Njemački mediji upozoravaju na opasnost partnerstva Kine i Hrvatske

Foto: Pixsell/Ivo Cagalj

NJEMAČKI mediji pišu o posjetu kineskog premijera Hrvatskoj i sastanku 16+1 u Dubrovniku, a većina izvješća upozorava na opasnosti partnerstva tako drastično različitih država.

DW je prenio reakcije i analize njemačkih agencija i medija o posjetu kineskog premijera, kao i potencijalne posljedice kineskog ulaganja u Hrvatsku.

Novinska agencija DPA, čiju vijest u pravilu prenose mnogi mediji, nakon osnovnih podataka o susretu kineskog premijera Li Keqianga u Dubrovniku s predsjednicima država ili vlada 16 zemalja srednje i jugoistočne Europe, javlja:

"Uglavnom se tu radi o velikim planovima prometne infrastrukture koja bi trebala olakšati transport kineske robe na zapad Europe. Kina sve više nastupa i kao isporučitelj elektrana ili kao investitor u različite industrije. EU takvu vrstu gospodarskog angažmana promatra sa sve većim nepovjerenjem: razni projekti se uglavnom financiraju kreditima kineskih državnih banaka, a uglavnom malenim i državama s malo vlastitog kapitala, koje uzimaju te kredite, prijeti opasnost da upadnu u dužničku zamku i dospiju u političku ovisnost o Pekingu."

Spiegel upozorava na tri opasnosti

Spiegel Online je objavio analizu kineskih investicija u tih 16 zemalja Europe od kojih su 12 i članice Europske unije. U tekstu Vanesse Steinmetz i Marcela Paulyja pod naslovom „Kineska dvojbena obećanja" navodi kako su trenutno na prvom mjestu kineske investicije u Srbiju gdje je Peking u 23 projekta uložio preko deset milijardi dolara i oni sežu od metaloprerađivačke i industrije oružja pa do projekata u infrastrukturu. Slijede Mađarska (oko 4 milijarde dolara) i Poljska (oko 3 milijarde dolara).

Autori navode čak tri velika problema: prvi je "Strah od prezaduženosti zbog pretjeranih kredita" i tu odmah navode Crnu Goru čiji je državni dug samo zbog projekta autoceste od luke Bar do Srbije skočio na 83% BDP-a. A to je tek prva faza projekta, nikome nije jasno odakle novac za završetak radova.

"Zabrinutost zbog mogućih posljedica takvog prezaduživanja s velikodušnim kreditima iz Kine nije ni nova, niti neosnovana: u Šri Lanci se tamošnja vlada za luku u sklopu novog Puta svile zadužila u tolikoj mjeri da je Kina postala zakupac luke Hambantota za sljedećih 99 godina – na veliku srdžbu stanovništva koje je zbog toga izašlo na ulice", dodaje Spiegel.

"Obećane investicije se ne provode"

Kao drugi problem ova analiza naslovljava: "Obećane investicije se ne provode".

"Raskorak između obećanih i stvarnih investicija. Ta razlika je vidljiva i iz brojki o zemljama Balkana u izvještaju minhenske Konferencije o sigurnosti 2019. Iz toga se vidi kako je prije svega Bosna i Hercegovina na kraju dobila mnogo manje novca nego što je odobreno i najavljeno kao kredit. Slično izgleda i u Sjevernoj Makedoniji", piše Spiegel.

To nije problem samo zemalja Balkana, slično se događa i s kineskim obećanjem Poljskoj da će izgraditi varšavsku zračnu luku, a i u Češkoj je u više projekata kineski udio ispao manji od planiranog.

Opći nedostatak plana

"Općeg nedostatka plana", je treći problem.

Tu članak podsjeća na kineski plan „Made in China 2025" gdje je cilj Pekinga u tom roku postati vodeća zemlja u robotici i umjetnoj inteligenciji. Ali kod investicija u pogone u istočnoj i jugoistočnoj Europi se jedva može prepoznati neki koncept. Članak ukazuje i kako je Kini posve jasno da Europljani nisu zadovoljni time što im radi u njihovom prostoru.

"Vlada u Pekingu ionako svojim angažmanom u istočnoj i središnjoj Europi ne želi izazvati bijes za Kinu najvažnijih država EU-a kao što su Njemačka i Francuska. Zato su Peking i 16 drugih država u Dubrovniku najavile početkom tjedna kako će zajedničke sporazume prije toga predočiti Bruxellesu. Još nikad nisu predstavnici EU-a bili tako uključeni na sastanku 16+1 kao što je to ove godine", završava analizu Spiegel Online.

Dva članka u FAZ-u

Frankfurter Allgemeine Zeitung objavio je dva članka o posjetu kineskog premijera Hrvatskoj i sastanku 16+1.

Prvi je opsežno izvješće Michaela Martensa naslovljeno "Mostovi, luke, tračnice, sloboda?".

"Za malenu Hrvatsku je to velik događaj. Već danima hrvatske novine javljaju o trodnevnom posjetu kineskog premijera Li Keqianga i gospodarskog izaslanstva od 250 osoba u najmlađu članicu EU-a. Vrhunac boravka je Business Forum u Dubrovniku ovog petka. Na toj konferenciji će se sastati oko 1.000 poduzetnika iz Kine, Hrvatske kao i iz 15 drugih srednjoeuropskih i istočnoeuropskih zemalja kako bi pripremili poslove s Kinom ili ih sklopili", piše u njemu.

Članak podsjeća na povijest tih sastanaka, a iznosi i detalje o, kako ga naziva, "najskupljem infrastrukturnom projektu u povijesti Hrvatske, mostu prema Pelješcu" koji će, zajedno s pristupnim cestama, stajati preko pola milijarde eura i koje gradi China Road and Bridge Corporation. 

"Lavovski dio, 357 milijuna eura, preuzima EU. Time dakle europska sredstva za poticanje strukturnih projekata odlaze jednom kineskom državnom poduzeću. To ne ljuti samo europske konkurente kao što je austrijski koncern Strabag koji je izgubio na natječaju. I minhenska Konferencija o sigurnosti govori u svom najnovijem godišnjem izvješću u kojem je Balkanu posvećeno vlastito poglavlje o „diplomaciji dužničke zamke" Pekinga. Ona može dovesti da malene zemlje jugoistoka Europe dospiju najprije u financijsku, a onda i u političku ovisnost o Kini", naglašava FAZ.

Demanti kineske strane

FAZ opisuje čitav postupak natječaja za Pelješki most i priznaje kako ni predstavnici EU-a nisu našli zamjerki, usprkos eventualnoj činjenici što ta kineska tvrtka prima državnu potporu tako da je mogla ponuditi bolju cijenu. No prenosi i demanti kineske strane, kao i najavu Kine da će i dalje ulagati u Hrvatsku. 

"Upravo je jamstvo za takve projekte ono što brine neke europske političare i zapadne diplomate. Europski zastupnik Zelenih Reinhard Bütikofer AIIB naziva 'čistom mašinom za širenje moći Kine' i ovih dana upozorava kako je proces 16+1 'očito metoda razdora. Kad je neki kineski diplomat osobito drzak, onda ponekad i kaže kako se mora pomoći i Mađarskoj kako bi obranila svoj suverenitet prema Bruxellesu'. Doduše, velike članice EU-a kao što je Njemačka su maltene pozvale Kinu na takve pokušaje unošenja razdora kad su vlastite interese stavile iznad zajedničke europske politike prema Kini, smatra Bütikofer, dopredsjednik izaslanstva EP-a za odnose s Kinom", piše u izvješću koje objavljuje Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Tko plaća muziku, određuje i program

Drugi članak je komentar Petera Sturma o ulaganjima Kine u ove zemlje Europe:

"Dugo se zna da onaj tko plaća muziku određuje i program. Ne može se zamjeriti zemljama istoka Europe kad kratkoročno žele prednosti te 'muzike', a da na isti način ne razmišljaju i o dugoročnim posljedicama. Kina nastupa kao velikodušni platiša infrastrukturnih projekata s kojima te zemlje mogu krenuti dalje. Ne može se prigovoriti ni Kini da to ne čini bez svog interesa. Ali primatelji moraju razmisliti o ovisnosti u koju se oni upuštaju. Isplati se malo raspitati u zemljama Afrike i Azije. Tamo su već neki upali u dužničku zamku gdje za otplatu moraju plaćati više nego što zarađuju. A da slična sudbina prijeti i zemljama istoka Europe, to mora prije svega zabrinuti i Europsku uniju", piše u komentaru objavljenom u Frankfurter Allgemeine Zeitungu koji prenosi DW.

Pročitajte više