Najnoviji broj časopisa za arhitekturu i kulturu "Oris"

NAJNOVIJI broj zagrebačkoga časopisa za arhitekturu i kulturu "Oris" donosi presjek zbivanja u izgradnji stambenih zgrada u nekoliko posljednjih godina, s naglaskom na kolektivno stanovanje u Hrvatskoj.

Uvodni tekst "Suvremeno stanovanje" za "Oris" je napisao jedan od najvećih slovenskih arhitekata Aleš Vodopivec, koji razmatra kraj modernizma u stanogradnji, posebice "blokovsku izgradnju", čiji počeci sežu do prve polovice prošlog stoljeća, kada je socijalna stanogradnja bila jedna od ključnih zadaća arhitekture.

Vodopivec smatra da na stanogradnju danas - kao što je na početku 20. stoljeća na nju utjecala industrijalizacija - utječe suvremena, osobito informatička tehnologija.

Zahvaljujući prenosivim računalima i mobitelima, mnogi svoje radno mjesto nose sa sobom, pa se tako više od 20 milijuna Amerikanaca, podsjeća, koristi svojim domom kao radnim mjestom.

Istodobno sociološke prognoze upućuju na porast "neobiteljskih" modela stanovanja, primjećuje, pa takvi ljudi trebaju stan s manjim brojem prostorija, pojavljuje se težnja za većim dnevnim boravkom.

Informatička tehnologija obećava da će život u kući biti sve udobniji, a kroz umreženost u dnevnom boravku, kako dodaje, bit će tako reći na raspolaganju sve što čovjek može zamisliti.

Na početku trećeg tisućljeća upozorava na sve veću razliku između bogatih i siromašnih, koja se očituje i u izgradnji "čuvanih naselja" (SAD).

Simbolično značenje toga, smatra, važnije je od rušenja stambenog bloka Pruitt - Igoe u američkome gradu St. Louisu 1972., starog manje od dvadeset godina, što je značilo više od promjene stila i upozorilo na to da su socijalne aspiracije modernizma bile suviše optimistične.

U zadnjem broju "Orisa", objavljenom prije Nove godine, prikazana je izgradnja stambenih zgrada i naselja u Splitu, Đakovu, Krapinskim Toplicama, Zagrebu, Daruvaru, Zadru, Rijeci, Beču itd.

O neobičnom američkom umjetniku Matthewu Barneyu (1967.), autoru Cremaster filmova, u najnovijem broju časopisa "Oris" piše Željko Kipke.

Pročitajte više