Mađari kaznili PPD. Rakar: Tako to rade mešetari

Screenshot: N1

FINANCIJSKI forenzičar Marko Rakar bio je gost Dnevnika N1, u kojem je komentirao kaznu koju je mađarski regulatorni ured za energetiku uputio hrvatskom PPD-u. Kazna iznosi 500 milijuna forinti, odnosno 1.35 milijuna eura, a PPD ju je dobio jer su Mađari zaključili da je kriv za ponašanje koje je moglo dovesti do tržišne manipulacije. 

"Riječ je o transportingu kapaciteta između Austrije i Mađarske za mjesec veljaču 2022. godine. Ti kapaciteti se zakupljuju kružnim aukcijama i svi zainteresirani za kapacitet se prijavljuju i moraju reći koliko novca nude i koliko im je potrebno transportnog kapaciteta. Javilo se više kompanija, uključivo i PPD, i s obzirom da je bilo zatraženo 271 posto kapaciteta plinovoda, aukcija se resetira i kreće novi krug", rekao je financijski forenzičar Marko Rakar. 

Aukcija se ponavljala 37 puta 

Navodi kako se ta aukcija ponavljala 37 puta, da bi transportna cijena plina iz Mađarske prema Austriji narasla za 360 posto u odnosu na uobičajenu cijenu. 

"U 37. krugu PPD se povukao iz cijelog manevra. Kao posljedica, drugi ponuđači su zakupili 50 posto kapaciteta po 360 posto većoj cijeni, a iz PPD-a su shvatili da im je cijena preskupa i osigurali su alternativni pravac iz Slovačke. Po mađarskim portalima, s obzirom da se PPD smatra saveznikom ruskog Gazproma, cijeli se incident istražuje u svijetlu ruskog utjecaja na energetsko tržište u Europi", kazao je. 

"Mešetari koriste takve taktike, žele konkurentima onemogućiti pristup tržištu" 

"Mešetari koriste takve taktike u pokušaju da konkurentima onemoguće pristup određenom tržištu ili ih natjeraju da plaćaju premije na dobavni pravac. Slične sam situacije uočavao na tržištu električne energije i onda se zna dogoditi da veliki dobavljači zakupljuju dalekovode i onda ih namjerno zaključuju da bi pojedina tržišta prisilili da kupuju električnu energiju po većoj cijeni", dodaje. 

"Nešto slično se dogodilo i u Mađarskoj u veljači 2022. Logično je da mađarski regulator smatra da je ovo bila prethodnica ili namještanje situacije za situaciju koja se razvila od početka rata u Ukrajini. Mađarska je imala priliku dopuniti svoje zalihe, a sama cijena transporta je bila 3.6 puta veća od uobičajene", navodi Rakar. 

Pročitajte više