Švedska agencija odlučila da je reklama s poznatim memeom seksistička

Ilustracija: Index.hr

POPULARNI meme, takozvani "Distracted Boyfriend meme", proglašen je seksističkim od strane švedske agencije za reklame, javlja Guardian. Radi se o memeu koji ste zasigurno vidjeli, a koji se bazira na fotografiji muškarca koji hoda ulicom s djevojkom te zuri u drugu ženu koja prolazi, dok ga njegova djevojka šokirano gleda.

Ova fotografija nastala je na ulicama Barcelone, fotografirao ju je Antonio Guillem, lokalni fotograf, a fotografija je, prije nego što je postala popularan meme, bila poznata kao "Muškarac koji gleda drugu ženu".

Meme koji je nastao iz te fotografije proglašen je memeom godine ovog travnja, a ujedno je bio i jedan od memeova koji je najviše dijeljen društvenim mrežama. Fotografija se koristila te se koristi i dalje za raznovrsne memeove, od veza, politike, glazbe do stvari iz svakodnevnog života.

Seksistički meme?

No, švedski Reklamombudsman je presudio da se u jednom konkretnom memeu nastalom iz ove fotografije radi o seksizmu.

Radi se o memeu koji je na Facebooku kao reklamu objavila agencija za zapošljavanje Bahnhof. Na njemu je dečko bio označen kao "Ti", njegova djevojka kao "Tvoje trenutno radno mjesto", a djevojka koja prolazi i u koju dečko zuri kao "Bahnhof".

"Ova reklama objektificira žene. Predstavlja žene kako razmjenjive predmete te sugerira kako je zanimljiv samo njihov izgled. Osim toga pokazuje degradirajuće stereotipne uloge muškaraca i žena i ostavlja utisak da muškarci mogu mijenjati ženske partnere kao da mijenjaju poslove", stoji u odluci.

Meme objektificira žene

Naime, švedski Reklamombudsmannen je organizacija koja omogućava korisnicima, tvrtkama i organizacijama da se požale na reklame za koje smatraju da krše pravila o reklamama i marketingu.

Radi se o svojevrsnoj agenciji koja nema formalne ovlasti pa ne može nametnuti pravne ili financijske sankcije. Ipak, na svojem sajtu pojašnjavaju kao njihove odluke dobivaju dosta medijske pažnje te kako na svom sajtu objavljuju donesene odluke protiv pojedinih agencija za oglašavanje. Stoga se očekuje da će agencije postupati prema njihovim odlukama. Dodaju kako agencije u većini slučajeva nakon njihovih postupanja ipak po potrebi mijenjaju ili ukidaju sporne reklame.

Agencija je tako odlučila da ovaj meme objektificira dvije žene predstavljajući ih kao radna mjesta, dok muškarca predstavlja kao pojedinca. Dodaju kako je druga žena očito seksualni objekt nepovezan s reklamom, koji se odnosi na regrutaciju prodavača, inženjera i web dizajnera.

Na meme su se žalile uglavnom žene

Reklama za posao koja je uključivala ovaj meme objavljena je u travnju ove godine, a privukla je oko 1.500 komentara, uglavnom od žena koje su se žalile na seksizam u reklami. Poručile su potencijalnom poslodavcu kako očito ne žele privući žene u svoju tvrtku te kako ne žele ni osjećajne muškarce.

Ipak, iz tvrtke koja je dala oglas za posao su poručili na svojem Facebooku kako je cilj reklame u vidu memea bio ilustrirati situaciju u kojoj prikazuju svoju tvrtku kako atraktivnog poslodavca te kako bi ljudi s malo dosadnijim radnim mjestom bili zainteresirani prijeći k njima.

"Svi upoznati s internetom i kulturom memeova znaju kako se ovaj meme koristi i interpretira. Spol je uglavnom nevažan u ovom kontekstu. Objasnili smo kulturu memea agenciji, ali ona je odlučila drugačije ga tumačiti", rekli su i zaključili da, ako ih treba kazniti za bilo što, treba ih kazniti stoga što su upotrijebili stari i jako korišteni mene.

No, Guardian dodaje da je, iako se Švedska često nalazi na vrhu svjetskih lista kada se radi o jednakosti spolova, studija iz 2016. godine otkrila kako je Švedska najgora od nordijskih zemalja u borbi protiv reklama na seksualnoj osnovi. Stoga je Stockholmsko vijeće ove godine odlučilo maknuti reklame koje se čine seksističkim i degradirajućima s gradskih panoa.

Pročitajte više