Natječaj nije riješio problem zgrade Ferimporta

NAGRAĐENI radovi koji bi trebali riješiti problem zgrade Ferimporta u Zagrebu zapravo su neuspjele interpretacije koje se prvenstveno ograničavaju očuvanjem postojeće kuće, a u isto je vrijeme devastiraju. Stručni krugovi su ogorčeni i šokirani, do mjere da im se čini kako je natječaj namjerno doveden do apsurda kako bi bio poništen.

Povijest priče

Glazbena akademija treba prostor kako bi mogla funkcionirati. Nakon niza lokacija o kojima se raspravljalo, kvalitetnih projekata koji iz raznih razloga nisu realizirani, dekan Akademije izborio se da grad Akademiji na slijedećih stotinu godina udijeli zgradu Ferimporta.

Zgrada bivšeg Ferimporta (Željpoha) godinama je na meti stručnih i nestručnih rasprava - zbog lokacije, pogrešne namjene na lokaciji takvog značaja, moderne arhitekture nedorečene zbog političkih razloga i tadašnjeg stupnja razvoja tehnologije u Hrvatskoj (problemi prisutni i danas), neusuglašenih stavova o modernoj arhitekturi, problematike trga, itd.

Projektant kuće je bio pokojni arh. Fabris. On je u konačnici stajao iza svog projekta, a prije smrti je izjavio kako «ne želi komentirati jer sve govori njegov projekt», te kako «bi ga volio dovesti u stanje kakvo je bilo kada je objekt izgrađen, odnosno još bolje izvesti ga u cijelosti po projektu».

Tehnologija na nivou tog vremena ga je spriječila da kuću izvede kako je zamišljena, kao staklena kocka – tzv. kristalna kocka vedrine. Zato su se pojavili vertikalni stupovi na pročelju i zato su se pojavili puni plavi parapeti jer klima nije mogla biti izvedena po projektu, da naposljetku uopće nije ni bila izvedena.

Današnje stanje zgrada

Zgrada bivšeg Ferimporta nije izvedena prema statičkom proračunu, statički proračun ne odgovara današnjim propisima i nije dimenzionirana na potres, opći propuh, prozori brtvljeni ljepljivim trakama, prozorska krila vezana špagicama. Parapeti su preniski prema današnjim propisima Zaštite na radu, etaže su niske te ne odgovaraju potrebama nove namjene, komunikacije ne odgovaraju propisima Zaštite od požara, itd.

Nova namjena traži osiguranje parkirališnih mjesta, koja se mogu ostvariti podrumskom etažom, no potkopavanje zgrade u ovakvom stanju je (gotovo) nemoguće.

Glazbena akademija očajnički treba prostor i oni u krajnosti pristaju na bilo kakav prostor. S obzirom da su smješteni na više lokacija, potajno žele, i u svakom slučaju trebaju, oblikovno, prostorno i lokacijski reprezentativan centralni prostor. Uz nastavne sadržaje propisane programom tu treba biti smještena i mala koncertna dvorana.

Natječaj: Zadana parcela oko zgrade Ferimporta

Zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode propisuje da se kuća mora očuvati u izvornom obliku (kako je izvedena, prije devastacije korisnika) i «reinterpretirati suvremenom tehnologijom», što god to značilo.

Na okruglom stolu u Društvu arhitekata prije raspisivanja natječaja, kako stoji na njihovim web stranicama, zaključeno je da je moguće smjestiti GA u prostor Ferimporta. Natječajni program je napisan (ne dobro, s propisanim uvjetom za očuvanje), žiri je sastavljen, natječaj je raspisan, podignuto je sedamdesetak podloga.

Postavljena su pitanja, odgovori kasne, rok predaje je pomaknut sa 16. veljače na 8. ožujka. Traži se funkcionalno rješenje (zahtjevno s obzirom na akustiku) za Akademiju, traži se rješenje parkirališnih potreba (GUP), traži se urbanističko rješenje cijelog bloka – Trg maršala Tita, Klaićeva, Medulićeva, Deželićeva, traži se interpolacija, očuvanje, obzir prema postojećim visinama, traži se suvremeni pristup bez predrasuda i umjetničko djelo koje će u konačnici riješiti sve polemike oko ovog visokovrijednog prostora donjogradske strukture.

Traži se cjelovito rješenje umjetničke vrijednosti u skladu sa suvremenim tendencijama i suvremenom tehnologijom (gdje je sve moguće, ako ne uzimamo u obzir cijenu), hrabro, bez moralnih dvojbi, s poštovanjem.

Zaključak većine arhitekata koji su predali projekt je da kvalitetno rješenje koje zahtijevaju ova lokacija, naša sadašnjost i budućnost, a prije svega glazbena akademija, nije realno postići očuvanjem Ferimportove zgrade u sadašnjem obliku. Postojeću kuću, tendencije moderne arhitekture, arhitekta Fabrisa, poštujemo i reinterpretiramo.

Žiri predrasudom odbacuje projekte koji ne čuvaju kuću doslovno kako je propisano, ali isto tako priznaje projekte koji ne čuvaju spomenike na postojećim lokacijama, ne čuvaju povijesnu vrijednost ideje Zelene potkove, ne rješavaju pitanje urbanističke cjeline bloka i neposredne okoline, te ne rješavaju osnovni problem donjogradskog prostora – parkirališta. Nadajmo se da prijedlozi bar funkcionalno i strukturom odgovaraju Glazbenoj akademiji, jer nacrte još nismo bili u mogućnosti vidjeti.

Objavljeni su nagrađeni radovi – neuspjele interpretacije koje se prvenstveno ograničavaju upitnim očuvanjem postojeće kuće. Tu se tek može raspravljati koliko je u nagrađenim radovima postojeća kuća stvarno očuvana, ili da budemo izravni – odrediti u kojem stupnju je devastirana kroz postavljanje portala ispred pročelja, agresijom statički nerješive konzole (umjesto izvorno projektirane nadstrešnice koja nije dobila dozvolu za izgradnju), reflektirajućim staklom, naglašenim vertikalama, naglašenim kontrastom u pozadini - duginim bojama, i da ne nabrajamo dalje.

Zaključujemo da zadani program natječaja nužno vodi devastaciji spomenika. Stručni krugovi su ogorčeni i šokirani, do mjere da im se čini kako je natječaj namjerno doveden do apsurda kako bi bio poništen.

Ako je osnovna želja sačuvati postojeću kuću, zaštiti je kao spomenik moderne arhitekture, treba planirati drugi prostor za Glazbenu akademiju. Ako se problem Akademije ne želi za sva vremena dovesti u nerješivo stanje, potreban je kvalitetan, funkcionalno savršen i cjelovit prostor za sada i za budućnost. Prostor treba biti osmišljen vizijom razvoja, obogaćen neograničenom motivacijom za stvaranjem boljeg, ne zadovoljavajućeg.

Poziv na raspravu

Stvaranje glazbenog grada? Treba se zapitati da li odabrana intervencija (i investicija) apsolutno zatvara sve daljnje mogućnosti?

Ostaje otvoreno pitanje koliko bi se iskristalizirali kvalitetniji, i za Glazbenu akademiju prikladniji projekti da nije bio propisan uvijet očuvanja? Za očuvanje postojeće zgrade postoje rješenja i prikladna namjena.

Rasprava o problemu zgrade Ferimporta na Index.hr forumu

Zrinka Babić d.i.a.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.