Antonova dovezao Antonov: Najveći zrakoplov na svijetu stigao u Zagreb po 140 tona težak Končarov transformator!

Foto: Hina

ZRAKOPLOV Antonov An-225, najveći zrakoplov na svijetu, koji može ponijeti i najviše tereta, u petak u 17.45 sati je sletio na zagrebački aerodrom Pleso! Sve je bilo dobro pripremljeno pa je slijetanje prošlo u najboljem redu.

Antonova, čiju posadu čini šest osoba, u Zagreb je dovezao pilot Dmitro Antonov, koji njime upravlja posljednjih 10-ak godina i jedan je od svega nekoliko pilota koji imaju dozvolu za upravljanje najvećim zrakoplovom na svijetu.

Dolazak najvećeg zrakoplova na svijetu je izazvao velik interes građana koji su pohrlili u Zračnu luku Zagreb kako bi ga vidjeli. Vidjeti ga se može i u subotu, terasa Zračne luke bit će otvorena za građane koji žele uživati u ovom jedinstvenom prizoru.

U zagrebačkoj Zračnoj luci će na ovu leteću grdosiju biti ukrcan 140 tona težak transformator tvrtke Končar, koji putuje u elektranu San Lorenzo na Filipinima. Utovar je u subotu i trajat će oko 14 sati, a predviđeno vrijeme polijetanja Antonova s Plesa je u nedjelju u 6 sati ujutro.

Kapetan Antonova: Pista zagrebačke zračne luke je prekrasna

Neposredno nakon slijetanja u Zagrebačku zračnu luku najvećega transportnog zrakoplova na svijetu, ukrajinskog Antonova 225, njegov pilot Dmitro Antonov izjavio je kako da mu je drago da se nalazi "na zemlji u Zagrebu".

"U Hrvatskoj se nalazimo prvi puta u povijesti jer smo dobili zadatak da prevezemo Siemens-Končarov transformator iz Zagreba na Filipine. Očekujemo ukrcavanje tereta i polijetanje u nedjelju ujutro oko 6 sati. Na tom putu bit će nekoliko slijetanja od kojih je prvo u Bakuu u Azarbajdžanu, zatim u Alma-Ati u Kazahstanu, potom u Kini te konačno slijetanje na otok Cebu na Filipinima", rekao je Antonov.


Na pitanje novinara je li bilo teško prizemljiti tako velik zrakoplov (dug 84 metra, raspona krila 88 m i visokog 18 metara), na pistu zagrebačkog aerodroma, pilot Antonov je rekao kako je pista prekrasna i sasvim dovoljna za slijetanje takvog zrakoplova. Dodao je kako su se zaustavili na pola piste.

Na upit je li imao tremu pri slijetanju u Zagreb, Antonov je u šali odgovorio kako je tremu imao prije 35 godina kada je bio student Visoke vojne škole i kada je prvi puta pilotirao zrakoplovom. Dodao je da je Ukrajina 2001. certificirala zrakoplov Antonov 225 i da mu je državna administracija dala dozvolu da njime pilotira.

Dmitro Antonov rođen je u Kijevu 1963. godine, a nakon što je 1980. godine završio srednju školu odlučio se školovati za vojnog pilota. Završio je Vojnu akademiju u ruskom Balashovu, a prvi je put avionom upravljao 1982. godine. Služio je i u sovjetskom i ukrajinskom ratnom zrakoplovstvu, a 1993. godine počeo je raditi za Antonov Airlines.

Transformator od Jankomira do Plesa vozili cijelu noć

Prijevoz teškog transformatora počeo je u četvrtak navečer u 21.30 sati. Teret je krenuo iz zagrebačkog Jankomira preko Zagrebačke avenije do Plesa. Kamionom je upravljao Krešo Kozina. S obzirom da je kamion vozio od 5 do maksimalno 15 km/h na Pleso je stigao tek u petak u jutarnjim satima.

Zrakoplov dugačak nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica


Najveći operativni zrakoplov na svijetu nazvan Mriya, što na ukrajinskom znači "san", dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica. Za tu jedinstvenu leteću grdosiju dužine 84 metra, raspona krila 88 i visine 18 metara vlada veliko zanimanje zrakoplovnih entuzijasta koji putuju po svijetu kako bi ga vidjeli i snimili.

An-225 projektnog ureda Antonov nastao je povećanjem transportnog zrakoplova An-124 Ruslan, transportera s četiri motora za strateške vojne operacije. Projektanti su produžili trup zrakoplova, dodali dva motora i promijenili repne upravljačke površine tako da bi bio lakše upravljiv kad nosi teret na leđima - jer upravo za to je bio i napravljen.



Naime tadašnji SSSR- je trebao zrakoplov koji je na leđima mogao nositi raketoplan Buran i raketne nosače Atlant prema kozmodromu Bajkonur u Kazahstanu, kao što je SAD imao dva prerađena Boeinga 747 koji su prevozili space shuttle.

Dovršen je jedan primjerak Mriye, koja je od NATO-ovih stručnjaka dobila kodni naziv Cossack (Kozak), dok je za drugog proizvedeno oko 60 posto trupa. Prvi let obavljen je u prosincu 1988. Mihail Haračenko, glavni pilot na probnom letu, rekao je da je pri prvom susretu s Mriyom dok su još trajali radovi u hangaru, pomislio: "Ovaj zrakoplov neće poletjeti". Iduće dvije godine An-225 nastupio je na najpoznatijim svjetskim zrakoplovnim izložbama u Parizu i u Londonu.

Ponovno osposobljavanje Mriye


Nakon propasti SSSR-a i istočnog bloka te otkazivanja svemirskog programa zrakoplov je umalo završio u rezalištu kad su ga 1994. stavili u skladište i skinuli mu motore. Međutim u međuvremenu je osnovana tvrtka Antonov Airlines kojoj je uz "manje" zrakoplove An-124 zatrebao i avion za prijevoz iznimno velikih i teških tereta pa se pristupilo ponovnom osposobljavanju Mriye za let.



Antonov 225 prazan teži oko 300 tona, a rekordan teret koji je dosad prevezao je 189 tona težak generator 2009. godine. Maksimalna težina tereta u teretnom prostoru je 250 tona a najveća težina koju može ponijeti "na leđima" je 200 tona a s takvim teretom može letjeti na udaljenosti 4500 kilometara, dok s maksimalnom količinom goriva stiže na odredišta udaljena 13 do 15 tisuća kilometara. Ovaj leteći div drži gotovo 240 rekorda u svijetu zrakoplovstva i zračnog prijevoza.

Prvi let zrakoplovom koji su braća Wilbur i Orville uspjeli postići svojim zrakoplovom 1903. godine od 37 metara, kraći je od 43 metra dugog teretnog prostora An-225 u koji može stati rastavljen trup Boeinga 737. Šest motora Progress D-18, od kojih svaki može dati 229.5 kN potiska, čini ga zrakoplovom s najjačom pogonskom skupinom. Radi sigurnosti svi bitni sustavi u zrakoplovu su učetverostručeni tako da kvar ne bude fatalan za šesteročlanu posadu.


Bivši hladnoratovski protivnici također koriste An-225 pa su tako Mriyom prevozili hranu za kanadske i američke vojnike tijekom rata u Iraku.

Ostatak transformatora ići će redovnim linijama

Antonov bi trebao prevesti glavni dio transformatora snage 318 megavoltampera, a ostatak će biti transportiran redovnim aviolinijama. Rok za njegovu izradu bio je pet i pol mjeseci, ali je skraćen za 35 dana.

Filipinski kupac odlučio se za prijevoz transformatora zrakoplovom koji će trajati dva dana kako bi uštedio na vremenu jer zbog kvara postojećeg transformatora snosi gubitke. Prijevoz brodom potrajao bi 40 do 45 dana. Prijevoz zrakoplovom košta tri milijuna dolara i skuplji je od samog transformatora jedan i pol puta.

"Ponosni smo što će transformator proizveden u Končar energetskim transformatorima (KPT), koji je u većinskom vlasništvu korporacije Siemens biti isporučen na Filipine. Transformator težak 210 tona i snage 318 MVA namijenjen je za elektranu San Lorenzo na Filipinima. Nakon ulaska Siemensa kao većinskog vlasnika u KPT, tvrtki je značajno otvoreno međunarodno tržite preko Siemensovih prodajnih kanala. Samo Filipinima je, primjerice, do sada isporučen 41 transformator. Končar energetski transformatori su jedna od najboljih tvornica transformatora unutar grupacije Siemens. Jedan su od najznačajnijih izvoznika u Hrvatskoj i isporučuju transformatore širom svijeta", poručio je predsjednik Uprave Siemensa Hrvatska Mladen Fogec vezano uz vijest da najveći zrakoplov na svijetu dolazi u Hrvatsku po transformator proizveden u KPT-u.

Evo što je sve trebalo pripremiti!



Organizacija prijevoza te dolazak najvećeg aviona na svijetu u zagrebačku Zračnu luku izazvao je veliki interes javnosti. Još početkom ovog tjedna trebalo je sve pripremiti za današnji dolazak Antonova.

"Naša međunarodna logistička kompanija Cargo-partner je organizirala i odradila posao koji je potreban prije samog slijetanja na zagrebačku Zračnu luku. U nastavku je popis poslova koju su obavljeni tokom ovog tjedna:

  • utovar svih dijelova transformatora u Končaru na 3 šlepera i isporuka na Zračnu luku
  • ispis AWB-a za Antonova, a u ime naručitelja
  • utovar preostalih 25 tona u Končaru (dijelovi transformatora):
    • 5 sanduka 6 tona preko Beča za Manilu preko Qatar Airwaysa u suradnji sa CP uredom u Beču
    • 7 sanduka 19 tona preko Luxemburga za Manilu preko China Airlinesa  u suradnji sa CP uredom u Beču
  • kompletna koordinacija sa naručiteljem oko papirologije, izvoznog carinjenja, utovara, isporuke po Europskim aerodromima, te dostava do Manile", izvijestili su iz Cargo-partnera.

Pročitajte više