Prometni stručnjak o tragediji na Korčuli: Apsurd je da tamo ne trebaju zimske gume

UŽASNA prometna tragedija na Korčuli pokazala je da se umjesto na širok raspon mjera, koje doduše imaju smisla, ali većina ih nije učinkovita, trebamo fokusirati na ključnu, a to je povećanje izvjesnosti kažnjavanja za opasne prometne prekršaje, piše prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal

Naime, 45 minuta nakon ponoći na državnoj cesti između Blata i Vele Luke smrtno su mladići iz tog mjesta, u dobi do 19, 22 i 24 godine. Nesreća se dogodila kada je 19-godišnji vozač zbog brzine neprilagođene uvjetima i stanju kolnika, nepreglednog zavoja, mokrog kolnika i smanjene vidljivosti izgubio nadzor nad vozilom, koje je potom sletjelo izvan kolnika i udarilo u stablo.

Mladići iz Smokvice na Korčuli dobro su znali koliko je mala šansa da će ih iza ponoći, na državnoj cesti od Blata prema Veloj Luci, zaustaviti policija, tvrdi Marušić.

"Ova je nesreća pokazala i koliko je bilo štetno ukidanje odredbe o mladim vozačima te bi je trebalo, u dorađenoj formi, vratiti. Volkswagen Golf III, automobil iz 'sigurnosno-pretpovijesnog razdoblja', vozio je 19-godišnjak, koji je vozački ispit položio 16. rujna 2021. i još čak nije izvadio vozačku dozvolu", piše.

"Zimske gume moraju biti obavezne za sve"

Dodaje i da je ova tragedija aktualizirala i prijedlog da se od 15. studenoga do 15. travnja treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma za sve hrvatske ceste.

"Definicija da se zimskom opremom smatraju zimske gume i, alternativno, ljetne gume s dubinom profila minimalno 4 milimetra, uz uvjet da su lanci u prtljažniku, apsurdna je, krajnje neodgovorna i opasna. To govorimo i pišemo godinama, no kad se malo bolje analizira, to je i najveći tehnički apsurd u povijesti cestovnog prometa uopće.

Zimske gume u Dalmaciji ne trebaju? Ljetne gube sigurnosna svojstva prianjanja već ispod +7 Celzijevih stupnjeva, a dalmatinski asfalt skliskiji je nego na kontinentalnim prometnicama (poznat problem zbog korištenja vapnenjačkog agregata u asfaltnoj smjesi). Svaka zimska noć, s vlagom na cesti, stvara opasno stanje", piše Marušić i podsjeća na pogibiju poznatog hvarskog ugostitelja Frane Žuvele iz siječnja 2017. na cesti kod Starog Grada na Hvaru.

Ova je nesreća dodatan krunski dokaz kako trebamo uvesti obvezu korištenja zimskih guma zimi, tvrdi Marušić.

"Ako bismo usporedili sadašnje stanje i promijenjeno, u kojem bismo raspustili Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa, a uveli samo obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja, stanje bi bilo bolje nego sada", rekao je.

"Pet mjera na koje se treba fokusirati"

Ovo prometna tragedija, tvrdi Marušić, ukazuje na to da se treba fokusirati na sljedeće mjere:

  1. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te provesti katarzu pravosudnog sustava, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti. Treba uvesti posebne mjere za lokalne sredine, posebice otočne (redovita premještanja djelatnika policije iz kontinentalnih u otočne sredine i obrnuto)
  2. Vratiti odredbu "mladog vozača" do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS), i uvesti izdavanje samo "privremene vozačke dozvole", uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.
  3. Propisati obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za sve hrvatske ceste, uz mjere subvencioniranja (primjerice povrat PDV-a na jedan komplet guma svake dvije godine, iz PDV-a plaćenog na račun za servisiranje - bila bi to dvostruko korisna mjera).
  4. Trošarinu (PPMV) i godišnji porez na vozila (do 10 godina starosti) za nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP sustavu smanjiti za 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja, ukinuti. Na stara i nesigurna vozila, poput Volkswagen Golfa 3 (1991. – 1997.), u kakvom su poginuli korčulanski mladići, otklonom od štetnog populizma i političkog marketinga, uvesti progresivni osiguravateljski malus.

Pročitajte više