AUDI će 2026. godine proslaviti posebnu obljetnicu - 50 godina petocilindričnog motora. Ova tehnološka ikona prvi je put predstavljena 1976. godine u drugoj generaciji modela Audi 100, postavši temelj sportskog nasljeđa marke s četiri prstena.
Od svojih početaka, petocilindrični motor doživio je brojne nadogradnje - od turbo punjenja, preko tehnologije četiri ventila po cilindru, do rally izvedbi i dizelskih varijanti. Danas, 2.5 TFSI u modelu Audi RS 3 nastavlja veliku tradiciju petocilindričnih motora koji su postali dio DNK brenda i odigrali ključnu ulogu u oblikovanju Audijevog slogana "Vorsprung durch Technik".
Prvi petocilindrični motor pokretao je Audi 100 (C2) 1976. godine. Inženjeri su se odlučili za redni petocilindrični motor umjesto šesterocilindričnog zbog ograničenja prostora i povoljnije raspodjele težine. Ovaj motor, zapremine 2.144 ccm, razvijao je 136 KS uz moderan sustav ubrizgavanja goriva.
Audi je 1978. lansirao prvu dizelsku verziju sa 70 KS, a godinu dana kasnije predstavljen je prvi benzinski petocilindrični motor s turbo punjačem koji je razvijao 170 KS i 265 Nm okretnog momenta, pokrećući novi vrhunski model Audi 200 5T.
Petocilindrični benzinski motor u originalnom Audi quattro iz 1980. dosegao je još veće visine. S turbo punjačem, hladnjakom zraka i stalnim pogonom na sve kotače, činio je moćan tehnološki paket za utrke i cestu sa 200 KS. Nakon što je Audi 1982. osvojio naslov u Svjetskom prvenstvu u rallyju, finski vozač Hannu Mikkola osvojio je vozački naslov godinu kasnije.
Hrapavi zvuk petocilindričnog motora stvara iznimno dojmljivo vozačko iskustvo. Njegov karakteristični zvuk nastaje zbog neparnog broja cilindara i jedinstvenog redoslijeda paljenja 1-2-4-5-3, koji se izmjenjuje između susjednih parova cilindara u intervalu od 144 stupnja rotacije koljenastog vratila.
Geometrija ispušnog kolektora također pridonosi ovom jedinstvenom zvuku s različitim vremenima protoka ispušnih plinova između ispušnih ventila i turbopunjača. Potpuno varijabilna kontrola ispušnog ventila uvedena 2021. godine povećava zvučni spektar i čini ga još opipljivijim.
Aktualni 2.5 TFSI u Audi RS 3 razvija impresivnih 400 KS i 500 Nm okretnog momenta, omogućujući kompaktnom sportskom automobilu sprint od 0 do 100 km/h za samo 3,8 sekundi i maksimalnu brzinu do 290 km/h.
Kratica TFSI označava turbo punjenje i direktno ubrizgavanje. Motor koristi dvostruko ubrizgavanje - u usisni kolektor i u komore za izgaranje - kao i Audi valvelift sustav za varijabilnu kontrolu ispušnih ventila, što omogućuje precizniju regulaciju smjese goriva i zraka.
Mnoge komponente motora izrađene su od lakih materijala, što poboljšava odziv i spremnost na okretaje. Ukupno, petocilindrični motor teži oko 160 kilograma i s manje od 50 centimetara duljine izuzetno je kompaktan, što ga čini savršenim za poprečnu ugradnju.
Petocilindrični motor proizvodi se u pogonu Győr u Mađarskoj, u tzv. Bock montaži koja se prostire na više od 1.000 četvornih metara. Motor se sastavlja ručno, bez upotrebe robota, od strane visokokvalificiranih stručnjaka na 21 stanici.
Nakon završene montaže i temeljitih testiranja, petocilindrični motor vlakom se transportira iz tvornice Győr u Ingolstadt. Tamo Audi RS 3 silazi s proizvodne linije i odvija se takozvani "brak" - kada se 2.5 TFSI konačno ugrađuje u top izvedbu modela.