Stručnjak objasnio: U ratu Googlea i Huaweija najviše će stradati Europljani

Foto: 123/WiKi

ODLUKA Googlea da će se uključiti u trgovinski rat SAD-a i Kine blokiranjem pristupa mobitelima kineskog Huaweija nekim važnim aplikacijama, ponajviše bi se mogla prelomiti preko leđa europskih korisnika, no najvjerojatnije neće imati ozbiljnih i nerješivih posljedica, objasnio je za Index Dragan Petric, izvršni urednik časopisa BUG i poznavatelj svjetskog mobilnog tržišta.

Korisnici su kolateralne žrtve

Petric, koji je i hrvatski predstavnik u europskom udruženju European Imaging and Sound Association (EISA) koje okuplja 50-ak europskih stručnih časopisa iz područja IT-ja, otklonio je mogućnost da bi ova objava rata mogla biti kraj neke ere u kojoj su ljudi kupovali mobitele ne vodeći previše računa o posljedicama eventualnih ratova tehnologijama.

''To nije kraj jedne ere, već je zapravo njezin nastavak jer se nije dogodilo ništa što se nije događalo i prije'', rekao je Petric.

''Korisnici su kolateralne žrtve tog rata, no to nije od jučer. Primjerice, Apple već odavno diskriminira korisnike svojih uređaja u ovisnosti o tome u kojoj državi žive. Mi živimo u maloj državi pa već dulje ne možemo koristiti puno Appleovih servisa. To je nešto o čemu bismo trebali voditi računa – da ako kupimo iPhone, da nećemo moći imati sve jednako funkcionalno kao u SAD-u. Hoće li se sada dogoditi da nećemo imati sve funkcionalno kada kupimo Huawei, tek treba vidjeti. No mislim da do toga neće doći. Siguran sam da će Huawei uspjeti riješiti problem, bilo pravnim putem s Googleom ili tako što će ponuditi neki svoj operativni sustav. Nezamislivo mi je da bi Huawei, koji je globalno jako utjecajna kompanija, mogao ostati skrštenih ruku ili postati gubitnik'', tumači Petric.

Problemi za europske korisnike

Problem za europske korisnike eventualno bi mogao nastati kada bi se stvarno dogodilo da korisnicima bude onemogućeno korištenje nekih važnih usluga na koje su svi navikli, poput Gmaila, Google Playa, App Storea i sl. No ni to ne bi bio kraj.

''To bi moglo biti ponajveći problem u Europi jer u Kini ionako nije dozvoljeno korištenje tih aplikacija pa oni imaju svoje alternativne. Oni neće ostati ni bez čega, njima će biti svejedno. S druge strane, Huawei u SAD-u ima zanemarivo tržište jer su operateri i glavni trgovci dobili upute da ga ne koriste i ne prodaju. Stoga u SAD-u ne postoji neka veća korisnička masa na koju bi to utjecalo. U Europi Huawei ima golem udio i rast. U 2018. bilježio je rast veći od 50% u odnosu na 2017. Nijedan drugi proizvođač mobitela u Europi nema ni približno takvu poziciju. Dva najveća rivala, Samsung i Apple, prošle su godine pali za nekoliko posto. Jedini koji su u Europi rasli, osim Huaweija, bili su opet kineski proizvođači – Xiaomi, Vivo i VOTO. Huawei pod sobom ima velik dio europskog tržišta koji ga svrstava u top tri proizvođača, a vjerojatno će ove godine imati najveći udio i postati najveći proizvođač'', uvjeren je Petric.

Potez SAD-a i Googlea mogao bi se vratiti kao bumerang

Do Googleove objave rata Huaweiju došlo je u jeku trgovinskih tenzija između SAD-a i Kine. Američki predsjednik Donald Trump zabranio je prošli tjedan američkim kompanijama da trguju sa stranim telekomunikacijskim tvrtkama koje su procijenjene kao opasne za nacionalnu sigurnost. Na meti se prije svega našao Huawei, koji je završio na popisu sumnjivih kompanija što ga je izradilo američko ministarstvo trgovine. Google je jučer objavio da se uskladio s tom uredbom.

Takav žestok pritisak SAD-a i Googlea nameće pitanje bi li Kina iz priče mogla izaći još snažnija, sa svojim operativnim sustavom koji bi bio još bolji od postojećih. Naime, trenutno je svaki peti mobitel u svijetu proizveo Huawei, a oko 90% svih mobitela proizvedeno je u Kini. Ako SAD i američke kompanije poput Googlea žele ozbiljno ugroziti Kinu, logično je očekivati da bi sankcije morali nametnuti i drugim kineskim proizvođačima, a ne samo Huaweiju. Peric smatra da bi to bilo ravno samoubojstvu.

''Time bi si Google presjekao sve grane na kojima sjedi jer osim kineskih proizvođača koji koriste postojeći operativni sustav Android, postoje još samo jaki korejski i japanski proizvođači Samsung i Sony. No čak i oni proizvode se u Kini. Stoga mislim da neće doći do toga da će Huawei od danas do sutra odjednom morati početi prodavati mobitele s novim operativnim sustavom. To bi stvarno bila krajnja i najmanje vjerojatna opcija. S druge strane, dugoročno gledano, pokretanje novog operativnog sustava za Huawei bi zapravo bilo dobra opcija. Oni su trenutno jedini proizvođač mobitela s Androidom koji ne ovisi ni o kome. Oni imaju u cijelosti vlastiti hardver. Primjerice, Samsung ovisi o američkom proizvođaču čipova, dok si ih Huawei sam proizvodi. Ne samo čipove, već sve hardverske dijelove. Za njih je sada jedini problem operativni sustav Android koji je američki. No oni mogu relativno lako razviti svoj sustav. Naime, Android je vrlo složen sustav koji se razvijao godinama, u čemu je bilo jako puno skretanja, gafova i grešaka, tako da je dosta neuredan. Za razliku od njega, Appleov IOS vrlo je uredan pa je programerima omiljen. Kada bi Huawei lansirao svoj operativni sustav, naučivši na greškama Androida, on bi vjerojatno bio bolji i od Androida i od IOS-a. Međutim, problem je u tome što za takav sustav ne bi postojao odgovarajući ekosustav, sve moguće aplikacije i sl. Tko bi nagovorio sve proizvođače aplikacija da ih hitno konvertiraju za sustav koji bi tek trebao doći? To bi bilo previše riskantno", rekao nam je Petric. 

"Ipak, Huawei bi čak i takav nedostatak mogao premostiti. Naime, Android je po sebi open source, što znači da je slobodnog programskog koda tako da se smije modificirati bez ikakvih dozvola Googlea. To, pak, znači da Huawei može razviti novi operativni sustav koji bi bio potpuno kompatibilan s Androidom i pritom još bolji od njega. Kada bi developeri razvili neku aplikaciju za Android, ona bi automatski radila i na novom operativnom sustavu, samo što se ne bi nalazila u App Storeu. No oni mogu razviti i svoju trgovinu aplikacijama pa bi korisnik sam mogao birati koju će koristiti. Mislim da postoji puno načina da se Huawei izvuče bez da mora uvoditi potpuno novi operativni sustav. On ga sigurno već ima spremnog, a ne bih se čudio ni da od sada pa nadalje počne prodavati mobitele s dva operativna sustava. Korisnik bi onda mogao birati i koji će operativni sustav koristiti – krnju verziju Androida ili novu Huaweijevu. S vremenom bi takav sustav zaživio i počeo preuzimati developere aplikacija'', tumači naš stručnjak.

Više psihološki efekt nego težak udarac

Kineski mobiteli postaju sve popularniji kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu. Ne samo zato što su jeftini već i zbog vrlo povoljnog odnosa cijene i kvalitete. Petric kaže da ih Hrvati kupuju preko europskih distributera, ali čak i izravno iz Kine.

''Oni su i ranije stizali bez Google Storea, bez Gmaila i sličnih aplikacija koje bi sada mogle biti zabranjene. To do sada nije bio problem korisnicima. Takve stvari mogle su se ručno instalirati. Mislim da ovaj rat neće značajno promijeniti stvari. On će imati puno veći psihološki efekt nego što će doći do nekih tektonskih promjena u načinu na koji ćemo kupovati mobitele. Ljudi će se sada preplašiti, no svaki Huawei će raditi, a i svaki koji će se prodavati ubuduće također će funkcionirati bez problema'', kaže.

Huawei je velik i kvalitetan igrač

Ističe da se Huawei prošlih godina uspio nametnuti kao vrhunska marka zato što su kupci bili jako zadovoljni, od čega kompanija neće odustati.

''Ranije su bili nepoznata, kineska marka C kategorije, međutim, u svega nekoliko godina postali su najpoželjniji brend na svijetu samo zato što su ljudi bili puno zadovoljniji njime nego nekim drugim mobitelima, uključujući i iPhone. Najzadovoljniji su njegovim kamerama, zatim baterijama koje dulje traju za isti cjenovni razred, a također se i brže pune jer dolaze s bržim punjačima. Konačno, zadovoljni su i estetikom jer su ti mobiteli istovremeno i lijepi i čvrsti'', kaže Peric.

Rat zbog najvećeg posla u povijesti IT-ja

Brojni stručnjaci ističu da rat SAD-a i Kine oko Huaweija zapravo ima više veze s telekomunikacijskim tehnologijama pete generacije (5G) nego s mobitelima. Sve zemlje u tom će se ratu morati nekako pozicionirati, a njihovi interesi neće uvijek i svuda biti isti.

''Čini se da je Velika Britanija blizu toga da i sama uvede zabrane Huaweiju, no s druge strane, Njemačka je odlučno protiv svake diskriminacije bilo kojeg tržišnog igrača. Naime, u Njemačkoj svaki teleoperater sam može odabrati iz kojih će se izvora opskrbljivati opremom, a utjecaj Deutsche Telekoma ondje vjerojatno je u tom smislu jači od utjecaja kancelarke Angele Merkel. Stoga, ako se DT-u kupuje oprema od Huaweija, on će je kupiti i, ako treba, nagovorit će vladu da mu to omogući. Tu je posebno važno znati da svi operateri na svijetu do kraja ove godine moraju izgraditi mrežu 5G s mnogo gušćim baznim stanicama, što je izuzetno veliko ulaganje, vjerojatno najveće u povijesti IT-ja. Osim izgradnje mreže, također će trebati državama platiti koncesije za rad i sl. Jasno je da će se u tome svaki dobavljač htjeti nametnuti kao globalni lider, a Huawei je tu konkurentan i kvalitetom i cijenom. Operateri ga stoga rado biraju, često čak radije od europskih proizvođača poput Ericssona ili Nokije ili američkog Ciscoa. Naravno, interes američkih i europskih proizvođača je da zaštite svoje proizvode koji su skuplji. Među njima je i naš Ericsson Nikola Tesla'', kaže Petric.

Ako bi se otkrilo špijuniranje, to bi stvarno bio kraj Huaweija

U takvim okolnostima za očekivati je, kaže, da će zainteresirane države i lobisti proizvođača koristiti strategije zastrašivanja idejom da će instaliranjem kineske opreme kineske vlasti dobiti priliku za prisluškivanje i špijuniranje cijelog prometa kroz mrežu. Huawei je teoretski u stanju tako nešto učiniti, unatoč tome što nije vlasnik mreža poput Googlea ili Facebooka kojima je u prirodi posla da prikupljaju informacije o svima i svemu. No Petric je uvjeren da su optužbe samo izgovor za poteze poput najavljene blokade.

''Špijuniranje se može odraditi instaliranjem pozadinskih operativnih sustava u mobitele. No vrlo je malo vjerojatno da to Kinezi stvarno rade. To bi se dalo otkriti, a kada bi se otkrilo, onda bi to stvarno bio kraj Huaweija. Ne vjerujem da bi oni bili toliko budalasti jer im to ne treba – kompanija fantastično kotira i bez toga'', tumači naš stručnjak.

Ericsson Nikola Tesla se ne mora previše bojati Huaweija

Smatra da za Ericsson - Nikolu Teslu blokiranje Huaweija nije od nekog posebnog interesa jer on ima svojih prednosti pred kineskom kompanijom.

''Primjerice, ako imate Ericssonove uređaje, onda je sustave puno lakše nastaviti nadograđivati uređajima iste kompanije. Osim toga, uvijek postoje određeni gospodarski lobiji pa će operateri preferirati lokalne proizvođače. Hrvatski Telekom ima više dobavljača, no dobrim dijelom koristi Ericssonove uređaje. Zabrana Huaweija ide na ruku svim njegovim konkurentnima, no takve metode borbe na tržištu zapravo su apsurdne'', kaže Petric.

Ističe da ovaj rat nije jednosmjeran jer i Kinezi već godinama onemogućavaju pristup raznim američkim servisima i kompanijama poput Googlea, Facebooka i Ubera svojem tržištu.

Uvjeren je da bi potrošači i developeri u Europi prosvjedima mogli prisiliti Google da ublaži svoje stavove.

''Vidi se da Google već u prvom neprijateljskom potezu Huaweiju nije ukinuo sve servise, već mu i dalje odobrava updateove i pristup svim servisima'', kaže Petric.

Pročitajte više