Temu nudi ljudima keš u zamjenu za osobne podatke. "To je ozbiljan problem"

Foto: Shutterstock

Pravni stručnjaci i stručnjaci za zaštitu potrošača izrazili su zabrinutost zbog gotovinskih nagrada koje dijeli e-trgovina Temu. Sudionici promocije - koja je postala viralna na društvenim mrežama - dobivaju do 50 britanskih funti, ali moraju pristati na trajnu predaju značajnih količina osobnih podataka.

Stručnjaci kažu da je to potencijalno problematično. Nadležna regulatorna tijela razmatraju takve zabrinutosti. Ali Temu inzistira na tome da je ono što radi standardna industrijska praksa, piše BBC.

"Amazon na steroidima"

Temu je internetska trgovina u kineskom vlasništvu otvorena u SAD-u 2022. i Ujedinjenom Kraljevstvu prošle godine. Stručnjaci za maloprodaju opisuju Temu kao "Amazon na steroidima", a poznat je po prodaji proizvoda po iznimno niskim cijenama, uz slogan "kupujte kao milijarder".

Međutim, Temu se suočio s kritikama političara. Istraga američke vlade otkrila je iznimno visok rizik da su proizvodi na Temuu stvoreni prisilnim radom.

Što točno nude?

Nagradna akcija Temua daje novim korisnicima 24 sata da prijave druge osobe koristeći poveznicu za dijeljenje, a zauzvrat svakome od njih daje novčanu nagradu između 40 i 50 funti koja se isplaćuje na PayPal račun ili kao kredit na račun u Temu trgovini. Postojeći vlasnici Temu računa također mogu sudjelovati, ali čini se da moraju dosegnuti viši prag za takve nagrade.

Tisuće korisnika koji žele zaraditi na promociji objavljuju poveznice na društvenim mrežama. Najviše pozornosti dobila je odredba koja navodi da, "osim u mjeri zabranjenoj važećim zakonom", sudionici daju privolu tvrtki za korištenje i objavljivanje njihove "fotografije, imena, lika, glasa, mišljenja, izjava, biografskih podataka i/ili rodnog grada i saveze države" u reklamne ili promotivne svrhe.

Dodaje se da se to može dogoditi u bilo kojem mediju diljem svijeta i "trajno" - što znači bez fiksnog datuma završetka. Jedna takva objava na X-u sa snimkama zaslona korištenja kampanje i pravila oglašavanja pogledana je više od dva milijuna puta.

Što kaže Temu?

Brojni drugi korisnici X-a kažu da pravila omogućuju Temuu da prodaje njihove podatke ili čak stvara lažne oglase - iako je Temu te tvrdnje oštro opovrgao. "Temu prikuplja podatke o korisnicima isključivo u svrhu pružanja naše usluge i poboljšanja korisničkog iskustva", stoji u izjavi Temua za BBC.

Glasnogovornik tvrtke Temu rekao je da su darivanja uobičajena u mnogim tvrtkama i različitim industrijama - navodeći konkurenta u e-trgovini Shein kao primjer tvrtke koja provodi promocije s "gotovo identičnim uvjetima i odredbama".

"Ako su ovi standardni uvjeti i odredbe za uobičajene promotivne aktivnosti vrijedni vijesti, pozivamo vas da budete korektni i prijavite da ih i druge tvrtke koriste, umjesto da izdvajate samo Temu", stoji u odgovoru.

"Naravno da će ljudi dati podatke"

Međutim, stručnjaci su izrazili zabrinutost oko uvjeta promocije. "Razumljivo je da će davanje dopuštenja Temuu za korištenje 'glasa' i 'biografskih podataka' zabrinuti njegove klijente", rekla je Lisa Webb, stručnjakinja za potrošačko pravo.

"Ove ponude postaju viralne na društvenim mrežama, uključujući i među mladim ljudima, ali potrošači bi svakako trebali razmisliti o tome hoće li davati ove osjetljive podatke u zamjenu za gotovinu", kaže Webb.

Jonathan Kirsop, stručnjak za zaštitu osobnih podataka u odvjetničkoj tvrtki Pinsent Mason, rekao je za BBC News da to nije formulacija koja se često viđa i da implicirana aktivnost može biti problematična.

"To nije uvijek zabranjeno, ali..."

Rekao je da bi to moglo biti u suprotnosti s pravilima o zaštiti podataka Ujedinjenog Kraljevstva, koja zahtijevaju da korisnički pristanak bude slobodan, specifičan i da se može povući kako bi se moglo pouzdati u njega kao razlog za obradu podataka.

"Iako nije uvijek zabranjeno, uvjetovanje pružanja usluga privolom za korištenje osobnih podataka često će biti protuzakonito jer se može smatrati da korisnik nema slobodan izbor pri davanju te privole, osobito kada su dotični podaci osjetljivi, poput biometrijskih podataka", rekao je Kirsop.

Korištenje glasovnih podataka - koji se smatraju biometrijskim podacima prema Općoj uredbi o zaštiti podataka Ujedinjenog Kraljevstva (GDPR) - ima viši prag za zakonitu upotrebu i pristanak u Ujedinjenom Kraljevstvu jer nosi veće rizike.

Britanski Ured povjerenika za informiranje kaže da je "svjestan izvješća o Temuu" i da "razmatra izraženu zabrinutost".

"Uvijek treba pogledati posljedice"

U priopćenju se dodaje sljedeće: "Organizacije moraju biti jasne i transparentne o tome kako i zašto prikupljaju i koriste osobne podatke ljudi te osigurati da ljudi mogu donijeti potpuno informiranu odluku o tome hoće li predati svoje podatke."

Awais Rashid, profesor kibernetičke sigurnosti na Sveučilištu u Bristolu, rekao je za BBC News da su aplikacije koje prikupljaju puno podataka - često više nego što im zapravo treba - od korisnika postale uobičajene.

Rekao je da to, kao i novčani poticaji ili dugotrajne i ponekad "nedokučive" politike i uvjeti privatnosti mogu učiniti odluku težom i neuravnoteženom kada odlučujemo trebamo li kao pojedinci isporučiti svoje podatke kako bismo koristili uslugu.

"Kad god se nudi takav dogovor, uvijek moramo pogledati koje su posljedice toga, koliko će se naših podataka prikupiti, kako će se koristiti i jesmo li zadovoljni time", zaključio je Rashid.

 

Pročitajte više