Vozni park nam je sve stariji, a ovi automobili se najviše kvare

Foto: CVH

AUTOMOBILI na hrvatskim cestama su sve stariji, udio neispravnih je ogroman, a najpouzdaniji su njemački i japanski.

Puno brojeva, ali stvari su jasne - vozni park nam je sve stariji

Prema najnovijim podacima negativan trend povećanja starosti voznog parka u Hrvatskoj nastavio se i u 2022. godini. U najzanimljivijem segmentu osobnih vozila (M1) prosječna starost automobila opet se povećala, s 13 godina u 2021. godini porasla je na 13.3 godine, podaci su Centra za vozila Hrvatske. Podsjetimo, prije 15-ak godina prosječna starost voznog parka je bila ispod 10 godina. 

Što to u praksi znači najbolje govori podatak kako je od 1.84 milijuna automobila registriranih u Hrvatskoj njih 1.24 milijuna staro 10 i više godina, a samo ih je nešto više od 300 tisuća starosti do pet godina. 

Više automobila i više kilometara

Prosječan vozač u Hrvatskoj je tijekom prošle godine prevalio 11.733 km, osjetno više nego 2021. godine (11.017 km). Ipak, još uvijek smo daleko od pretpandemijskih rezultata kad se prosječno vozilo oko 12.750 km. 

Stariji i ispravniji

Pomalo iznenađujući je podatak kako je bilo na tehničkim pregledima prošle godine. 

Prošle godine tehničkom pregledu pristupilo je ukupno 2.322.406 vozila, a od tog broja njih 431.525 ili 18.6% je bilo neispravno. Godinu ranije udio neispravnih vozila bio je 19.7%, što znači da je petnaestak tisuća vozila više palo na ispitu. 

Ono što je ostalo isto je kvarljivost pojedinih sklopova. Neispravnosti su najčešće pronađene na kočnicama i svjetlima, što je gotovo pola od ukupno utvrđenih nepravilnosti. Dalje slijede karoserija/šasija, osovine/kotači/ovjes i motor, svaki s udjelom od 10 do 13%.

Koje marke najčešće padaju na tehničkom pregledu?

Ovdje postoji prava šuma rezultata, pa su u CVH-u odlučili rezultate sortirati prema starosti vozila. To je odličan pokazatelj koji jasno ukazuje kako starost vozila i prijeđeni kilometri utječu na ispravnost vozila. 

Prijeđeni kilometri i udio neispravnih

Gledamo li po kilometraži, u grupi automobila s prijeđenih do 50.000 km najmanje zabilježenih kvarova imaju Audi, Mazda, BMW i Toyota, svi s manje od 3% neispravnih. S druge strane VW, Fiat i posebno Ford imaju više od 10% neispravnih. 

Audi je najpouzdaniji i u domeni do 100.000 km, zajedno s BMW-om i Mercedesom, svi s doista malim udjelom neispravnih. S druge strane su pak Fiat i posebno Chevrolet, gdje kod potonjeg preko 20% vozila ima utvrđenu neispravnost. 

Konačno dolazimo i do automobila s više od 100.000 km. Ovdje je u vodstvu Mercedes s 10% neispravnih, a slijede ga BMW i Volvo. Ako ovdje spojimo Mercedes i Mercedes-Benz postotak raste na preko 19%, a Mercedes jedva ostaje u Top 10. Na dnu su Chevrolet, Fiat i Daewoo, gdje potonji ima preko 38% neispravnih. 

Starost i udio neispravnih

Možemo priču i malo okrenuti, pa gledati sve prema starosti automobila. 

U konkurenciji vozila starosti do pet godina najbolju prolaznost ima opet Audi, a tu su Nissan I Mazda s manje od 2% padova. Renault i Citroen su na dnu s više od 5% vozila koja ne prolaze tehnički pregled. 

Gledamo li automobile starosti do 10 godina Audi pada prema sredini tablice, ali u vrh dolaze Mazda, Volvo, Suzuki i Mercedes, svi s prolaznosti preko 94%. Na dnu su stari znanci, Fiat i Dacia s preko 12% tehnički neispravnih kandidata. 

Konačno dolazimo i do najzastupljenije grupe, a to su vozila starosti preko 10 godina. U vrhu su BMW, Suzuki i Toyota s manje od 20% neispravnih, dok je Mercedes ispod Top 10 na razini s Fordom. Svaki treći Fiat, Zastava i Daewoo padaju na tehničkom pregledu. 

Možemo samo rezimirati kako najpouzdanija marka kod vozila starijih preko 10 godina ima veći udio neispravnih od najgoreg (Dacia) u konkurenciji starih do 10 godina. 

Pročitajte više