EA Sports FC 24: Žene su u središtu rebrendiranja slavne računalne igre

Screenshot: YouTube

PRVI put otkako se igra pojavila 1993. godine, softverska kompanija EA Sports odbacila je FIFA brendiranje i prešla na EA Sports FC. Ovo se poklapa s velikom promjenom najpopularnijeg načina igranja, onog koji odražava sve veću raznolikost pravog sporta.

Čak i s vještinama koje joj omogućuju da obriše pod s velikom većinom FIFA-ine muške baze igrača, obično ne treba dugo da Lisa Manley u slušalicama ne začuje predvidljivo seksističko zlostavljanje. Ova 24-godišnjakinja može se pohvaliti da je jedna od najboljih u Engleskoj u popularnoj nogometnoj igri, kojoj se posvetila nakon što je ozbiljna ozljeda koljena okončala njezine nade u profesionalnu nogometnu karijeru, piše Sky News.

"Kada sam morala na operaciju, posvetila sam puno više vremena FIFA-i i postala sam puno bolja u igri. Zvuči pomalo glupo, ali svoje znanje s terena možete iskoristiti u igri", kaže Manley.

U nekom drugom životu mogla je biti jedna od engleskih reprezentativki koje su došle do finala Svjetskog prvenstva. Nogomet je počela igrati sa samo pet godina i privukla pozornost Fulhama i Chelseaja, jedne od najuspješnijih ekipa u ženskom nogometu. Umjesto toga, ona je jedna od e-reprezentativki, ali još uvijek predstavlja svoju zemlju na globalnoj sceni.

Uspjeh joj nije donio poštovanje u notorno toksičnom području online igara

Početkom ove godine, predstavljajući Englesku, bila je među najboljima na e-sport FIFA turniru u Zürichu, a njeno umijeće privuklo je milijunsku publiku na platformama kao što su Twitch i TikTok. Njezina kampanja u švicarskom gradu završila je porazom na jedanaesterce u četvrtfinalu. Njen uspjeh nije joj donio poštovanje u notorno toksičnom području online igara, u kojem se stranci s mikrofonom nikad ne suzdržavaju od zlostavljanja.

"Ima puno seksizma. Muškarci su također izloženi mržnji na internetu, svi to rade u igrama. Ali njima nitko ne govori da ne bi trebali igrati ovu igru, nego biti u kuhinji ili još gore od toga. Iako je moje ime postali svima poznato, zapravo se nije toliko promijenilo", kaže Manley za Sky News.

Za mnoge žene i djevojke koje igraju igre, rješenje je često u tišini - bez mikrofona ili web kamera, bez prepoznatljivih korisničkih imena i svakako bez streaminga. Istraživanje Sky Newsa pokazalo je da se gotovo polovica žena suočila sa zlostavljanjem ili uznemiravanjem dok su igrale online, a kod žena u dobi od 18 do 24 godine postotak zlostavljanih raste do 75 posto.

Najveće ženske zvijezde nogometa pridružuju se muškim kolegama u Ultimate Teamu

Baš kao što su engleske reprezentativke pomogle da ženski nogomet postane istinski mainstream, postoji nada da će digitalna verzija ove često ne tako lijepe igre slijediti njihov primjer. Rebranding spomenute igre veća je vijest od toga da je Twitter postao X. Svakako bismo trebali suosjećati s prodavačima kad sljedeći tjedan zbunjenim mamama, tatama, bakama i djedovima budu objašnjavali zašto "FIFA igra" nije na policama.

No, bez obzira na novo ime, još veća promjena dolazi u samoj igri, jer se najveće ženske zvijezde nogometa pridružuju svojim muškim kolegama u Ultimate Teamu. To je dugo bio najpopularniji i najunosniji način igranja. Omogućuje igračima da izgrade svoje momčadi koristeći misteriozne pakete nalik kartama za razmjenu, prije nego što ih na mreži povedu da igraju protiv svijeta.

A ove bi godine taj san mogao uključivati kapetanicu Engleske Leah Williamson koja igra u paru s Liverpoolovim Virgilom van Dijkom; francuski stroj za golove Kyliana Mbappéa i australsku napadačicu Sam Kerr ili Mary Earps koja brani jedanaesterce Erlingu Haalandu.

"Savršeno je vrijeme da se žene stave u prvi plan"

Andrea Hopelain iz EA Sportsa kaže da to ovogodišnju igru čini "najobuhvatnijom i najraznovrsnijom" do sada. Ženske zvijezde su u FIFA-i od 2015. godine, ali su se uvijek osjećale samo kao simbolična gesta, ograničene na sporedne modove s kojima se igrači uglavnom ne zamaraju. Dok EA Sports provodi još veću marketinšku kampanju nego inače kako bi promovirao svoje rebrendiranje, Manley kaže da je savršeno vrijeme da se žene stave u prvi plan.

"Nakon Svjetskog prvenstva i Eura, puno je više žena koje žele igrati ovu igru. Ženski nogomet sada gleda više ljudi - muškarci, žene, djeca. Počela sam igrati FIFA-u zbog nogometa i to ide ruku pod ruku. Ljudi žele igrati kao što igraju njihovi uzori i heroji", kaže Manley.

Naravno, igračka zajednica možda ima više nedoraslih muškaraca nego neke druge zajednice, a brzo pretraživanje YouTubea pronalazi mnoge takve "obožavatelje" koji kritiziraju odluku. Neki su pokušali tvrditi da je to u suprotnosti s onim što oni vide kao "autentičnu" nogometnu simulaciju, ignorirajući da se radi o simulaciji koja omogućava malo vjerojatne scenarije kao što je Tottenhamovo osvajanje naslova.

Marie-Claire Isaaman, izvršna direktorica organizacije Women in Games, koja se zalaže za industriju igara, kulturu i zajednicu bez seksizma, kaže da je potez EA Sportsa veliki korak naprijed: "To je važan istup za igračku zajednicu i industriju igara. Kad ne igraju igru fizički, nije nerazumno da djevojke i žene žele igrati virtualno".

Football Manager najavljuje da će sljedeće godine dodati ženski nogomet

Svakako se čini kao prijelomni trenutak, a Football Manager najavljuje da će sljedeće godine dodati ženski nogomet. Ovu detaljnu i zaraznu seriju razvio je britanski studio Sports Interactive i jedna je od najpopularnijih sportskih igara u zemlji.

Isaaman kaže, bilo da se radi o nogometu ili bilo kojem drugom žanru, reprezentacija u igrama je važna. Kao i Manley, ona se nada da će sve više žena i djevojaka gledati na e-sport kao na pravu opciju za karijeru, posebno s obzirom na ogroman potencijal zarade.

"Trebamo više ženskih uzora u e-sportovima i streamingu. Ali te se žene i djevojke stavljaju u položaj u kojem će se vjerojatno suočiti sa zlostavljanjem. To je, nažalost, realnost", ističe Isaaman.

Manley očekuje zlostavljanje svaki put kada igra, bilo od suparnika ili u komentarima na njezinim streamovima i videosnimkama. Izdavači igara očito su svjesni problema s kojima se žene susreću, pa Call Of Duty predstavlja alat umjetne inteligencije za praćenje govora mržnje, a Microsoft se oslanja na sličnu tehnologiju za zaštitu igrača na Xboxu.

"Za dvije ili tri godine nitko neće pitati zašto žene igraju"

Manley smatra da će još trebati vremena za poboljšanje, ali vidi veći značaj i utjecaj žena u igrama koje su tradicionalno fokusirane na muškarce poput FIFA-e kao vitalan korak na putu prema prihvaćanju.

"Za dvije ili tri godine nitko neće pitati zašto žene igraju, ljudi će biti uzbuđeni zato što su dobili Leah Williamson ili Sam Kerr u Ultimate Teamu. Nadam se da će to funkcionirati u oba smjera i da će njihovo sudjelovanje u igri potaknuti više ljudi da gledaju žensku Superligu. Vjerujte procesu - postat će norma i ljudi neće očekivati ništa drugačije", zaključuje Manley.

Pročitajte više