Povijesni posao je pred propašću. Ovo morate znati

Foto: FaH, 123rf

POSAO kupnje polovnih izraelskih aviona je pred propašću. Vijest je jučer objavio američki portal Axios, a iz hrvatske vlade danas ništa nisu demantirali.

Kako god završila ova priča, posao kupnje izraelskih aviona već je prilični debakl. Čak i ako na kraju Izrael nekako izmoli dozvolu za prodaju od SAD-a, ostat će gorak okus u ustima. Ako SAD ne popusti i time sruši cijeli "deal" između Hrvatske i Izraela, bit će to velika pljuska u prvom redu Izraelcima, a onda i Hrvatskoj.

>> Vojni analitičar otkriva pozadinu fijaska s borbenim avionima

Dogovor koji je od samog početka bio nesiguran, nije spriječio domaće političare da prije kraja cijele priče posao proglase uspješno zaključenim. Štoviše, vlada je kupnju ovih aviona predstavila kao jedan od svojih glavnih ciljeva. Krstičević je tako govorio o povijesnom dogovoru i nije birao riječi kojima je opisivao važnost tog posla.

"To je projekt koji jamči sigurnost, suverenitet Republike Hrvatske", ne tako davno ponosno je govorio hrvatski ministar obrane. Danas nije kazao znači li to da će Hrvatska biti nesigurna zemlja u slučaju propasti tog projekta.

"Ovo je povijesni dan za HRZ i čestitam pilotima na miru i slobodi u Hrvatskoj. Ovo radimo za buduće generacije, da Hrvatska bude sigurna i da ima suverenitet te može odgovoriti na sve izazove", govorio je Krstičević u ožujku, nakon što je odabrana izraelska ponuda.

Dakle, i Krstičević i vlada su projekt kupnje aviona, a onda kupnje odabranih izraelskih aviona, sami postavili kao jedan od glavnih prioriteta. U nastavku smo saželi najvažnije trenutke ovog procesa.

>> Reakcije na fijasko s avionima: "Ovo je ogromna afera, Krstičević mora otići"

Kako se Hrvatska odlučila za izraelsku ponudu?

Hrvatska vojska godinama se muči sa starim MIG-ovima naslijeđenim još iz Jugoslavije. Avione je odavno pregazilo vrijeme, a za njih se usput vezao i cijeli niz nemalih afera. O kupnji novih aviona govori se već godinama, ali nijedna vlada do Plenkovićeve nije se usudila krenuti u taj rizični i skupi projekt. A sad je dijelom jasno i zašto. Hrvatska se odlučila na kupnju 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak nakon što je u srpnju prošle godine poslala zahtjev za nabavu zrakoplova u pet država - SAD-u, Švedskoj, Grčkoj, Južnoj Koreji i Izraelu. U listopadu prošle godine otvorene su ponude, da bi na kraju izraelska ponuda bila izabrana kao najpovoljnija.

O kakvim se avionima radi?

U javnosti se uglavnom pričalo o starosti aviona. Riječ je o letjelicama koje su, iako modernizirane, stare tridesetak godina i već su itekako borbeno eksploatirane. Postoji još jedan veliki problem. Naime, riječ je o avionima koje su Izraelci znatno modificirali pa su oni danas daleko od originala. Uz to, Izrael nije u NATO-u pa ih nije briga za NATO-ove standarde koje Hrvatska mora poštovati. Zato bi te avione opet trebalo modificirati i prilagoditi NATO-ovim standardima, a Hrvatskoj bi služili najmanje sljedećih 25 godina. Kako je ranije doznao Index, američki proizvođač tih zrakoplova, Lockheed Martin, odbio je prije nekoliko mjeseci produljenje tzv. SLEP programa (Service Life Extension Program) za izraelske zrakoplove pa je nabava borbenih aviona već tada postala upitna.

Koliko avioni koštaju?

Sredinom godine Krstičević je kazao kako je definitivno odabrana izraelska ponuda, ali to se znalo i ranije. Cijeli posao je težak oko 3,1 milijardu kuna, odnosno oko 500 milijuna dolara. Hrvatska bi to isplatila tijekom deset godina.

A zašto su se onda pojavile priče da će sve koštati puno više?

Prije nekoliko mjeseci u javnosti su se pojavile puno veće cifre koje bi Hrvatska platila za avione.

O čemu se zapravo radi?

Hrvatska pri nabavi zrakoplova, naime, potpisuje dva ugovora. Prvi je ugovor o nabavi zrakoplova koji je projiciran na 580 milijuna kuna godišnje (na rok od deset godina). Drugi, koji tek moramo potpisati, je onaj o logističkom paketu, odnosno opremanju zrakoplova po NATO-ovim standardima. Naravno, ovaj drugi ugovor, cjeloživotni logistički paket za islužene zrakoplove, puno je unosniji posao.

Amerikanci bi tako mogli vratiti izraelske Barake u prvobitno stanje i preuzeti od Izraelaca cijeli posao logistike. Što to znači za Hrvatsku? Veće troškove cijelog posla za ionako stare zrakoplove. Nabavna cijena plus logistički paket godišnje bi tako mogla iznositi preko 700 milijuna kuna, i to bez goriva, plaća i ostalih tekućih troškova.

O većim troškovima zrakoplova već se govorilo u javnosti. Kao ukupan iznos za izraelske avione F-16 Barak, kada se prije nekoliko mjeseci naveliko govorilo o kupnji tih aviona, spominjalo se 500 milijuna američkih dolara, i to s naoružanjem i opremom. To bi, uzme li se u obzir rok otplate od deset godina, iznosilo 322 milijuna kuna godišnje.

No prema projekciji državnog proračuna koja je predstavljena ovih dana, taj iznos drastično je narastao na 564 milijuna kuna u 2020. i 581 milijun kuna u 2021. godini, o čemu je pisao specijalizirani portal Defender. MORH je požurio opovrgnuti te navode, ne ulazeći previše u detalje, tvrdeći da je riječ samo o razlici obračuna PDV-a.

"Vrijednost nabave višenamjenskog borbenog aviona je fiksna, kao što je bilo prezentirano u ponudi i iznosi oko 3,1 milijardu kuna, prema srednjem tečaju dolara 6,5, raspoređeno po ratama na 10 godina. U projekcijama proračuna za 2020. godinu i 2021. godinu godišnje rate za otplatu aviona su uvećane za vrijednost PDV-a prema dinamici isporuke aviona, odnosno svih roba i usluga", stajalo je u reakciji MORH-a u kojoj nije odgovoreno na pitanje tko je i zašto "zaboravio" PDV u prijašnjim projekcijama.

Je li sve propalo?

Posao s avionima ciklički se javljao u medijima svakih nekoliko tjedana ili mjeseci. Jučer je američki portal Axios objavio da je SAD blokirao prodaju. Amerikanci su navodno ljutiti jer su i oni sudjelovali na natječaju za avione, a pobijedio ih je Izrael koji prodaje njihove avione. Jedina caka je u tome što Izrael, da bi prodao avione, mora imati dozvolu SAD-a. A dozvolu SAD-a nema.

"Ovo je rijetko odstupanje nakon dvije godine iznimno bliskih odnosa SAD-a i Trumpove administracije, posebno kad je riječ o vojsci i obrani", piše novinar Barak Ravid koji je jučer objavio cijelu priču.

On je razgovarao s neimenovanim izraelskim dužnosnicima koji su mu otkrili neke insajderske detalje. Izraelski dužnosnici prije tri tjedna su, piše novinar, počeli dobivati signale iz Amerike da bi cijela priča oko prodaje mogla pasti u vodu. Ljudi iz Trumpove administracije su, navodi, bili ljutiti jer su Izraelci nadograđivali avione, a time su privukli Hrvatsku da se odluči za njihovu umjesto za SAD-ovu ponudu. Nadalje, Amerikanci tvrde da Izrael nema pravo prodavati avione, posebno ako u natječaju sudjeluje i SAD.

Što dalje?

Iako posao još nije propao, već je sad prilično kompromitiran i nalazi se pred potpunim krahom. Na potezu je Izrael koji nekako mora nagovoriti SAD da mu da dozvolu za prodaju. No postavlja se pitanje zašto je Hrvatska krenula u posao s Izraelom koji očito nije imao sigurne garancije da može prodati avione.

Hrvatska javnost za sve je saznala preko američkog portala, a ne od ministra ili MORH-a, što bi bilo pošteno i transparentno. Oni su se javili tek danas, kad je cijela priča već izašla u javnost, ali nisu ništa demantirali.

"Vezano za medijske napise pod naslovom 'SAD blokira prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj' i slično, u cilju istinitog i objektivnog izvješćivanja javnosti, Ministarstvo obrane dužno je reagirati.

Ministarstvo obrane RH nije dobilo službene informacije o tome, a kada će ih dobiti, o istom ćemo upoznati javnost.
Sjedinjene Američke Države su dokumentom dale pristanak Državi Izrael da može Hrvatskoj nuditi izraelski višenamjenski borbeni avion F-16.

Država Izrael se u ponudi pismeno obvezala da će Hrvatskoj isporučiti avione F-16 sa NATO kompatibilnom opremom te da će se produženje životnog vijeka aviona napraviti uz suglasnost originalnog proizvođača. Također, Država Izrael se pismeno obvezala da će ishoditi odobrenje Vlade Sjedinjenih Američkih Država za isporuku aviona Republici Hrvatskoj i da je to isključivo odgovornost Države Izrael.

U skladu sa svim navedenim, Republika Hrvatska je provela transparentan i zakonit proces, donijela odluku o nabavi višenamjenskog borbenog aviona F16 i ispoštovala sve obveze sa svoje strane", stoji u priopćenju MORH-a.

Pročitajte više