Da nema gramzive države, auti bi kod nas bili jeftiniji nego u Njemačkoj

KOLIKE SU CIJENE automobila u Njemačkoj, a kolike u Hrvatskoj, posebice u svjetlu ogromnog povećanja cijena kojem svjedočimo već nekoliko godina? Na to je pitanje odgovor u svom istraživanju pokušao dati portal N1, gdje su najprije došli do zastrašujućeg zaključka kako su automobili poskupjeli 35% u prosjeku, a oni male klase za nevjerojatnih 55%.
“Trenutno su u Njemačkoj u ponudi samo četiri modela za manje od 15.000 eura – Dacia Sandero, Citroën C3, Fiat Panda i Mitsubishi Space Star. A i ti su automobili posljednjih godina poskupjeli. Primjerice, Dacia Sandero je do 2019. bila dostupna za manje od 7.000 eura, no najjeftinija varijanta sada iznosi 11.300 eura. To je povećanje od 62 posto. Sličan rast imali su i Mitsubishi Space Star i Fiat Panda, samo je cijena Citroëna C3 nešto umjerenije porasla.” - konstatira N1 te kreće s usporedbom cijena tih automobila s cijenama u Hrvatskoj.

“Najpovoljniji Sandero u Hrvatskoj starta s 14.400 eura, a nudi mnoštvo sigurnosne opreme, poput automatskog kočenja u slučaju opasnosti, ali ne i klimu koju ćete morati nadoplatiti 450 eura. Sljedeći po cijeni je Fiat Panda koja kod nas starta od 14.416 eura, što je gotovo 500 eura povoljnije nego u Njemačkoj za model s istim motorom.
Nakon njega slijedi Citroën s početnom cijenom od 14.900,48 eura, što je za 40-ak eura povoljnije nego u Njemačkoj.
No osjetnu razliku u cijeni vidimo kod Mitsubishija Space Stara, i to u koristi kupaca iz Njemačke. Dok je ondje Space Star najpovoljniji model među četvorkom, kod nas je najskuplji. Japanac tako u Njemačkoj starta 13.590 eura, a u Hrvatskoj s čak 16.400 eura. No u obranu hrvatskih trgovaca, riječ je o opremljenijem automobilu koji nudi i centralno zaključavanje i radio, za razliku od njemačkog modela.” - zaključuje N1.

Međutim, postoje još dva elementa u cijeloj priči koja je nemoguće zaobići. Prije svega, cijene automobila treba staviti u kontekst prosječnih primanja. Kao što je Index već pisao, prosječna je plaća u Njemačkoj 2600 eura, dok je u Hrvatskoj ona niža čak 1500 eura, odnosno iznosi 1100 eura. To znači da za automobil koji košta 15 tisuća eura Nijemac mora raditi manje od pola godine (5.7 mjeseci), a Hrvat više od godine dana, odnosno čak 13.6 mjeseci.  

Auti bi mogli biti jeftiniji

I konačno, da nema gramzive države automobili bi mogli biti i znatno jeftiniji. Naime, neto cijena automobila u Hrvatskoj je relativno niska, pri samom europskom dnu. Problem je u nametima koji se plaćaju na automobil. Tako dok je državljanin Njemačke dužan platiti samo PDV (Mehrwertsteuer) od 19 posto, stanovnik Hrvatske najprije na neto cijenu vozila treba platiti odgovarajuću trošarinu, a onda tek onda na zbroj cijene i trošarine abnormalni PDV od 25 posto. U trenucima kada je prema podacima Centra za vozila Hrvatske prosječna starost vozila gotovo 15 godina, a nije potrebno niti govoriti što to znači u smislu ekologije i sigurnosti, to je u najmanju ruku bezobzirno.
Ili drugim riječima: ako kupite automobil u Njemačkoj i platite tamošnju neto cijenu te ga uvezete u Hrvatsku i platite sva davanja, automobil će vas vrlo vjerojatno koštati više nego da ga kupite kod ovlaštenog trgovca ovdje. 

Pročitajte više