Nakon više od 50 godina: Kuba krenula putevima kapitalizma

POSTALO je i službeno. Kubanci s puteva revolucije polako, ali sigurno skreću na one kapitalističke. Od ponedjeljka je legalizirana prodaja nekretnina i automobila, ali i širenje privatnih zadruga što bi uz ostale promjene trebalo pokrenuti njihovu ekonomiju.

Komunistička partija, koja je nedavno obznanila 313 točaka reforme, izvijestila je i da vlada razmišlja o tome da dozvoli Kubancima da turistički putuju u inozemstvo. Radi se o starom obećanju kubanskih lidera koje i dalje čeka na svoje ispunjenje.

Narodna skupština, međutim, još nije ozakonila novu strategiju, a Kubanci koji žele putovati preko granice, moraju, prema dosadašnjim propisima, podnijeti zahtjev i platiti taksu od 150 dolara. Novac im se vraća ukoliko im zahtjev bude odbijen, a ukoliko im je prihvaćen moraju plaćati dodatne takse od oko 400 dolara. Izvan države mogu biti maksimalno 30 dana.

Zadržati socijalnu dimenziju

Ove gospodarske reforme koje podrazumijevaju otvaranje slobodnom tržištu trebale bi izvući Kubu iz duboke fiskalne kaljuže u koju je zapala, ali istovremeno održavajući komunistički sistem koji je uveo Fidel Castro još 1959. godine. Radi se o reformama koje su jednoglasno prihvaćene na prošlomjesečnom Kongresu Komunističke partije, ali je završni dokument objavljen tek jučer.

"Nadam se da će ove smjernice omogućiti gospodarstvu da se otvori na način da ljudi ne izgube socijalne naknade", kazao je jedan radnik iz Havane koji je bio posebno zainteresiran u reforme vezane za trgovinu nekretninama. "Poznato je da imamo velikih problema po pitanju stambenog zbrinjavanja. Postoji nedostatak resursa, a obitelji postaju sve veće i veće, i nije to lako", dodao je za San Francisco Chronicle.


U dokumentu koji je jučer objavljen stoji kako država treba omogućiti kupovinu i prodaju kuća za kubanske građane. Nije, međutim, objašnjeno ništa o tome kako bi sustav funkcionirao, koja će ograničenja biti nametnuta i što bi se i koliko moglo oporezivati. Isto je s prodajom vozila.

Prije uvođenja reformi, samo ona vozila koja su bila izrađena prije revolucije mogla su biti prodana. Sva ostala bila su "zamrznuta" u rukama svojih vlasnika. Kako bi se riješili ostarjelih vozila, Kubanci su ih "posuđivali" jedni drugima. To je omogućilo cvjetanje sivog tržišta, a slično je funkcioniralo i sa stanovima.

Promjene u kubanskom komunističkom sistemu počele su nakon što je Fidelov brat, Raul Castro, preuzeo vladavinu zemljom 2008. godine.

Pročitajte više