Vrh Porschea podnio ostavku nakon dogovora oko prodaje tvrtke VW-u

IZVRŠNI direktor Porschea, Wendelin Wiedeking, i direktor financija te kompanije, Holger Haerter, podnijeli su momentalnu ostavku. Kako prenose njemački mediji , dogodilo se to nakon što su se članovi uprave Porschea, njemačkog proizvođača luksuznih automobila, i Volkswagena, najvećeg europskog proizvođača automobila, sastali zbog planova oko preuzimanja i novih ulagača. Podsjećamo, prošlog je tjedna objavljeno da bi Volkswagen trebao preuzeti Porsche za 8 milijardi eura.

Otpremnina od 50 milijuna eura i rješavanje dugova

Formalni razlog zbog kojeg se od ove dvojice upravitelja Porschea su riskantni potezi vezani za pokušaj preuzimanja Volkswagena, koji su proizveli kreditnu izloženost od 10 milijardi eura. Prave razloge vjerojatno treba tražiti u dogovoru obitelji Porsche, koja ima vlasništvo nad Porscheom, i obitelji Piëch, suvlasnika Volkswagena. Wiedeking, najsposobniji menadžer kojeg je Porsche ikad imao, vjerojatno je samo žrtva dugoročne obiteljske zavade oko preuzimanja, koja je konačno završila dogovorom stvaranja zajedničkog koncerna, odnosno preuzimanja Porschea od strane VW-a.

Wiedekinga će zamijeniti Michael Macht, dosadašnji član uprave odgovoran za proizvodnju, dok će mu zamjenik biti Thomas Edig. U izjavi stoji da su Wiedeking i Haerter prošlog tjedan došli do zaključka "da će daljnji strateški razvoj kompanije biti bolji ukoliko oni više ne budu odgovorni ljudi u upravi".

Wiedeking i Härter daju ostavke i na svoje dužnosti u nadzornim odborima VW-a i Audija. "Nadzorni odbor zahvalio je dvojici vrhunskih predsjednika za njihov višegodišnji rad", objavio je Porsche. Wiedekingu je kao otpremnina za ugovor koji traje do 2012. godine ponuđeno 50 milijuna eura, od kojih polovica treba otići dobrotvornoj zakladi. Härter je dobio otpremninu od 12,5 milijuna eura. Iako se radi o nevjerojatno velikim brojkama, dva glavna Porscheova čovjeka zapravo su odustala od svih financijskih stavki koje bi mogli dobiti u sklopu svojih ugovora.

Dugove od više milijardi eura, koje je Porsche nakupio nakon što mu kreditori nisu odobrili kreditnu liniju od 10 milijardi eura za ovu godinu, Porsche će rješavati dokapitalizacijom od pet milijardi eura, kao i ulaskom Katara u vlasništvo. Time je oslobođen put dogovoru koji su ranije postigle obitelji Piëch i Porsche oko preuzimanja Porschea sa osam milijardi eura VW-ovog novca. U sklopu tog dogovora, VW će polako preuzeti Porsche i onda ga prodavati kao svoju desetu marku automobila. Ferdinand Piëch, predsjednik Nadzornog odbora Porschea i suvlasnik Porschea tako je uspio provesti svoj plan.

Wiedeking "žrtva" obiteljska zavade

Mnogi spekuliraju da je micanje Wiedekinga žrtva koju je Piëch tražio od Porschea. Wiedekingova ideja za preuzimanjem VW-a, koju je i uspio provesti, budući da je Porsche trenutno vlasnik više od 50 posto VW-ovih dionica, prouzročila je pravu zavadu dvije utjecajne i slavne njemačke obitelji. Wiedeking se posebno bio namjerio na Piëcha, puno puta naznačivši kako nakon preuzimanja više "neće biti svetih krava", što je bila indirektna poruka Piëch da bi mogao biti istjeran iz tvrtke svoje obitelji. Wiedeking bi u svom naumu vjerojatno bio i uspio da ga pravne zapreke nisu pretjerano dugo sprečavale, nakon čega su financijska kriza i potezi Europske unije učinili svoje.


Nakon što je preuzeo mjesto predsjednika Uprave Porschea početkom 90-ih, u vremenu u kojemu je ta tvrtka stajala pred bankrotom, Wiedeking se vrlo brzo pokazao kao spasitelj. Racionaliziravši proizvodnju i uvodeći nove ideje, kao i SUV model Cayenne, koji dijeli kompletnu šasiju s VW-ovim Touaregom i Audijevim Q7, on je tvrtku koja je bila pred bankrotom doveo do vrijednost od oko 25 milijardi eura 2007. Za to je tijekom karijere bio i adekvatno nagrađen, godišnja primanja iznosila su mu na desetke milijuna eura.

Spektakularni pokušaj preuzimanja

Ohrabren dobrim rezultatima tvrtke, Wiedeking se 2005. odlučio za svoj najsmjeliji potez. Odlučio je preuzeti VW, tvrtku koja u tjedan dana proizvede više automobila nego Porsche u godinu. Na početku nije otkrivao svoje ambicije. 2005. je najavio kako će Porsche povećati svoj udio u VW-u s pet na dvadeset posto, uz trošak od tri milijarde eura. Tada je odbio spekulacije o tome kako namjerava preuzeti Porsche u budućnosti, rekavši kako samo osigurava da niti jedna tvrtka ne može nasilno preuzeti VW u budućnosti. U tom je trenutku preuzimanje VW-a bilo nemoguće, jer je na snazi bio tzv. "Volkswagenov zakon", koji je onemogućavao bilo kojem dioničaru da preuzme više od 20 posto dionica. Tri milijarde eura koje je Wiedeking uložio isplatile su se nakon što je Porsche sa svojim udjelom u roku od godine dana zaradio preko pet milijardi. Wiedeking je nagrađen plaćom od 77 milijuna eura, čime je postao jedan od najbolje plaćenih menadžera u Europi, a redovno je proglašavan i jednim od najsposobnijih.

2007. je VW-ov zakon osporavan na Europskom sudu pravde, nakon što je jedan od osam Glavnih odvjetnika presudio da zakon krši odredbe o slobodnom protoku kapitala. Tu je odluku Europski sud pravde brzo potvrdio, na zgražanje dijela lijevo orijentirane njemačke javnosti. Porsche je godinu otkrio svoje namjere, povećavši svoj udio na 46 posto, da bi kasnije udio digao i do 51 posto. Na Wiedekingovu nesreću, spor je trajao predugo, kvote koje je EU uvela na emisije stakleničkih plinova ugrozile su proizvodnju njihovih automobila s visokim performansama, a svijet je zahvatila financijska kriza, koja je nanijela teške gubitke kompletnoj autoindustriji. Porsche je zapao u dugove, nije mu odobrena kreditna linija od 10 milijardi eura, a po nekim naznakama tvrtka je u 2009. nakupila dug od 14 milijardi eura, iako ta brojka nije potvrđena.

Obitelji Piëch i Porsche ušle su u pregovore koji su urodili konačnim dogovorom da VW preuzme Porsche. Ključni zahtjev Ferdinanda Piëch navodno je bio da se uruči otkaz Wiedekingu.

Pročitajte više