Vojni analitičar otkriva pozadinu fijaska s borbenim avionima

Vojni analitičar otkriva pozadinu fijaska s borbenim avionima
Screenshot: HRT, MORH

JUČER navečer odjeknula je vijest da Sjedinjene Američke Države blokiraju Hrvatskoj kupovinu rabljenih izraelskih aviona.

Informaciju je objavio američki portal Axios, pozivajući se na visoke izvore iz izraelske vlade. 

SAD blokirao prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj

Podsjetimo, Hrvatska je od Izraela trebala kupiti 12 aviona F-16 iz osamdesetih godina čiji je proizvođač SAD, a na kojima su Izraelci tijekom godina napravili brojne promjene.

"Ovo je rijetko odstupanje nakon dvije godine iznimno bliskih odnosa SAD-a i Trumpove administracije te Izraela, posebno kad je riječ o vojsci i obrani", piše novinar Barak Ravid.

Kako su vlada i ministar Krstičević posao s Izraelcima predstavljali kao gotovu stvar, blokada Trumpove administracije dolazi kao velik udarac.

Što je u pozadini cijele priče provjerili smo s analitičarom portala Obris Igorom Tabakom.

Analitičar: Ti avioni su na kraju životnog vijeka i nisu kompatibilni

"Prva je stvar to što kupovina rabljenih aviona obuhvaća tri strane. To nije samo formalno političko pitanje, nego je pitanje usklađivanja s NATO standardima. Izrael nije u NATO-u i oni se nisu zamarali NATO kompatibilnošću kada su radili velike modifikacije na avionima. Ti su avioni izašli iz NATO sfere i sada bi se trebali u nju vratiti, a pitanje je koliko su kompatibilni. Ovi avioni su na kraju životnog vijeka i njima treba zahvat produženja vijeka. Taj komplicirani zahvat mogu izvesti samo proizvođači, a to su Amerikanci'', objasnio je Tabak. 

Mnoge je iznenadilo što je SAD Izraelu blokirao prodaju aviona Hrvatskoj s obzirom na blizak odnos Izraela i SAD-a. No Tabak i za to ima objašnjenje. 

Problem su garancije

"Izrael i SAD jesu saveznici, ali nisu do kraja sljubljeni što se vojnih stvari tiče. Kad se tiče produženja vijeka, tu je problem garancija. Ako mislimo koristiti avione u rokovima koje želimo, to produženje vijeka je neminovno i to je Ministarstvo obrane i najavilo. Izrael je te avione snažno koristio. Tko god preuzme garanciju, preuzeo je i veliki rizik. To produljenje vijeka je i tehnički vrlo zahtjevno, na oštrici je zrakoplovne tehnologije i niz je pravnih, tehničkih i političkih pitanja oko toga", kaže analitičar za Index.

Što će biti s dalje s poslom kupovine aviona? Tabak kaže da je cijela priča vrlo neizvjesna. 

"Posao je još uvijek u rokovima, no nagađa se već dulje da ima probleme. Oni još uvijek ne izgledaju nerješivo, ali ne izgledaju ni kao nešto što bi se tek tako riješilo", rekao je. 

Najveći gubitnik je Hrvatska, podcijenili smo odnos SAD-a i Izraela

Pitali smo ga i tko je najveći gubitnik u ovoj situaciji. 

"Izrael ima svoje zrakoplovstvo koje se upravo oprema novim lovcima. SAD ionako izvozi svoje avione, meni je tu nedvojbeno da je ovo najveći problem Hrvatskoj. Hrvatska ima dobre odnose s SAD-om i u posljednje vrijeme pristojan odnos s Izraelom. No čini mi se da je podcijenjena osovina SAD - Izrael, a njihov dobar odnos ima jako opipljive granice", smatra Tabak.

"Hrvatska je nažalost navikla ne investirati u svoje temelje. Hrvatska ne ulaže u željeznicu, u infrastrukturu. Ne ulaže ni u mornaricu, ni u zrakoplovstvo. Većina prigovora se ticala cifri, bez puno ulaženja u materiju. Ti su prigovori bili površni i nisu imali veze sa samom srži problema. Ovo što je sada isplivalo je problem koji je bio vidljiv od početka, to je druga strana medalje ove ponude. Izraelska ponuda je bila u mnogočemu privlačna, ali je sa sobom nosila velike rizike koji su bili podcijenjeni", kaže analitičar. 

Nikad se nije radila takva prilagodba aviona

Još je jednom pojasnio u čemu je prava srž problema.

"Srž je u prilagodbi na NATO standarde i produljenje vijeka aviona. To je nešto što bi se u svijetu radilo prvi put. Izrael nikada nije prodavao rabljene avione drugim zemljama, nikada nisu vraćani u NATO-ov sustav komutabilnosti, to je isto prvi put. Govorimo i o produljenju vijeka za F-16, blok 30, što dosad na ovaj način u ovakvim stanjima resursa nije rađeno. Dakle to je puno stvari koje bi se radile prvi put", zaključuje Tabak.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara