Ugostitelji bijesni zbog prijava napojnica: "Konobarima je to logističko ubojstvo"

Foto: Zoe Sarlija/Pixsell

OD POČETKA godine primjenjuje se novi model fiskalizacije napojnice, kojim ugostitelji nisu u potpunosti zadovoljni. Godinama su čekali na neoporezivo kartično plaćanje napojnica, a s tim je stiglo i fiskaliziranje gotovinskih napojnica, što znači da će sve što im gosti ostave trebati evidentirati u kasi.

Prema pravilniku, konobar će morati svaki cent pridružiti računu za koji je tu napojnicu dobio. Od njega se očekuje, nakon što dobije napojnicu, da se vrati za kasu, otvori račun kojem treba pridružiti iznos napojnice, to učini i tako ga fiskalizira. U velikoj gužvi, žale se da je to nemoguće.

"Do problema dolazimo u lokalima gdje je gužva. Nemoguće je konobaru koji radi u lokalu gdje se izdaje 300 računa dnevno stalno se vraćati u račun i fiskalizirati svaku napojnicu posebno. Bilo bi divno da se na kraju smjene može sve skupa fiskalizirati, ali na ovaj način je to nemoguće.

Od nas gosti uvijek očekuju brzu uslugu i da ih poslužimo čim su sjeli za stol. Ovo će dodatno otežati i usporiti naš rad jer je to za našu vrstu posla veliki logistički problem”, tvrdi riječki ugostitelj Nikola Eterović.

"Za konobare je to logističko ubojstvo"

Sama provedba fiskalizacije napojnice konobarima će otežati rad, a ugostiteljima, kaže, stvoriti dodatni trošak. Konobari napojnice nakon fiskalizacije mogu uzeti u danu kad su je dobili ili im je poslodavac može isplatiti s plaćom.

U svakom slučaju, napominje ugostitelj, na gubitku su jer plaćaju dodatno knjigovodstvo kao i naknadu u slučaju da se napojnica isplaćuje s plaćom. Strahuju i od inspekcije koja ih može kazniti ako se u kasi pojavi višak ili manjak na koji, kako kažu, oni nisu mogli utjecati.

"Zakon uvijek piše netko tko nije na terenu i tko se nije susreo s tim radom i onda to tako ispadne. Već se sustavno događa da netko bez konkretnog savjetovanja sa strukom donosi zakone. Oni su uslišili naše molitve jer smo željeli da se napojnice kao takve stave u normalan rang, da ne bude toliko rigorozno porez naplaćen konobaru. Sad smo u drugom problemu jer se nisu konzultirali s nama o provedbi tog zakona.

U cijeloj ovoj restriktivnoj poreznoj politici gdje nam je PDV previsok, mi sada moramo provoditi brigu oko stvari od kojih nemamo nikakvu korist, ali imamo veliku odgovornost, brigu te dodatne troškove i posao. S ovim nisu zadovoljni ni konobari jer je za njih to logističko ubojstvo, ali nemaju izbora, moraju paziti i provoditi zakon.”

Računovotkinja: Imamo malih dubioza

Zakon im je donio i neoporezive isplate napojnica u iznosu od 3360 eura, a napojnice iznad zadanog iznosa oporezuju se po stopi od 20% bez plaćanja doprinosa. Iako se problemi više javljaju uz gotovinske naplate, računovođe je zakon ipak ostavio u nedoumici kada je u pitanju kartična napojnica.

"Mi u računovodstvu imamo malih dubioza. Naime, ostalo je nedorečeno kod izvještavanja o neoporezivim primicima na JOPPD obrascu (napojnice 3360 neoporezivo) kako ćemo znati je li osoba prešla prag od 3360 eura ako radi kod dva poslodavca, na primjer studenti ili učenici.

Ono što predstavlja veliki problem je i činjenica kako još uvijek veliki broj ugostitelja nije napravio nadogradnju softvera na svojim POS uređajima”, kazala nam je Snježana Krželj, ovlaštena računovotkinja zagrebačkog Udruženja obrtnika.

Kažnjavat će se isključivo ugostitelji

Mogu li konobari dosegnuti visinu neoporezive napojnice, ovisi o mjestu na kojem rade te visini pružene usluge. No, ako konobar ne fiskalizira napojnicu, slučajno ili namjerno, odgovornost je isključivo samo na poslodavcu.

"U svakom zakonu uvijek postoji predviđena kazna za onog tko je prekršaj počinio, odgovornu osobu i za tvrtku. Iznimno u ovom zakonu stoji isključivo da je poslodavac odgovoran, a onaj čija je korist ta napojnica i onaj tko je dužan provoditi tu mjeru ne snosi posljedice. Oni smatraju da mi moramo nadzirati konobare po tom pitanju”, objasnio je ugostitelj Eterović.

Hrvatska obrtnička komora sudjelovala je u pronalaženju zakonskog rješenja po pitanju regulacije napojnica. Kada su u pitanju kazne, smatraju kako se treba pronaći način da se ne kažnjava poslodavac.

"Predviđene kazne iznose od 2650 do 66.360 eura za pravnu osobu, 660 do 5300 eura za odgovornu osobu u pravnoj osobi te 1320 do 39.810 eura za fizičku osobu obrtnika. I samo Ministarstvo financija kontinuirano ističe kako poslodavac prima napojnicu na tuđe ime i za tuđi račun, pa ako sam radnik ne prijavi svoju napojnicu, treba za to osobno odgovarati, a ne njegov poslodavac”, kažu iz HOK-a.

Tabak: Napojnicu je bitno evidentirati, na tome je naglasak

Vlasnica splitskog restorana i predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK Jelena Tabak, prema osobnom, ali i iskustvu kolega s terena, uvidjela je kako ne postoje problemi s gotovinskim napojnicama jer je postupak identičan kao i kod kartične. Objašnjava kako je najbitnije da konobar fiskalizira napojnice na račun koji ima JIR.

"Jasno nam je da će u praksi biti situacija da konobar shvati da je napojnica na stolu tek kada krene sakupljati stol, a možda će mu se u ruci i izmiješati dvije različite napojnice. Međutim, to ga ne priječi da ih evidentira kada se vrati do kase. Konobar napojnicu evidentira na račun koji je izdan i ima JIR. Važno je naglasiti da se gotovinska napojnica može vezati i za račun koji je kartično naplaćen.

U svakom slučaju, bitno ju je evidentirati, na tome je naglasak. U praksi to traje ravno par sekundi. Kada krenu u to, uvjerit će se i sami koliko je jednostavno i izvedivo, čak i kada je gužva”, vjeruje Tabak, koja je dodala kako ne moraju svi ugostitelji prihvatiti ovaj način poslovanja.

"Nažalost, ako ne prihvate, na napojnicu se ne može primjenjivati neoporezivi tretman i smatrat će se dijelom prometa i glavnog dohotka, a time će i zakinuti vlastite djelatnike. Ne znam kojem objektu je u interesu raditi takvo što.

Čak i ako nemate opciju kartičnog plaćanja u svom objektu, a primate gotovinu, za prihvat napojnica od gosta svejedno treba imati novu verziju fiskalnog sustava u kasi. Napojnica ima isti tretman bila kartična ili gotovinska”, zaključila je.

Pročitajte više