odnosno Plenković, a donio ga je sabor. Odluku je  potpisao tadašnji predsjednik sabora Božo Petrov. Gospodo, jeste li sigurni da je dati ovakve ovlasti jednoj osobi, bez mogućnosti da ta osoba bude uopće pitana za sukob interesa, najbolje rješenje?

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala

Pročitajte više