DVD godine: Antičko "Velo misto"

NAJBOLJI filmovi često na DVD-izdanja kod nas znaju dolaziti lišeni posebnih dodataka, dok su najraskošnije opremljeni DVD-ovi s ostvarenjima koja to objektivno ne zaslužuju. Taj fenomen, još izraženiji u DVD-izdanjima popularnih TV-serija, se na sreću gledatelja ne može vidjeti u DVD-inkarnaciji anglo-američke TV-serije "Stari Rim". Iako nije riječ o najboljoj seriji svih vremena, te iako je bilo i boljih DVD-izdanja, "Stari Rim" u mnogo čemu predstavlja najbolju sintezu ta dva elementa.

"Stari Rim" je i kao TV-serija sam po sebi predstavljao svojevrsni kompromis koji je nastojao izvući najbolje od različitih svjetova. Nastao je kao koprodukcija američke kablovske televizije HBO i britanske državne kuće BBC, pri čemu su Amerikanci potrošili veći dio od 100 milijuna dolara budžeta – vidljivog u spektakularnom setu sagrađenom u znamenitom rimskom studiju Cinecitta – a Britanci se pobrinuli za vrhunsku kvalitetu produkcije, uključujući poslovično pouzdane glumce. U konceptualnom smislu "Rim" također predstavlja uglavnom uspješan hibrid dva standardna televizijska formata – "regularne" dramske serije primjerene svom epskom sadržaju, ali i mini-serije sa zaokruženim početkom i krajem, a bez previše "sapunskih" skretanja i razvodnjavanja koja su glave došle mnogim ispočetka kvalitetnim TV-proizvodima.

Radnja serije je smještena u jedno od najzanimljivijih razdoblja povijesti Vječnog grada, kada su se zbili događaji koji će Georgeu Lucasu poslužiti kao podloga zapleta "Ratova zvijezda". Sredinom 1. stoljeća pr.n.e. rimske legije su osvojile manje-više sve što se moglo osvojiti na Mediteranu te se Rimska Republika ima razloga smatrati gospodarom poznatog svijeta. Međutim, pitanje raspodjele bogatstva koje se u Rim slijeva iz pokorenih provincija je duže vrijeme povodom socijalnih nemira i stranačkih sukoba koji znaju eskalirati u krvave ulične obračune, ali i građanske ratove. Oni su privremeno zaustavljeni paktom najmoćnijih političara, ali taj aranžman dolazi u pitanje kada je 52. godine pr.n.e. ambiciozni vojskovođa i političar Gaj Julije Cezar (Hinds) uspio pokoriti Galiju te uz dodatno "podmazivanje" zlatom i propagandom stekao popularnost među rimskim plebejskim masama. Njegov prijatelj i glavni saveznik Gnej Pompej (Cranham) shvaća da se ravnoteža moći okrenula u Cezarovu korist, pa mu okreće leđa i zajedno s konzervativnim Senatom i oligarsima počinje spletkariti, ne znajući da će time Republici potpisati smrtnu presudu.

Veliki događaji i obični ljudi

Stariji gledatelji će u "Rimu" bez većih poteškoća prepoznati svojevrsni prequel popularne BBC-jeve serije "Ja, Klaudije" iz 1970-ih, ali je u konceptualnom smislu sličnija TV-seriji "Velo misto". Producenti su, naime, bili svjesni da su događaji prikazani u seriji bili predmetom umjetničke i književne obrade duže od dva tisućljeća, a to uključuje i poznate holivudske filmove. Stoga su odlučili da se burni povijesni događaji prate sa stajališta "malih ljudi" umjesto velikih povijesnih ličnosti, slično kao što je Smoje svoj rodni grad u prvoj polovici 20. stoljeća opisao iz perspektive Meštra, Picaferaja, Strikana i Netjaka. U "Rimu" su u tu svrhu poslužila Lucije Voren i Tit Pulon - dva legionara čija je imena Cezar, impresioniran njihovom hrabrošću, spomenuo u svojim "Galskim ratovima".


Mašta scenarista kreće s mjesta gdje je stao Cezarov tekst, te prati pustolovine tog dvojca nakon završetka galskih ratova i povratka u Rim. Staloženi i tradicionalnim vrijednostima vjeran Voren (McKidd) se po skidanju uniforme pokušava okušati kao poduzetnik te uložiti robove i drugi stečeni ratni plijen kako bi nahranio i na okupu očuvao svoju obitelj koja je tijekom njegovog dugogodišnjeg odsustva u mnogo čemu postala disfunkcionalna. Razuzdani Pulon (Stevenson), pak, ne misli na sutra te je sklon sve što zaradi potrošiti na piće, kocku i žene. Obojici će snove o mirnodopskom životu srušiti politička previranja, te će dva ratna druga morati koristiti svoja krvava umijeća kako bi jedan drugom spasili glavu te u mnogim prigodama svjedočili, a nekad i utjecali na važne povijesne događaje.

Prikaz antičkog Rima iz perspektive robova i plebejaca je, s jedne strane, dao sjajnu prilike autorima serije da pokažu kako su "uradili domaću zadaću" te je rimska svakodnevnica – radilo se o religiji, kuhanju ili sudskim procesima - rekonstruirana u najsićušnijim detaljima. Neki od njih će fascinirati sličnošću s detaljima moderne svakodnevnice, pa se tako može vidjeti kako je i Rim vlastitu inačicu HRT-a u obliku Čitača vijesti (McNiece) čiji službeni proglasi na Forumu praćeni plaćenim reklamama služe kao svojevrsni "grčki zbor". 

Šokantan, ali uglavnom povijesno vjerodostojan sadržaj


Inzistiranje na realizmu je, s druge strane, "Rim" na trenutke može učiniti problematičnim za osjetljivije gledatelje. Koristeći standarde američke kablovske televizije – daleko ležernije od onih holivudskih – autori se nisu ustručavali prikazati tamnu stranu rimske civilizacije uključujući rezanje glava, sakaćenje, pribijanje na križ, sve praćeno masovnim prolivanjem krvi nakon kojeg Scottov "Gladijator" izgleda kao Disneyev crtić. Isto tako u seriji ne nedostaje i hrpe eksplicitnog seksa – uključujući i povremenu "akciju" između pripadnika i pripadnica istog spola – te golotinje, uključujući i "full frontal" scene u kojima su neke muške zvijezde pokazivale više od svog glumačkog umijeća.

Više od scena primjerenih nastupu "Leta 3" gledatelje bi mogli šokirati to što protagonisti serije ne samo prakticiraju nego i propovijedaju svjetonazor kojeg je teško pomiriti sa suvremenim "politički korektnim" shvaćanjima. Majka koju veseli ideja da joj je adolescentski sin postane ljubavnikom bogatog ujaka je jedan od najblažih primjera. U mnogim drugim primjerima, međutim, gledatelji će vidjeti kako se stvari zapravo nisu i previše promijenile u dvije tisuće godina. Autori serije, pogotovo kako se ona približavala kraju, su povremeno dozvoljavali sebi previše inventivnosti u nastojanju da šokiraju gledatelje – Kleopatra kao crack whore i Brut kao Isus su neki od najočitijih primjera, a mnogi će zapitati i što je autorima trebao posve besmisleni podzaplet o dva židovska brata. Iako je "Rim" po pitanju povijesne vjerodostojnosti dvadeset kopalja ispred prosječnog holivudskog filma, mnogi povjesničari i arheolozi su ga zbog kreativnog pristupa klasičnim izvorima rastavili na proste faktore.

Međutim, kada se sve zbroji i oduzme, dvadeset dva sata provedenih gledajući "Rim" je prilično ugodno iskustvo, čak i za one koji nisu imale prilike uživati u blagodatima klasičnog obrazovanja. Gledatelji koji se dočepaju DVD-a imat će razloga da gledaju još više, s obzirom da postoji niz vrlo dobrih posebnih dodataka. Najkorisnija je opcija tekst-komentara u kojoj gledatelji imaju prilike vidjeti – poput oblačića u stripovima - instant-objašnjenja o povijesnim likovima, događajima i detaljima rimske svakodnevnice prikazanih u posebnim scenama. Osim njih su pojedine epizode praćene audio-komentarima producenata, režisera i glumaca. Bilo bi lijepo da su ti komentari prevedeni na hrvatski, ali i bez njih se "Rim" može nazvati DVD-izdanjem godine.

uloge: Ray Stevenson, Kevin McKidd, Polly Walker, Lindsay Duncan, James Purefoy, Ciaran Hinds, Tobias Menzies, Kerry Condon, Max Pirkis, Simon Woods, Kenneth Cranham
izvršni producenti: Bruno Heller, John Millius, William J. McDonald, Frank Doelger, Anne Thomopoulos, John Melfi
proizvodnja: HBO/BBC, SAD/Britanija, 2005-2006.
trajanje: cca. 1100 minuta (22 epizode po 50 min., 2 sezone)

OCJENA: 8/10

Dragan Antulov

Pročitajte više