Izvukli smo koliko je novca država dala medijima u zadnje četiri godine

Foto: Patrik Maček (Pixsell), Index

AUSTRIJSKI kancelar Sebastian Kurz podnio je ostavku nakon što je pokrenuta istraga zbog sumnje da su novcem austrijskih poreznih obveznika plaćali medijima da objavljuju pozitivne članke o njemu i stranci. Hrvatski premijer Andrej Plenković komentirajući ostavku svog austrijskog kolege rekao je kako su usporedbe Hrvatske i Austrije po ovom pitanju - uvredljive.

 

>> Plenković o Kurzovoj ostavci: Te usporedbe s Hrvatskom su krive, čak i uvredljive

"Kad bi teza o tome da bi ova naša vlada imala takav upliv polusponzorski prema medijima, onda bi smjer Hrvatske bio 95 posto ljudi da je zadovoljno, a HDZ bi imao, ne znam, 57 posto potpore", rekao je Plenković istaknuvši kako je usporedba s Hrvatskom "bezobrazna i netočna".

Na vrhu je, naravno, HRT

Provjerili smo troškove središnje države odnosno isplate središnje države (u koje spadaju ministarstva, vlada, sabor, dio zavoda i agencija i drugi) prema najvećim hrvatskim medijima i to od početka 2017. godine do polovice ove godine.

Riječ je samo o uplatama središnje države, no stvarni iznosi su puno veći s obzirom na to da nedostaju uplate HEP-a, Fine, Ine i drugih državnih tvrtki koje se smatraju jednim od najvećih oglašivača. Također u našoj analizi nedostaju i isplate Agencije za elektroničke medije, koja isplaćuje novac iz Fonda za pluralizam te lokalni proračuni za oglašavanje i financiranje lokalnih i nacionalnih medija.  

Na vrhu liste isplata središnje države nalazi se Hrvatska radiotelevizija, a iz proračuna je izravno na račun javne televizije isplaćeno od početka Plenkovićeva mandata 95.3 milijuna kuna. HRT se, podsjetimo, većim dijelom financira od pristojbe koja mjesečno iznosi 80 kuna, a koja na godišnjoj razini iznosi 1.3 milijarde kuna.

Najveći pojedinačni iznosi uplate prema HRT-u su oni Središnjeg državnog ureda za Hrvate izvan RH koji godišnje imaju dvije jednokratne uplate od 8.1 milijuna kuna te 2.7 milijuna kuna.

Velika razlika u odnosu na razdoblje prije Plenkovića

Nova TV od 2017. godine do polovice ove godine, znači u četiri i pol godine, od središnje države dobila je 18.2 milijuna kuna. Ako pogledamo isplate iz proračuna od 2013. do 2017. godine, znači u četiri godine, Novoj TV isplaćeno je 5.1 milijun kuna. Sličan omjer vidljiv je i kod RTL Televizije kojoj je od 2017. godine isplaćeno 15.3 milijuna kuna, dok je u razdoblju prije Plenkovića od 2013. do 2017. godine isplaćeno malo više od 4 milijuna kuna, pokazuju službeni podaci Ministarstva financija.  

Večernji list od 2017. godine do polovice ove godine dobio je 10.5 milijuna kuna iz proračuna, no za razliku od televizija nije toliko vidljiva razlika od prije s obzirom na to da im je od 2013. do 2017. godine isplaćeno 7.1 milijuna kuna. Najveća pojedinačna uplata je ona Ministarstva regionalnog razvoja iz 2018. godine i iznosi 1.3 milijuna kuna i to za intelektualne i osobne usluge iz Europskog fonda za regionalni razvoj.

Ukupno je u četiri i pol godine bilo 257 financijskih transakcija odnosno uplata prema Večernjem listu, od kojih je najmanji iznos i to 250 kuna isplatilo Ministarstvo graditeljstva za stručno usavršavanje zaposlenika. Večernjem treba pribrojiti i 2.43 milijuna kuna koje je dobio dnevni list 24 sata, i to od 2017. godine, te 900 tisuća kuna koliko je isplaćeno krovnoj tvrtki Styria u istom razdoblju.

Pola milijuna kuna za praćenje izbora

Konkurentskoj Hanza mediji isplaćeno je 10.1 milijun kuna, a najveća pojedinačna uplata je ona Državnog izbornog povjerenstva iz prošle godine koje je isplatilo po "uslugama promidžbe" čak 596.5 tisuća kuna. Slijede dvije uplate Ministarstva državne imovine iz 2018. i 2019. godine po 388 tisuća i 353 tisuće kuna. Slobodna Dalmacija, kao članica Hanza medije, dobila je malo više od 700 tisuća kuna i to od 2013. godine do danas.

Media Servis agencija je specijalizirana za proizvodnju radijskih informativnih emisija, a njoj je isplaćeno 3.7 milijuna kuna. Po uplatama središnje države slijedi Vinkovačka televizija, koja emitira bizarnu huškačku emisiju Demokracija, kojoj je od 2017. godine uplaćeno 2.9 milijuna kuna. Od 2013. godine do kraja 2016. godine Vinkovačka televizija od središnje je države dobila 672 tisuće kuna. Lokalna Z1 Televizija od države je dobila 2.9 milijuna kuna.

Najslušanijoj radiopostaji Narodni radio isplaćeno je 2.4 milijuna kuna, a lokalnoj Net odnosno Nezavisnoj televiziji isplaćeno je 2 milijuna kuna. Gotovo isti iznos išao je na račun dnevnog lista Glas Slavonije, slijedi zatim još jedan radio, i to Antena Zagreb, zatim dnevnik Novi list s 1.6 milijuna kuna. Lokalnom TV Jadranu uplaćeno je 1.5 milijuna kuna, a tjedniku Lider 900 tisuća kuna.  

Hrvatskom katoličkom radiju isplaćeno je 869 tisuća kuna, a na Laudato je otišlo 635 tisuća proračunskih kuna. Otvoreni radio, jedan od najslušanijih radija, povukao je malo više od 800 tisuća kuna.

Koliko je plaćeno Indexu

Izdvojimo kako je N1 Televizija iz proračuna povukla svega 311 tisuća kuna, što je manje i od lokalnog Glasa Istre kojemu je uplaćeno 349 tisuća kuna. Grupacija koji drži portal Direktno povukla je 166 tisuća kuna, a portal Direktno 158 tisuća kuna.

Najčitanijem portalu u Hrvatskoj, Indexu, uplaćeno je od 2017. do polovice 2021. godine 146 tisuća kuna. Od 2013. do 2017. godine za usluge promidžbe i informiranja isplaćeno je 103 tisuće kuna.

Originalno objavljeno na Index istrage

Pročitajte više

 

Pročitajte više