RAZVOJ DOGAĐAJA PRATITE NA INDEXU

MORH objavio identitete dvojice pilota, potraga za nestalim će trajati kroz noć

DANAS je kod Zlarina, ispred mjesta Zablaće, u more pao vojni helikopter Kiowa Warrior u kojem su bile dvije osobe. Poginuo je pilot, a za drugim pilotom se traga.

MORH je upravo objavio identitete pilota koji su bili u helikopteru u trenutku pada.

Javljaju kako je prilikom pada helikoptera smrtno stradao bojnik Marin Klarin, dok se za natporučnikom Tomislavom Baturinom i dalje intenzivno traga.

Krstičević i Šundov posjetili njihove obitelji

“U tragičnoj nesreći pada helikoptera Kiowa Warrior u more u Zlarinskom kanalu ispred mjesta Zablaće koja se dogodila u ponedjeljak, 27. siječnja 2020., smrtno je stradao pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva bojnik Marin Klarin, dok se za drugim članom posade, pilotom, natporučnikom Tomislavom Baturinom, i dalje intenzivno traga”, javlja MORH. 

Dodaju i kako su potpredsjednik vlade i ministar obrane Damir Krstičević, načelnik Glavnog stožera OS-a RH general zbora Mirko Šundov i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec tijekom poslijepodneva posjetili su obitelji stradalih pilota HRZ-a i izrazili sućut obitelji Klarin.

“Ministarstvo obrane i Hrvatska vojska izražavaju sućut obitelji poginulog bojnika Klarina te suosjećaju s obitelji natporučnika Baturine za kojim se i dalje traga”, javljaju iz MORH-a.

Pukovnik Panić: Pao je jedan od novijih helikoptera

Pukovnik Boris Panić je potvrdio da se zna na kojoj je lokaciji srušeni helikopter, ali da ronioci nisu došli do olupine helikoptera. Ističe da je današnji let bio rutinski i odvijao se kao priprema jedne vježbe s pripadnicima Zapovjedništva specijalnih snaga. "Riječ je o rutinskom letu od Zadra do Lore u Splitu."

"Helikopter koji je pao je jedan od novijih helikoptera, relativno je nov, s proizvodnjom iz 2011., što se praktički smatra novima" pojasnio je pukovnik Boris Panić.

"Riječ je o kolegama koji su zaista iskusni piloti. Kolega Klarin je pilot s 20 godina iskustva i preko 2500 sati naleta, kolega Baturina preko 1000 sati naleta - vrlo iskusna i stručna posada", istaknuo je

Potraga se nastavlja tijekom noći

Teško mu je reći kako je moglo doći do nesreće.

"U svakom slučaju očekujemo pronalazak ostataka helikoptera koji će pokazati što se dogodilo. Na mjestu nesreće su ronioci koji će nastaviti potragu i kroz noć. Helikopter ima uređaj koji bilježi podatke o letu i parametre motora, ali je pitanje hoće li preživjeti taj uređaj", pojasnio je.

Kaže kako kod helikoptera, za razliku od aviona, nema evakuacije nego pilot s njime leti do prizemljenja. "Mogućnosti preživljavanja u helikopteru su velike, ali pokazalo se da u ovom trenutku nije bilo tako i da je more more, kako za pomorce tako i za pilote."

Unatoč nesreći kaže da nema razloga sumnjati u helikopter i vjeruje da će vrlo skoro nastaviti letjeti.

Na pitanje kako se on i kolege osjećaju s obzirom na to da je HRZ u posljednje vrijeme često u medijima odgovara:  "Vojnik se loše osjećam pred kamerama i medijska pozornost stvara određeni pritisak na nas, ali mi smo profesionalci, časnici i sa svime se nosimo dobro koliko uvjeti dopuštaju i uskoro ćemo nastaviti raditi svoj posao. Vojni pilot je poziv, a ne posao i radimo ga svim srcem i tako ćemo nastaviti raditi u budućnosti", zaključio je pukovnik Boris Panić za N1.

Tko su bili dvojica pilota? 

Iz MORH-a su objavili i kratke biografije dvojice pilota.

“Bojnik Marin Klarin, pilot helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, rođen je 1977. u Zadru. Bio je pripadnik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva od 2000. godine, a tijekom svoje karijere u Hrvatskoj vojsci obnašao je niz odgovornih dužnosti.

Bio je nastavnik letenja u Eskadrili obuke helikoptera, zapovjednik letačkog voda u Eskadrili helikoptera 93. zrakoplovne baze te pilot helikoptera u 393. Eskadrili helikoptera 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. 2013. godine sudjelovao je u mirovnoj misiji NATO-a KFOR na Kosovu na dužnosti stožernog časnika za zračne operacije. Za uspješno izvršavanje zadaća ocjenjivan je najboljim ocjenama, a za ostvarene rezultate nagrađivan je i pohvaljivan više puta od strane ministra obrane, načelnika Glavnog stožera OS RH i zapovjednika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Pilot helikoptera za kojim se traga, natporučnik Tomislav Baturina, također je pripadnik 393. Eskadrile helikoptera 93. krila HRZ-a, a za svoj rad ocjenjivan je najboljim ocjenama te je nekoliko puta nagrađivan i pohvaljen.

Za natporučnikom Baturinom i dalje je u tijeku intenzivna akcija traganja u koju su trenutno uključeni dva broda i autonomno podvodno vozilo Remus Hrvatske ratne mornarice te operativne službe Ministarstva unutarnjih poslova i spasilački brod iz sastava Lučke kapetanije Šibenik”, javlja MORH.

Razlog pada još nije utvrđen

Za sada nije utvrđen razlog pada vojnog helikoptera u more u Zlarinskom kanalu u kojem je poginuo jedan pilot, a drugi nestao, a dok se ne utvrdi uzrok nesreće, obustavljen je let svih helikoptera Kiowa Warrior, izvijestili su Ministarstvo obrane i vojni vrh.

"Iz sada neutvrđenog razloga došlo je do pada vojnog helikoptera Kiowa s dva člana posade. Odmah su poduzete sve mjere i radnje s ciljem njihova pronalaska i spašavanja, a jedan je pilot, koji je pronađen, preminuo", rekao je ministar obrane Damir Krstičević na konferenciji za novinare izrazivši duboku sućut njegovoj obitelji.

U tijeku je intenzivna potraga za drugim pilotom. Sukladno Pravilniku o zrakoplovnim nesrećama, Krstičević je formirao povjerenstvo na čelu s glavnim vojnim zrakoplovnim istražiteljem s ciljem da se utvrde sve okolnosti nastanka te nesreće. 

O događaju izvijestio je premijera Andreja Plenkovića i predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović, a poslije konferencije za medije najavio je posjet obiteljima, dodavši da su časnici već bili kod obitelji stradalih pilota.

Zapovjeđena obustava leta svih Kiowa

Načelnik Glavnog stožera Mirko Šundov rekao je da je zapovjeđena obustava leta svih helikoptera Kiowa dok se ne ustvrdi uzrok pada te da su pokrenuli sve mehanizme za traganje i spašavanje. 

U područje pada upućen je brod Hrvatske ratne mornarice s interventnom brodicom, medicinskim timom i timom ronioca. Upućena je i brodica Zapovjedništva specijalnih snaga, koja će zajedno s timom ronioca Ministarstva unutarnjih poslova dalje provoditi aktivnosti u cilju pronalaženja drugoga tijela pilota. 

Ustrojili su i psihološki tim za potporu pilotima koji su sudjelovali u zajedničkom letu. 

Ribari izvukli tijelo pilota na obalu

Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec izvijestio je da je helikopter iz neobjašnjivih razloga udario u more, dok je drugi helikopter, koji je bio u paru s njim, ostao na mjestu događaja dozivajući pomoć.

"Ribari su uspjeli izvući jedno tijelo na obalu, gdje je počela reanimacija i pokušaj da ga se spasi. Međutim, nisu uspjeli, moj kolega je preminuo. Stariji kolega je imao preko 2500 sati naleta, a mlađi 1500", izvijestio je.

Prema trenutnim informacijama, na vrlo maloj visini došlo je do naglog udara u more i nije bilo nikakvih predznaka ni poziva. Olupina se nalazi na dubini od 30 metara i ronioci sudjeluju u potrazi kako bi se ustvrdilo nalazi li se tamo tijelo drugog pilota.

"Dok se ne izvuče helikopter iz mora i dok ne prikupimo sve podatke i izjave, ne možemo ništa zaključiti. Zadaća se izvršavala onako kako je bila planirana. Predmetna ruta bila je iz Zemunika preko Vodica do Lore, to je bila destinacija", tumači Križanec. 

Riječ je o jednom od tehnički najboljih helikoptera s 500 sati leta od proizvodnje, što je u njihovom svijetu, tvrdi, novo. 

Letačka aktivnost u paru na prostoru Zablaća i otoka Zlarina započela je u 10,30 sati, a pad jednog helikoptera dogodio se oko 11 sati. U helikopteru Kiowa Warrior bila su dva člana posade. 

Hrvatska je 16 helikoptera Kiowa Warrior nabavila u prosincu 2016. u sklopu projekta opremanja Oružanih snaga izvidničko-borbenim helikopterima potporom vlade i Oružanih snaga SAD-a. Proizvedeni su u razdoblju od 2010. do 2012., a riječ je o donaciji SAD-a Hrvatskoj. 

Nije imao opremu za more

Helikopter koji se srušio nije imao takozvani floating equipment, odnosno opremu za slijetanje odnosno plutanje na moru.

Riječ je o tzv. skijama, koje inače imaju svi MUP-ovi helikopteri. Ministarstvo obrane nikad ih nije kupilo iako su bile naručene. Za sada za to nema službene potvrde MORH-a. 

Naime, Kiowa helikopter koji je Hrvatska nabavila od SAD-a je jednomotorac, isti takvi helikopteri, samo civilni, ne bi smjeli ići iznad vodene površine, odnosno mora. Vojni analitičar Igor Tabak portala Obris.org sjeća se kako se upravo to pitanje potegnulo 2016. godine. 

"Upravo smo o tome raspravljali, o stupnjevima rizika jer se radi o lakom jednomotorcu. Tada je iz MORH-a rečeno da je apsolutno pogrešno razmatrati vojnu sposobnost u kontekstu civilnih propisa. Isto tako, rečeno je da ne treba miješati civilne i vojne standarde, norme i propise", govori nam Tabak dodajući da vojska razmatra rizik prije svakog djelovanja jer vojni piloti imaju drugačiji posao od civilnih. 

Grabar-Kitarović izrazila sućut obitelji poginulog pilota

Predsjednica RH Kolinda Grabar-Kitarović izrazila je sućut obitelji pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Marina Klarina koji je poginuo prilikom pada vojnog helikoptera u Zlarinskom zaljevu kod Šibenika. 

"Izražavam svoju duboku i najiskreniju sućut obitelji poginulog pilota. Iako znam da ne postoje riječi koje bi ublažile vašu bol, znajte da sam u mislima i molitvi uza vas", poručila je Grabar-Kitarović na Twitteru.

Pročitajte više