Tri zagrebačka kvarta opet ostaju bez tople vode na tri tjedna. Ljudi su bijesni

Ilustracija: Boris Scitar/PIXSELL

Stanovnici zagrebačkih kvartova Špansko, Malešnica i Gajnice jučer su primili obavijest koja je izazvala val nezadovoljstva, zbog koje su se neki od njih odlučili organizirati i javiti Udruzi za zaštitu potrošača, dok neki čak razmišljaju o tome da angažiraju odvjetnika. Iz HEP-a su, naime, objavili da ovi kvartovi na tri tjedna ostaju bez tople vode, a ogorčenje stanara je veliko jer se radi o trećoj obustavi opskrbe toplom vodom ovog ljeta.

HEP je u četvrtak poslao obavijest da će se zbog revitalizacije magistralnog vrelovoda u zapadnom dijelu Zagreba, između Golikove ulice i Rudeške ceste, od 24. kolovoza do 14. rujna obustaviti isporuka tople vode krajnjim kupcima u naseljima Špansko, Malešnica i Gajnice.

"Radovi zamjene dotrajale vrelovodne mreže u zapadnom dijelu grada Zagreba su zbog velikog opsega podijeljeni u više faza, uslijed čega je u nekoliko navrata krajnjim kupcima obustavljena isporuka tople vode.

Modernizacijom vrelovodne mreže značajno će se smanjiti broj obustava isporuke grijanja i tople vode te broj hitnih intervencija, povećat će se sigurnost vrelovodne mreže, što će osigurati kontinuiranu isporuku toplinske energije, te će se smanjiti emisije onečišćujućih tvari u okoliš", poručuju iz HEP Toplinarstva.

Index je razgovarao sa stanarima Španskog koji su svoje nezadovoljstvo masovno krenuli izražavati na društvenim mrežama i u mailovima HEP-u i Gradu Zagrebu. Većini nije jasno kako to da će bez tople vode provesti ukupno devet tjedana ovog ljeta, a najviše ih frustrira činjenica što su im računi za razdoblje bez tople vode bili gotovo isti kao i onda kada su imali tu uslugu.

"Računi nam se nisu smanjili"

"Petero nas je u obitelji, muž, ja i troje djece. Grijemo vodu u loncu da se možemo koliko-toliko oprati. Djecu to u pravilu frustrira. Nakon druge najave da neće opet biti tople vode tri tjedna zbog 500 centimetara cijevi, definitivno mi nešto nije bilo u redu u toj priči jer je to doslovce jedna cijev", rekla je Kristina Brkić.

Definitivno nisam očekivala da ćemo treći put ostati bez vode i, gle čuda, opet tri tjedna. Mi se nismo žalili do sada, a sad ću malo pogledati zakone i pisati žalbu. Znam da su neki predstavnici stanara tražili smanjenje računa i nikome nije odobreno. Kako god, mučno mi je od same pomisli biti bez tople vode opet i savjetovat ću se s odvjetnikom svakako. Apsolutno smiješno jer kako račun može biti isti nakon tri tjedna neisporuke usluge?" frustrirana je.

Da su im računi ostali nepromijenjeni, tvrdi i Helena Andračić iz Španskog. "Suprug i ja se možemo istuširati hladnom vodom, radi prirode posla ne možemo se samo isprati. Imamo šestero djece koja su trenutno na praznicima, osim najmlađe koja ima osam mjeseci, a za nju grijemo vodu i kupamo je.

Nakon druge obustave, puštanjem tople vode u sistem i nakon dosad ukupno osam tjedana bez iste, očekivala sam da je hladnom tušu kraj. Vode nije bilo dva tjedna u svibnju, zatim tri tjedna u lipnju, tri tjedna u kolovozu i, evo, slijedi nova najava za kraj kolovoza-početak rujna kad se i djeca vraćaju u školu.

Računi su u potpunosti jednaki kao da je s isporukom vode sve u redu, što je očigledan primjer legalne pljačke koju Grad svojom inercijom dozvoljava", žali se Helena.

HEP: Ako kupac nije imao toplu vodu, naplatit će mu se samo fiksni troškovi

Iz HEP-a pak tvrde da su se računi za one koji su bili bez tople vode smanjili te da je manji varijabilni iznos koji obuhvaća realnu potrošnju tople vode. Objašnjavaju kako "iznos računa za toplinsku energiju ovisi o količini toplinske energije koju radnici HEP-Toplinarstva d.o.o. na kraju svakog mjeseca očitaju na mjerilu u toplinskoj podstanici."

"U danima kada nema isporuke tople vode mjerilo ne evidentira potrošnju toplinske energije, što se odražava na varijabilni dio mjesečnog računa krajnjih kupaca.

U slučaju krajnjih kupaca u zapadnom dijelu Zagreba, koji nisu imali isporuku tople vode od 19. lipnja 2023. do 10. srpnja 2023. te od 25. srpnja 2023. do 11. kolovoza, na računima za lipanj 2023. obračunata im je količina toplinske energije za pripremu potrošne tople vode koja im je isporučena od 1. lipnja 2023. do 18. lipnja 2023., a na računima za srpanj 2023. obračunata im je toplinska energija koja im je isporučena od 11. srpnja 2023. do 31. srpnja 2023.

Fiksni elementi računa (paušal) su nepromjenjivi i naplaćuju se tijekom cijele godine, bez obzira na činjenicu da zbog radova na toplinskom sustavu u pojedinim terminima privremeno nije bilo isporuke toplinske energije. Kroz fiksni dio računa (paušal) krajnji kupci podmiruju troškove materijala i rada na proizvodnom i distributivnom dijelu toplinskog sustava, odnosno radove na proizvodnim postrojenjima te vrelovodnoj i parovodnoj mreži, troškove ugovaranja i obračuna te stručno upravljanje, rukovanje i održavanje toplinskih podstanica, bez čega ne bi bilo moguće funkcioniranje toplinskog sustava", kažu iz HEP-a.

No, za stanovnike takav je odgovor neprihvatljiv. "Rok izvođenja radova je tako formiran da Toplinarstvo nema obavezu umanjiti račun iako nema potrošnje, jer radovi ne traju dulje od tri tjedna", tvrdi Helena, a s njom se slažu naši sugovornici.

HEP: Grad je odgovoran osigurati normalno funkcioniranje Grada

HEP-u je i sama slala prigovore, kao i mnogi njezini susjedi, a odgovor je bio, kaže, "frustrirajuć i razočaravajuć" te kaže kako su oni "samo prebacili lopticu na Grad.

"HEP-TOPLINARSTVO d.o.o. razumije Vaše nezadovoljstvo dužom obustavom isporuke toplinske energije koje privremeno otežava normalne uvjete življenja. Međutim, Grad Zagreb je odgovoran da se osigura normalno funkcioniranje grada, što uključuje i funkcioniranje prometa, kako zbog cirkulacije stanovništva tako i zbog stručnih službi (hitne pomoći, vatrogasaca i dr.), što posebno dolazi do izražaja u situacijama kao što je bilo poslije olujnog nevremena koje je u srpnju zadesilo Zagreb", jedan je dio odgovora HEP-a koji je primila, no nije jasno zbog čega iz HEP-a optužuju Grad.

U Gradu Zagrebu smo zamolili da nam komentiraju ove optužbe HEP-a, na što su kratko odgovorili kako "sve radove na revitalizaciji vrelovoda u gradu Zagrebu provodi HEP Toplinarstvo, koje također i ispostavlja račune za toplu vodu. Grad Zagreb ni na koji način ne može utjecati na dinamiku i opseg radova budući da nije riječ o gradskoj tvrtki te vas molimo da se s upitom obratite HEP Toplinarstvu."

Zamolili smo i HEP da pojasni svoje navode. "HEP-Toplinarstvo je od Grada Zagreba ishodilo potrebne suglasnosti vezane za provođenje radova revitalizacije, jer se predmetni radovi provode u gusto naseljenim dijelovima Zagreba na frekventnim prometnim pravcima s položenom podzemnom infrastrukturom različitih energetskih i komunalnih poduzeća te se moraju usklađivati s dinamikom provođenja svih ostalih radova koji se istodobno provode u našem gradu.

U tom kontekstu je HEP-Toplinarstvo davalo odgovore na upite krajnjih kupaca, s obzirom na to da su se radovi koje provodimo koordinirali s nadležnim institucijama Grada Zagreba i svim ostalim energetskim i komunalnim poduzećima, kako bi se omogućilo normalno funkcioniranje grada, bez dužih zatvaranja prometnih pravaca i potpunog onemogućavanja prometne povezanosti određenih dijelova grada“, pravdaju se iz HEP-a.

"Prehladila sam se"

"Vodu grijem po potrebi ili se perem najčešće u hladnoj i već sam se prehladila jer ne mogu za svaki čas grijati koliko mi treba. Djeca su ljuta zbog toga i idu se tuširati okolo gdje ima tople vode. Računi se nisu smanjili, potpuno su isti kao i kad ima tople vode", požalila se stanovnica Španskog Vesna Grabušić.

"Treći put sad je već krajnji bezobrazluk, počinje škola, vraćaju se svi s godišnjeg i sad opet tri tjedna da nema tople vode. Ljudi su sad totalno ljuti i gunđaju da bi trebali se složiti i prosvjedovati i tražiti manje račune svi", dodaje.

"Loše utječe na naše zdravstveno i financijsko stanje"

Još jedna stanovnica Španskog žali se kako nedostatak tople vode izrazito loše utječe na njeno financijsko i zdravstveno stanje, kao i zdravstveno stanje njezine djece.

"Najviše mi nedostaje topla voda za pranje posuđa (budući da nemam perilicu) i tuširanje, pranje kose. Pranje posuđa je financijski skuplje jer trošim više vode i više deterdženta za suđe s obzirom na to da je posuđe s hladnom vodom skoro pa nemoguće oprati. Budući da za masne zdjele grijem vodu, trošim više struje (štednjak je na struju). Također, vremenski, pranje suđa puno duže traje, što je opet financijski trošak jer bih pola vremena koje potrošim perući suđe inače trošila na rad na honorarnim poslovima.

Što se tiče tuširanja, tuširamo se hladnom vodom, što je uzrokovalo upale sinusa kod mene i djece, jake glavobolje te upalu mokraćnog mjehura. S obzirom na sve troškove, bilo bi u redu od HEP-a da smanji račune, ali nisu i čini mi se da ni ne planiraju. To je ono što me najviše ljuti, ako već moram trošiti dodatna financijska sredstva zbog nedostatka tople vode, onda neka bar smanje račune", kaže Ivana Slunjski Ivanković.

"Problemi su u Domu zdravlja"

Još jedna stanovnica Španskog ispričala nam je da su morali kupiti grijač za vodu zbog djeteta. "Imamo dijete koje kreće u školu i jako teško to podnosi i plače na samu pomisao da će je mama opet morati kupati s tri kapi koje grijač ugrije. A računi se nisu umanjili, naprotiv, i veći su nego što su bili. Žalili smo se HEP-U koji nam je odgovorio da je grad Zagreb kriv.

Naša sugovornica radi u jednoj zdravstvenoj ustanovi u Španskom i kaže kako su zbog tople u velikim problemima. "To jako otežava rad Doma zdravlja Špansko. Čistačice ne mogu dobro prati bez tople vode, liječnici ne mogu ispirati pacijentima uši, a ne može se niti dobro oprati pribor", žali se.

Pročitajte više