Upoznajte feministice koje pokušavaju spasiti Katoličku crkvu

Screenshot: Rundfunk

ULRIKE KNOBBE, 65-godišnja vjernica koja redovito odlazi u crkvu, nikada o sebi nije razmišljala kao o feministici. "Čak sam dugo bila i protiv feministica", kaže ona sa širokim osmijehom.

Pa, ipak, danas Ulrike s mikrofonom u ruci nosi transparent koji poziva na ravnopravnost spolova, i to na skupu uglavnom sjedokosih žena koje punim plućima pjevaju u znak protesta. Prosvjednice drže natpise sa sloganima kao što su "Ista dostojanstva, ista prava", "Žene, što čekate?" i "Za crkvu sa ženama", piše CNN.

Maria 2.0 - katolički ženski pokret koji poziva na jednakost

Mnoge nose ružičaste kartonske križeve i gotovo sve imaju maske u duginim bojama. Jedna žena odjevena je kao klaun i ispušta mlazove velikih mjehurića u zrak. Ove demonstracije u njemačkom katedralnom gradu Fuldi organizirala je Maria 2.0 - katolički ženski pokret koji poziva na jednakost i radikalnu obnovu crkve.

Ovaj novi pokret ima više od 65 podružnica diljem zemlje. Njegovi ciljevi uključuju ređenje žena, priznavanje LGBTQ odnosa, ukidanje obveznog celibata za pripadnike klera i odgovarajuće istrage navoda o seksualnom nasilju.

Pokret je prije dvije godine osnovala šačica žena u Münsteru u sjevernoj Njemačkoj, nakon skandala sa seksualnim zlostavljanjem koji su potresli zemlju i narušili povjerenje katoličkih vjernika, kojih je više od 22 milijuna. "Ljudi su bili jako ljutiti", kaže Angelika Fromm, 70-godišnja članica Marije 2.0, te dodaje: "I mnogo ih je zbog toga napustilo crkvu."

Pedofilski skandali ubrzali su osipanje crkve

Ona je jedna od otprilike 200 demonstrantica koje su se u rujnu okupile u Fuldi, jureći po slikovitom gradu u svom mobilnom skuteru i dijeleći zviždaljke i letke. Bio je to treći prosvjed ovog pokreta u ovom gradu. Prosvjednice su krivudale po popločanim ulicama do veličanstvene katedrale u kojoj su se deseci biskupa iz cijele zemlje okupili na sastanku Njemačke biskupske konferencije. Tijekom trodnevnog događaja brojni svećenici s prepoznatljivim ovratnicima pristigli su u grad, kao što su to činili stoljećima.

U katoličkom svijetu njemački ogranak jedan je od najbogatijih i najmoćnijih. Godišnje zarađuje više od šest milijardi eura od "crkvenog poreza" svojih članova i donira milijune eura na globalnoj razini. No, nedavni skandali - uključujući izvješće iz 2018. u kojem je utvrđeno da su svećenici seksualno zlostavljali više od 3600 djece između 1946. i 2014. godine - ubrzali su osipanje njemačke crkve, izazvali podjele u njezinom vodstvu i potaknuli proteste među vjernicima.

Broj Nijemaca koji napuštaju Katoličku crkvu raste već desetljećima, no rekordan 272.771 vjernik otišao je tijekom 2019., godinu dana nakon objave izvješća o seksualnom zlostavljanju. Njemačka u tome nije izuzetak, katoličke crkve diljem svijeta, među ostalim u SAD-u, Irskoj i Australiji, potresene su istragama koje ukazuju na desetljeća zlostavljanja. U Francuskoj je u listopadu objavljeno da je katoličko svećenstvo zlostavljalo 216.000 djece između 1950. i 2020. godine, što čini gotovo četiri posto ukupnog seksualnog nasilja u zemlji.

Traže da i žene upravljaju Crkvom

Mnogi ljudi zbog toga potpuno okreću leđa katoličanstvu, ali članovi Marije 2.0 umjesto toga se bore za modernizaciju crkve, pozivajući da se vlast podijeli ravnopravno. U Katoličkoj crkvi samo muškarci mogu postati svećenici i biskupi i moraju ostati neoženjeni i u celibatu. Članovi Marije 2.0 to vide kao zastarjelu strukturu, kojoj je potreban potpuni remont.

"Postoje samo muškarci koji odlučuju, samo muškarci imaju odgovornost, a mi želimo da se to podijeli između muškaraca i žena. Ženski način organiziranja i upravljanja crkvom bio bi drugačiji od onoga što rade muškarci", kaže Knobbe.

"Zašto budući papa ne bi bila žena?"

Na pitanje bi li budući papa mogla biti žena, nekoliko članica pokreta klima glavom: "Da. Zašto ne?"

Iako se uglavnom radi o ženskom pokretu, Maria 2.0 također ima neke muške pobornike, na prosvjedu u Fuldi bili su mnogi muževi prosvjednica. Svaka žena ima svoje razloge za pridruživanje pokretu. Neke su, poput Fromm, dugogodišnje zagovornice ravnopravnosti spolova u crkvi. Ta aktivistica rođena je 1951. godine u duboko katoličkoj obitelji u bivšoj komunističkoj Demokratskoj Republici Njemačkoj, gdje je vjera bila potisnuta.

Njezina je obitelj kasnije pobjegla u ondašnju Zapadnu Njemačku. U 20. godini Fromm se udala za bivšeg svećenika i rodila troje djece. Danas je razvedena. Fromm kaže da je gotovo izgubila vjeru '70-ih, kad je čula priče o ženama koje su zatrudnjele sa svećenicima i bile prisiljene putovati u inozemstvo radi pobačaja. No, nastavila je studirati feminističku teologiju, a '90-ih je bila jedna od osnivačica skupine Women's Ordination Worldwide. Sada s dijagnozom raka jedva da može hodati. Kaže: "Mislim da neću doživjeti promjenu."

"Crkva se mora promijeniti ako želi opstati"

Drugi, poput Mechthild Exner-Herforth, bili su inspirirani da počnu voditi kampanju kasnije tijekom života. Ova 58-godišnja suorganizatorica demonstracija u Fuldi imala je tradicionalni katolički odgoj. Tek kad se ponovno uključila u crkvu, nakon profesionalne karijere, bila je zatečena njezinom dubokom nejednakošću.

"Bila sam prva žena koja je vodila veliki menadžerski tim na europskoj razini i stvarno sam uživala u slobodi i jednakim pravima. Onda sam ostarjela i počela se baviti crkvom i mislila sam da će biti isto", kaže Exner-Herforth.

Međutim, nije bilo tako i Exner-Herforth se zasitila toga da žene ne mogu imati iste pozicije kao muškarci: "Apsolutno sam uvjerena da se Crkva mora promijeniti ako želi opstati."

Stavove feministica ne dijele sve katolkinje

Ipak, taj stav ne dijele sve katolkinje. Skupina Maria 1.0 nastala je 2019. godine kao protupokret Mariji 2.0 i kaže da ima za cilj dati glas katoličkoj doktrini.

"Vjerujemo da Mariji ne treba ažuriranje. Umjesto toga, mi se zalažemo za izvorna učenja Katoličke crkve, naše majke", napisala je Clara Steinbrecher, 23-godišnja voditeljica Marije 1.0, u dopisu CNN-u.

Skupina ima 3500 članova, uglavnom u Njemačkoj, ali i diljem Austrije i Švicarske, ističe Steinbrecher, koja studira matematiku i psihologiju na katoličkom sveučilištu. Rekla je da su metode Marije 2.0, poput bojkota crkvenih službi, bile zbunjujuće, nametljive i ne baš kršćanske, dodajući da je većina sadržaja ove inicijative anticrkvena, budući da žele vidjeti promjenu nepromjenjivih uvjerenja.

Umjesto toga, Steinbrecher je naglasila da prave reforme proizlaze iz identificiranja stvarnih nedostataka, kao što je neadekvatna obuka kandidata za svećenstvo. Što se tiče seksualnog zlostavljanja, Steinbrecher smatra da je Katolička crkva već učinila mnogo u borbi protiv seksualnog zlostavljanja unutar svojih redova, ali je dodala i da još ima posla i da treba vremena da rane zacijele.

U Fuldi gostujući biskupi borave u gradskoj baroknoj palači, čiji je ulaz obložen isklesanim grmljem i cvijećem živopisnih boja. Vani je još jedan zanimljiv prizor. Ogromna skulptura svećenika koji drijema u visećoj mreži obješenoj za slomljene križeve, s riječima: "11 godina se nemilosrdno suočava sa slučajevima zlostavljanja."

Skulptura je djelo njemačkog umjetnika Jacquesa Tillyja, čije velike karikature svjetskih čelnika - od bebe Donalda Trumpa koja kida klimatske sporazume do višeglavog čudovišta Borisa Johnsona iz Brexita - obično krase političke parade i prosvjede.

"Zlostavljanju nema kraja"

U blizini aktivisti iz grupa za potporu žrtvama seksualnog zlostavljanja prolaznicima dijele letke i pokušavaju privući pozornost pripadnika klera. Jens Windel, jedan od prosvjednika, rekao je za CNN da ga je svećenik zlostavljao tijekom dvije godine, počevši od njegove devete godine.

"Trauma ne prestaje, jer zlostavljanju nema kraja. Crkva nije učinila dovoljno da tome stane na kraj", kaže Windel, sada 47-godišnjak, koji je osnovao grupu za podršku žrtvama zlostavljanja u Hildesheimu u sjevernoj Njemačkoj i dolazi na biskupsku konferenciju u Fuldi svake godine od 2015.

Skeptičan je prema retorici Marije 2.0 o seksualnom zlostavljanju, bojeći se da ga žene zloupotrebljavaju u svoje svrhe. No, Windel kaže da iako pokret nije povezan sa seksualnim zlostavljanjem, općenito podržava njegove ciljeve, budući da osjeća kako bi žene trebale biti ravnopravne s muškarcima.

"Crkva je toliko udaljena od ljudskih života da više ne može drugima govoriti što da rade"

Druge aktivističke skupine smatraju da su njihovi ciljevi bliži Mariji 2.0. Thomas Pöschl je član skupine za podršku homoseksualcima u crkvi HuK i došao je u Fuldu kako bi se pridružio okupljanju Marije 2.0. Ovaj 60-godišnjak sa svojim suprugom Thomasom Heroldom drži veliki transparent u duginim bojama. Vjenčao ih je 2003. godine odmetnuti svećenik u Frankfurtu koji je podržavao njihovu zajednicu.

"Crkva ne može nastaviti ovakva kakva je danas, jer ljudi odlaze. Oni su toliko udaljeni od ljudskih života da više nisu u stanju ljudima govoriti što da rade", kaže Pöschl.

Iako su država i crkva službeno odvojene u Njemačkoj, u stvarnosti su stvari nešto manje jasne. Vjeronauk je dio državnog školskog kurikuluma, a crkve imaju mjesta u bezbrojnim nadzornim odborima, od javnog medija do sindikata. Ali crkva se sve više smatra autoritarnom, zastarjelom institucijom, tvrdi Detlef Pollack, profesor sociologije religije na Sveučilištu Münster, te dodaje: "I to je razlog zašto ljudi odlaze."

Rasprave o modernizaciji izazvale kritike iz Vatikana

Crkveni porez u Njemačkoj, koji iznosi između osam i devet posto prireza na iznos poreza na dohodak, još je jedan od negativnih faktora. Krajem 2019. njemački katolici pokrenuli su projekt "Sinodalni put" u nastojanju da vrate povjerenje u vrkvu. Uključuje stotine laika, akademika, klerika i biskupa koji raspravljaju o temama koje su mnogima tabu - ukidanje pravila celibata i dopuštanje ženama da preuzmu veće uloge u crkvenom životu. Projekt bi trebao završiti 2023. godine, ali njegovi rezultati neće promijeniti katoličku doktrinu.

Te su rasprave oko modernizacije njemačke crkve, međutim, izazvale kritike iz Vatikana. Neki od najviših crkvenih dužnosnika, uključujući papu Franju, izrazili su zabrinutost da bi konferencija mogla dovesti do fragmentacije šire crkve.

"Njemački klerici su definitivno liberalniji od katoličkih svećenika iz Afrike ili istočne Europe", rekao je Pollack, dodajući da predstavljaju izazov Vatikanu. Početkom listopada papa Franjo pokrenuo je dvogodišnje globalne konzultacije o budućem smjeru crkve - potez koji su pozdravili reformisti i kritizirali ga konzervativci, koji se boje da će potkopati strukturu crkve.

Bitka feministica je daleko od kraja

Zasad se o zahtjevima Marije 2.0 za jednaka prava raspravlja u sklopu "Sinodalnog puta", rekao je za CNN Matthias Kopp, glasnogovornik Njemačke biskupske konferencije. Na pitanje je li dovoljno učinjeno u borbi protiv seksualnog zlostavljanja u crkvi, Kopp je dodao: "Radimo na tome. Učinili smo mnogo i s time moramo nastaviti."

U Fuldi, pak, demonstrantice pospremaju svoje transparente i pakiraju svoje ružičaste kartonske križeve, spremne za sljedeći skup. Njihova bitka je daleko od kraja.

Pročitajte više