KORONAVIRUS

Plenković je usred pandemije plaćao reklame na Fejsu. Evo što je htio da vidite

Foto: Dusko Jaramaz / PIXSELL , Facebook

SLUŽBENA Facebook stranica predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića od početka epidemije koronavirusa potrošila je na promoviranje svojih političkih poruka gotovo 16 tisuća kuna. Kada se vidi da je u posljednjih godinu dana Andrej Plenković potrošio 18 tisuća kuna, odnosno svega 2 tisuće kuna u ostalih 11 mjeseci i to u godini kada je imao i unutarstranačke izbore, jasno je, sudeći po online oglašavanju, kako će se u budućnosti upravo pandemija koronavirusa koristiti u izborne političke svrhe.

Gordan Turković, komunikacijski stručnjak iz agencije CTA komunikacije, u izjavi za Index povezao je rast Plenkovićeve potrošnje na društvenim mrežama s probnim balonima koji govore o skorim parlamentarnim izborima. No, krenimo redom.

Većina Plenkovićevih oglasa vezana za političke poruke u epidemiji koronavirusa

Podsjetimo, nakon notornog slučaja "Cambridge Analytica" Facebook je dodatno postrožio kontrolu političkih oglasa. Osim što su takvi oglasi jasno označeni, jasno je istaknuto i tko je za njih platio i u kojem iznosu. Zahvaljujući tim alatima, jasno je vidljivo koliko naše najveće stranke troše na Facebooku i koliko se točno troši novca za promoviranje pojedinih poruka.  

Tako smo došli i do podatka za šefa HDZ-a Andreja Plenkovića, koji je samo u zadnjih tjedan dana potrošio šest i pol tisuća kuna, što je trećina iznosa koji je potrošio u posljednjih godina dana.

Plenković je najviše plaćao za objavu komentara odluke kojom Europska središnja banka prvi put za Hrvatsku uspostavlja liniju za valutni ugovor te objavu koja najavljuje prvi paket ekonomskih mjera za vrijeme epidemije koronavirusom. Plenković je preko četiri tisuće kuna potrošio i na plaćanje oglasa svojih gostovanja u Večernjem listu te dva na HRT-u, a veći iznos utrošen je i za zahvalu "sastavnicama domovinske sigurnosti".

Velika većina plaćenih oglasa vezana je za upravljanje krizom za vrijeme epidemije koronavirusom, a među njima je i ona od 12. ožujka koja u prvi plan gura ministra zdravstva Vilija Beroša.

"Zdravlje najvažnija tema" kao politička poruka

"Zdravlje naših građana je najvažnija tema. Svi se resori brinu o posljedicama epidemije koronavirusa na gospodarstvo, financije i normalan tijek života u Hrvatskoj. Razloga za paniku nema. Apeliramo na sve da ne nasjedaju na neprovjerene i zlonamjerne lažne vijesti. Vlada Republike Hrvatske i Ravnateljstvo civilne zaštite MUP RH će, kao i dosad, nastaviti pravodobno i transparentno izvještavati javnost o tijeku zaraze i poduzimati sve potrebne mjere", stoji u tom plaćenom oglasu s fotografijom ministra Beroša.

Plenković, kao što smo napisali u uvodu, nije pridavao veliku pažnju oglasima na Facebooku za vrijeme unutarstranačkih izbora, no očigledno je sada procijenio da je vrijeme za početak ove kampanje na društvenim mrežama. Sam HDZ u proteklih godinu na promoviranje političkih poruka potrošio je malo više od 95 tisuća kuna, no većina tog novca je otišla za vrijeme političke kampanje kandidatkinje za predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović.

HDZ: Nema ništa nemoralno

U HDZ-u priznaju trošak za promoviranje statusa, no tvrde da to nije ništa nemoralno.

"Nakon unutarstranačkih izbora, na Facebook stranici Andreja Plenkovića promovirano je ukupno 8 objava koje su se isključivo ticale predstavljanja gospodarskih mjera u borbi protiv posljedica epidemije koronavirusa, kao i medijskih nastupa predsjednika Vlade i HDZ-a Plenkovića (intervju u Dnevniku HTV-a, Dnevniku NOVE TV te u emisiji 1na1 na HTV-u) ili uvodnih izlaganja na sjednici Vlade. Trošak promoviranja tih objava je 2148,59 EUR. Iz činjenice da bi se hrvatske građane transparentno, potpuno i točno informiralo o najvažnijim pitanjima u Hrvatskoj, poput gospodarskih i sigurnosnih aspekata epidemije koronavirusa, ne može proizlaziti bilo što nemoralno. Takvi zaključci bili bi potpuno pogrešni i zlonamjerni", stoji u odgovoru iz HDZ-a. 

Koliko troše ostali?

SDP je u godinu dana potrošio 53 tisuće kuna, no također, u vrijeme epidemije koronavirusom nisu se previše oglašavali. Davor Bernardić, šef stranke, gotovo i da ne ulaže u Facebook oglašavanje. U zadnjih godinu dana potrošio je oko 2100 kuna, a za vrijeme epidemije nije promovirao ni jednu svoju poruku. MOST gotovo svakodnevno objavljuje od 25. ožujka od kada su promovirali 27 poruka za što su potrošili oko 10 tisuća kuna, a promoviraju se razne političke poruke vezane za aktualna politička zbivanja. Službena stranica Bože Petrova u vrijeme epidemije potrošila je manje od 2 tisuće kuna, a imala je devet objava.

Facebook stranice stranke Promijenimo Hrvatsku i Ivan Lovrinović potrošili su više od 11 tisuća kuna u posljednjih mjesec dana na ukupno 25 političkih poruka. Jedan od većih iznosa za oglašavanje utrošen je na onu u kojoj je Lovrinović "ponudio rješenja i zaprijetio Plenkoviću".

Turković: Bilo je za očekivati

Komunikacijski stručnjak Gordan Turković u izjavi za Index kaže kako se, u slučaju Plenkovića, radi o logičnom ponašanju.

"Za očekivati je da će pojačati svoje aktivnosti jer očigledno vidi priliku da dodatno poveća rejting i kroz društvene mreže. Ako pogledamo rejtinge, odnosno ankete o političkim strankama, vidljivo je kako je u vremenu prije epidemije koronavirusom SDP bio u prednosti, a sada više nije", ističe Turković dodajući kako HDZ skuplja bodove zbog solidnog vođenja i komunikacije u vrijeme epidemije.

Ta pojačana aktivnost, smatra Turković, može se povezati i s probnim balonima koji govore o izborima koji bi mogli biti u ljeto ili ranu jesen. No postavlja se pitanje, je li skupljanje političkih poena na epidemiji zapravo moralno?

Koliko je to moralno?

"Kada bismo gledali što je moralno, a što nije u slanju političkih poruka, valjda pola političara na svijetu ne bi bilo izabrano. Pogledajte samo Donalda Trumpa ili nama još bliže susjedstvo, Aleksandra Vučića. Ono što je, pak, činjenica je da uvijek kad je kriza ovakvog tipa, ljudi vole stabilnost. Tako je vjerojatno i u ovom slučaju. Birači u takvim situacijama jednostavno ne vole promjene koje u trenucima krize percipiraju kao potencijalne nove nesigurnosti. Žele mir i stoga biraju ono poznato, odnosno aktualna vodstva. Nesigurnost i nezadovoljstvo vodstvom može se eventualno pojaviti kasnije kada se zdravstveni dio krize oko koronavirusa završi te se jače osjete njezine ekonomske posljedice“, ističe Turković dodajući da je sada HDZ u prednosti te je za očekivati da će to i iskoristiti.

Valja naglasiti da osim službene evidencije plaćanja Facebook oglasa tu je i vojska stranačkih aktivista koja promovira putem, naočigled nepovezanih stranica po društvenim mrežama, političke poruke svojih vođa. Evidencija Facebooka o plaćanju za političke oglase, stoga, ne predstavlja i stvarne troškove.

"Facebook pravila poprilično su postrožena i dalje prolaze ti neki politički oglasi uz glavni uvjet da se nekoga ne vrijeđa, krade identitet i sl. Naravno, Facebook je kod tog političkog oglašavanja kao glavni uvjet stavio da je uvijek javno vidljivo tko taj oglas i plaća pa su neke stvari i tu dosta jasnije. Ranije nije bilo tako", zaključuje na kraju Turković

 

Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus

 

Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.

Pročitajte više