Facebook je postao mjesto gdje se okupljaju starci i objavljuju gluposti

SJEĆATE li se vremena kada su portali bili prepuni upozorenja vezanih uz to da provodimo previše vremena na Facebooku? To već odavno nije nešto što nas zabrinjava.  

Sjećate li se vremena kad je pad Facebooka bila vijest? Ljudi su bili u panici jer to je značilo da bi potencijalno mogli provesti sate bez svoje omiljene razbibrige. 

Ni to nije problem, jer sad mogu proći tjedni a da niste ni otvorili profil na ovoj mreži.

Tužno i nadrkano mjesto

Facebook je već godinama otužna sjena onoga što je nekoć bio. Mjesto za mahom starije ljude kojima je to posljednje mjesto na kojem bilo tko želi čitati njihova isprazna pametovanja i žalopojke o temama o kojima imaju samo površno znanje. Nekad je to bilo mjesto na kojem ste mogli pročitati i nešto pametno ili barem duhovito, a danas, čak i ako naiđete na neke rijetko suvisle statuse, obeshrabrit će vas rasprava u komentarima.

Tetke i starci čestitaju imendane i zažele vam dobro jutro uz šareni kolaž "kafice" ukrašene ružama i golubicama, razvedeni tipovi i žene objavljuju svoje galerije očaja uz neizbježne poruke u kojima iskazuju razočaranost ljubavlju i ljudima, wannabe književnici odu u poštu ili kupe novi TV pa onda o tome napišu šaljiv status koji djeluje kao poglavlje knjige, oni Posljednji Mohikanci Facebook humora pokušavaju napisati nešto usiljeno duhovito za jedva stotinjak lajkova, ekipa piše recenzije koje nitko nije tražio, mame objavljuju slike klinaca koje su zanimljive samo njima, parovi se naslikavaju oko božićne jelke iako on ima izraz lica kakav inače viđate kod žrtava otmice, ljudi bez djece pišu statuse o odgoju djece, frizerke pišu o cjepivima, likovi s pivskim trbušinama komentiraju kako bi oni bolje od nogometaša... 

Otvorite inbox, a tamo vam botovi s lažnih profila šalju ponude za seks iako se ne mogu odlučiti jesu li on ili ona, Google Translate odvjetnici vas obavještavaju kako ste naslijedili MILIJARDU DOLARA od vašeg dalekog bogatog rođaka, potencijalni poslovni partneri razgovor započinju s "bok", a završavaju s poslovnom ponudom koja je predobra da biste je odbili, smrtno bolesne babe ostavljaju vam svu svoju ušteđevinu, jer... eto... svidjela im se vaša profilna fotka.   

20. rođendan 

I svi smo ovo radili. Objavljivali smo pizdarije koje, gledajući s odmakom, nismo trebali. Mark Zuckerberg uvjerio nas je da je nekog briga za to što mislimo, da je svako mišljenje vrijedno i onda nas je stotinjak lajkova uvjerilo da je to istina pa smo na par godina potpuno izgubili doticaj sa stvarnošću.

Radili smo to i zato što je Facebook u jednom periodu bio zanimljivo mjesto, na kojem su ljudi živo raspravljali o svemu, imali virtualne farme, igrali kvizove i pisali "smiješne" statuse kad bi kolegama s posla na uredskom računalu slučajno ostao otvoren profil. Mjesto na kojem biste objavili YouTube link omiljene pjesme ili scene iz filma i onda pokušali iskamčiti neki seks od osoba kojima je to super pjesma ili film. Facebook je bio centar događanja, pokretač rasprava i promjena.  

To mjesto više ne postoji. Prije gotovo pet godina svima je postalo jasno da je nekad zabavno i optimistično mjesto postalo leglo dosade koje klinci zaobilaze, a starija ekipa profile održava vjerojatno samo zato što je u ovoj fazi teško ugasiti nešto u što ste uložili 10 ili 15 godina života.

Danas više vremena provodite čisteći listu "prijatelja" od kompletnih luđaka koji su ili oduvijek bili ludi, a toga nismo bili svjesni, ili su u posljednjih par godina izašli iz ormara kao ravnozemljaši, teoretičari zavjera ili stručnjaci za sve za što se više nego očito nisu školovali. 

Facebook je tu 20 godina (točnije, bit će 4. veljače). To je punoljetna odrasla osoba. I osoba koja ne bi gubila vrijeme na Facebooku, već na TikToku ili na kojoj god mreži 20-godišnjaci trenutno borave. U svakom slučaju, ta mreža nije Facebook.

Deset godina sustavnog propadanja

Međutim, mladima je Facebook postao nezanimljiv istog trena kad su tamo naišli na objave svojih očeva, majki i ujaka. A to se dogodilo relativno brzo. Instagram je tu od 2010. i već tada je mnogima postalo jasno da životna energija društvenih mreža (a to su mladi ljudi) lagano seli na novo mjesto, a Facebook prepuštaju tatama i tetama. 

I to bi bilo sasvim prihvatljivo da je Facebook postao mjesto gdje odrasli ljudi raspravljaju o odraslim temama, ali taj prostor je, posebno u Americi, preuzeo i dugo vremena držao Twitter (prije nego što ga je Musk pretvorio u još jedno leglo tuge). Hrvatska i Twitter imali su u najboljem slučaju jedva solidan odnos pa se upravo i zato pad interesa za Facebook na ovim prostorima osjetio manje nego u nekim drugim zemljama. Ono što je u Americi počelo 2015., kod nas se dogodilo 2020. 

Facebook je u posljednjih sedam ili osam godina postao ona mreža oko koje se razvijaju kontroverze, ali ne i mreža koja se razvija u zanimljivim smjerovima. Od trgovine osobnim podacima, preko cenzure, promjena algoritama, ključne uloge u širenju lažnih vijesti i sto drugih stvari, od kojih su neke bile objektivno dobre za posao prodaje Facebook oglasa, ali kriminalno loše za posao održavanja interesa krajnjih korisnika. 

Promjene algoritma iz 2018. osmišljene su kako bi Facebook postao zdravije mjesto za komunikaciju prijatelja i obitelji. Nažalost, Facebook je postao još nadrkanije i još toksičnije mjesto, a Zuckerberg za to nije imao ni rješenje ni stvarnu želju da to korijenski promijeni. 

I dok su dvijetisućedesete bile polagani pad u mrkli mrak dosade, 2020. pretvorila je Facebook u užas koji su vrlo brzo napustili i oni najotporniji. Već smo spomenuli teoretičare zavjere koji su boravak na mreži učinili nepodnošljivim, ali budimo realni, Zuckerbergov pristup promociji cjepiva bio je jedan od posljednjih udaraca posrnuloj mreži.

Cenzura "problematičnih" objava postala je sveprisutna, što je stvorilo negativne reakcije ne samo među onima koji su objavljivali štošta već i među onima koji se načelno protive cenzuri, a nisu nužno antivakseri. Osim toga, postalo je jasno da Zuckerberg čak ni s jasnim ciljevima i dobrim namjerama nema kontrolu nad mrežom niti viziju koja bi išla dalje od što učinkovitije prodaje oglasa.

Završava li era društvenih mreža?

I da ne bi bilo zabune, Facebook je i prije pandemije bio na putu prema dolje, ali covid-19 taj je proces ubrzao. 

Klinci su mrežu odavno napustili i Zuckerberg nije imao rješenje kako ih ponovno privući. Kreatori videosadržaja ne vide smisao u Facebooku uz postojeći YouTube ili TikTok, jer ne postoje "zvijezde Facebooka", postoje YouTube zvijezde i tiktokeri. Otišli su i influenceri koji su daleko bolje mjesto pronašli na drugoj Meta platformi - Instagramu.

Oni "pravi" teoretičari zavjera otišli su na mreže gdje slobodno mogu širiti svoje sulude ideje bez straha da će im Zuckerberg cenzurirati objave. Glazbenicima je Facebook posljednja rupa na svirali, jer ako žele podijeliti svoju glazbu s fanovima, moraju to platiti, a ta investicija ima sve manje smisla, jer zašto trošiti novac na promociju na mreži gdje gotovo nema ljudi koji posjećuju koncerte. 

Starci željni beskrajnih rasprava i news portali jedini su koji ovu mrežu još uvijek aktivno koriste. Facebook je u 20 godina prevalio dug put od mreže za druženje i upoznavanje do glorificiranog agregatora vijesti na kojem svadljivi dosadnjakovići besciljno "smučaju" između spamova, galerija fotografija djece ili nezanimljivog izleta na Plitvice, reklama za proteze protiv hrkanja, botovskih ponuda i potrage za vijestima koje će ih dovoljno raspizditi da o tome napišu status na kojem će se svađati s drugih 10 bezveznjaka. 

Ovo je pustoš, tako je već godinama i svi to znamo. Jedini razlog zbog kojeg je ovo uopće tema jest 20. rođendan mreže. Još prije dvije godine pisalo se o tome da je Zuckerbergovo carstvo izgubilo vrijednost i bilo prisiljeno otpustiti 11 tisuća ljudi, a ono o čemu "čovjek-robot" priča više ionako nisu društvene mreže, već njegove megalomanske fantazije o metaverzumu i virtualnoj stvarnosti. 

Era društvenih mreža možda završava ili se barem gase oblici na koje smo navikli. Threads je dobar primjer toga da stare ideje više ne drže vodu jer svi smo gore, ali nitko ne zna što ćemo s tim. Objaviti sliku, meme ili nedajbože status? Zašto? Za koga? 

I očekivano je da će one najstarije mreže krepati prve, a Facebook je prvi na listi za odstrel. Facebook je MySpace koji toga još uvijek nije svjestan i samo je pitanje dana kada ćete nabaviti novi pametni telefon, zaključiti da ste zaboravili instalirati aplikaciju za Facebook i shvatiti da ni ne želite. I to će biti to.  

Pročitajte više