"Pristup visokom obrazovanju u Hrvatskoj nije jednak za sve"

INSTITUT za razvoj obrazovanja objavio je preporuke za sprječavanje nejednakosti u pristupu visokom obrazovanju. Cilj tog dokumenta je definirati konkretne mjere koje trebaju poduzeti nadležne institucije u Hrvatskoj za rješavanje nejednakosti pristupa visokom obrazovanju.

"U Hrvatskoj postoji niz ozbiljnih prepreka pristupu visokom obrazovanju za osobe iz obitelji s nižim primanjima, učenike iz strukovnih škola, osobe s invaliditetom i pripadnike romske nacionalne manjine", stoji među glavnim zaključcima dokumenta "Policy preporuke za povećanje jednakog pristupa visokom obrazovanju u Hrvatskoj". Navodi se i kako "jednakost pristupa visokom obrazovanju nije trenutno prioritet u politikama državnih institucija i visokih učilišta u Hrvatskoj".
 
U dokumentu su identificirani brojni problemi u nejednakosti s kojima se susreću određene društvene skupine u pristupu visokom obrazovanju u Hrvatskoj, a za svaki problem se predlaže određena mjera za njegovo otklanjanje. Glavne mjere koje se preporučuju i od kojih je većina temeljena na međunarodnoj praksi, su sljedeće: pružati dodatnu potporu ranjivim skupinama za sprječavanje neuspjeha u školovanju, i to već tijekom osnovnoškolskog obrazovanja; osigurati da državna matura nije jedini kriterij za upis na visoka učilišta kako bi spriječili nejednakosti u pristupu za učenike strukovnih škola; osigurati financijsku potporu za 18 posto kućanstava u Hrvatskoj za koje su troškovi visokog obrazovanja previsoki u odnosu na njihova primanja; ukloniti sve arhitektonske barijere na visokim učilištima u Hrvatskoj te osigurati osobama s invaliditetom ispomoć u okviru studentskog doma kao i prijevoz na fakultete; sustavno rješavati problem nedovoljnog postotka Roma koji završavaju osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje, kao preduvjet jednakog pristupa visokom obrazovanju.

Zaključeno je da pored Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa RH veliku odgovornost za rješavanje navedenih problema snose i sama visoka učilišta koja moraju preuzeti aktivniju ulogu i veću odgovornost, budući da visoka učilišta samostalno određuju upisne politike, visinu školarina, itd.

"U procesu rješavanja ovih problema, važno je da nadležne institucije (država i visoka učilišta) surađuju i da se konzultiraju sa svim dionicima u obrazovanju, uključujući s organizacijama civilnog društva. Preporuke će biti poslane, između ostalih, hrvatskim visokim učilištima, Rektorskom zboru visokih učilišta RH, studentskim zborovima, institucijama Vlade RH, među kojima Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa RH, Savjetu za razvoj civilnog društva Vlade RH, kao i ostalim sudionicima u visokom obrazovanju. Ovime, Institut za razvoj obrazovanja apelira da se jednakost pristupa visokom obrazovanju treba staviti na dnevni red kao jedan od prioriteta za sve one koji se bave javnim politikama visokog obrazovanja. Institut  za razvoj obrazovanja poziva nadležne institucije da uzmu u obzir ove preporuke prilikom izrade politika u području jednakog pristupa visokom obrazovanju", stoji u priopćenju Instituta za razvoj obrazovanja.

I.M.
Foto: Arhiva

Pročitajte više