NYT o Thompsonu: Pjevač mekog glasa morao se distancirati od ustaša

"FAŠISTIČKI tonovi razdraganih zaboravljivih rock fanova" i "Hrvatska rock zvijezda koketira s nacističkom prošlošću" naslovi su koji su se pojavili u uglednim časopisima; današnjem izdanju The New York Timesa (TNYT) i jučerašnjem izdanju Herald Tribunea, čiji je novinar obradio koncert Marka Perkovića Thompsona održan 16. lipnja u Zagrebu.

U vreloj ljetnoj nedjeljnoj noći tisuće fanova napunile su stadion u glavnom gradu Hrvatske odazivajući se nacističkim pozdravom nakon što je rock zvijezda Marko Perković izgovorio dobro poznati slogan iz II Svjetskog rata, početak je teksta kojim je novinar Nicholas Wood započeo članak o Thompsonovom koncertu objavljen u TNYT.

Ponešto izmijenjeni članak istog novinara jučer je objavio i spomenuti Herald Tribune u kojem se pjevača proziva zbog "performanca koji je za Perkovića postao rutina: on izgovori dobro poznati hrvatski slogan iz II Svjetskog rata, a njegovi fanovi odgovaraju s nacističkim pozdravom."

Neki od fanova na glavama su nosili kape s oznakama nečasne hrvatske marionetske ustaške vlade koja je odgovorna za smrti desetaka tisuća Srba, Roma i Židova poslanih u koncentracijske logore, piše Wood u njujorškom listu.

Razmjena ustaških pozdrava rutinski je dio nastupa za gospodina Perkovića, a čini se kako pri samoj izvedbi nema svjesnih političkih poruka. Publika, za koju se čini da se uglavnom radi o tinejdžerima ili mladima u ranim 20-im godinama života, izgleda kao da se tek dobro zabavlja. Međutim, najnoviji uspjeh gospodina Perkovića među pripadnicima nove generacije, čiji su mnogi pojedinci čini se zaboravili na povijest Holokausta, uzrokovala je zabrinutost i osudu židovskih skupina u svijetu kao i skupina nacionalnih manjina u Hrvatskoj, piše TNYT.

Wood piše kako je zbog održavanja koncerta na kojem se okupilo oko 40.000 fanova, izražena zabrinutost i to najveća dosad, te dodaje kako je unatoč tome u nedjelju (1. srpnja) navečer državna televizija (misleći pri toma na HTV) emitirala snimku cijeloga koncerta i to u udarnom večernjem terminu, a emitiranje snimke potaklo je nove proteste židovskih i srpskih skupina.

Napomenimo kako HTV zapravo nije državna već javna televizija nad kojom država nema ingerencije i koja sadržaj TV programa određuje prema kriterijima gledanosti, što je u izjavi potvrdio i direktor programa HTV-a ŽeljkoVela.

List prenosi izjavu Milorada Pupovca koji u ime Srba kaže kako "ne želi plaćati (TV pretplatu) za nešto što utjeruje strah u našu djecu ili ih udaljava od njihovih prijatelja i susjeda". Direktor Centra Simon Wiesenthal Efraim Zuroff, kazao je pak kako "oni čini se nikako ne mogu shvatiti", misleći na Thompsonove fanove.

Wood podsjeća na Zuroffovo pismo predsjedniku Mesiću od kojeg je tražio da ubuduće zabrani održavanje sličnih koncerata te da zakonom zabrani upotrebu ekstremističkih simbola i slogana. Posebno zabrinjavajućim drži to što su se mnogi ugledni političari i novinari javno izjasnili kako ne vide problem u simbolima i pozdravima viđenim na koncertu.

List podsjeća na težnje Hrvatske da se u očima međunarodne zajednice prikaže kao antifašistička zemlja te na aspiracije da se priključi Europskoj uniji. Također se spominju i brojna reagiranja osoba iz hrvatskog političkog i društvenog života od kojih izdvajamo reakciju ministra Primorca koji je rekao kako Hrvatska nije fašistička zemlja, te komentar kolumnistice Vedrane Rudan koja je Zuroffa prozvala zbog "ekstremne arogancije" koju je prezentirao slanjem pisma hrvatskom predsjedniku Mesiću.

"Ustaški duh još uvijek je prisutan"

Domoljubne pjesme Marka Perkovića, koje su ponekad nasilno nacionalističke, najprije su postale popularne tijekom balkanskih ratova, kada se (Perković) borio u Hrvatskoj vojsci. Većina Hrvata poznaje ga pod nazivom Thompson koji je dobio tijekom rata u kojem se borio naoružan britanskom strojnicom istog naziva. I on sam nedavno se morao distancirati od povezanosti s ustašama. U intervjuu, pjevač inače mekog glasa, je rekao kako nikada nije podigao svoju ruku da bi napravio fašistički pozdrav, niti je poticao ljude da nose ustaške uniforme. Što se tiče upotrebe ustaškog slogana (Za dom) ustvrdio je kako se radi o tradicionalnom hrvatskom pozdravu iz II Svjetskog rata.

Uz problem ikonografije koja prati Thompsonove koncerte Wood prenosi i izjavu predsjednika Hrvatskog helsinškog odbora Danijela Ivina koji je nezadovoljan time da današnji školski sustav mlade uči kako ustaški režim iz II Svjetskog rata nije bio gori od komunističkog režima u Jugoslaviji tih ratnih i poratnih godina.

U zaključku teksta o Thompsonovom koncertu prenesena je izjava ministra školstva Damira Primorca koji je rekao kako hrvatski školski sustav nastoji promijeniti tezu o izjednačavanju ustaških i komunističkih zličina. Kao jedan od koraka k tom cilju jest činjenica da su hrvatske škole od 2004. godine uvele jednodnevni školski program kojim svake godine generacije učenika proučavaju tragediju Holokausta i njegove posljedice.
 
Na samom kraju Wood prenosi izjavu Tomislava Jakića, savjetnika predsjednika Mesića, koji je rekao kako je Hrvatska "daleko od ustaške nostalgije koja je vladala prije 15 godina, kada je duh pušten iz boce", ali je zaključio kako je isti "duh još uvijek prisutan" i bit će prisutan u godinama  pred nama.

I.K.
Foto: H.P.

Pročitajte više