Ne znate se svađati? Ove će vam tehnike pomoći da postanete bolji

Foto: Press

AKO STE se ikad upustili u žestoku političku raspravu, vjerojatno ste svjesni činjenice da je ponekad izuzetno teško pridobiti nekog isključivo na temelju vaših konkretnih stavova.

Postoji razlog za to. Naime, naši mozgovi funkcioniraju tako da osiguraju integritet naših svjetonazora. Tražimo informacije koje će potvrditi ono što već znamo i prilično smo otporni na činjenice koje u pitanje dovode naše duboko ukorijenjene stavove.

No, nije nemoguće iz svega izaći kao "pobjednik", a za to postoje i znanstveni temelji jer neka su istraživanja pokazala da postoje dvije strategije koje bi vam u tome mogle pomoći.

1) Ako argumenti koje smatrate uvjerljivima ne pale kod drugih, pronađite one koji pale

Odgovor na polarizaciju i političke podjele nije samo u izlaganju ljudi drukčijim stajalištima.

Istraživači s Princetona 2017. su proveli eksperiment s korisnicima Twittera (demokrati i republikanci) u kojem su ih izložili stavovima druge strane.

Ukratko, kada su bili izloženi stavovima drugačijim od njihovih, republikanci su postali konzervativniji, a liberali liberalniji.

Svaki put kad se upuštamo u političke rasprave, imamo tendenciju prenaglašavati snagu argumenata koje osobno smatramo uvjerljivima i pritom činimo grešku i vjerujemo da će to uvjeriti drugu stranu u točnost toga što pričamo. Točnije, zanemarujemo činjenicu da naši sugovornici ne samo da su uzeli u obzir argument koji forsiramo i odbacili ga već su i gluhi na njega.

Profesor sociologije i psihologije na Stanfordu Robb Willer i njegov kolega Matthew Feinberg 2015. su proveli šest studija i došli do zanimljivog otkrića.

Primjerice, ako konzervativac želi uvjeriti liberala da trebamo trošiti više proračunskog novca na vojsku, ne bi trebao igrati na kartu domoljublja, već reći nešto u stilu: "Kroz vojsku, oni lošijeg imovinskog stanja mogu ostvariti jednaka prava i nadjačati izazove siromaštva i nejednakosti."

Willerov rad počiva na teoriji moralnih temelja, ideji da ljudi imaju stabilna i duboko ukorijenjena moralna načela koja utječu na njihove svjetonazore. Liberali drže do jednakosti, poštenja i zaštite slabijih, a konzervativci do odanosti skupini, moralne čistoće i poštivanja prema autoritetu.

Prema toj teoriji, uvjeriti svoje ideološke antipode u vaše stavove podjednako je teško kao uvjeriti ih u isto na jeziku koji ne govore. No, nije nemoguće. Najbolje što možete je uvjeriti ih da poslušaju vaše argumente i tako zadobijete njihove simpatije. Drugim riječima, nećete nužno dobiti saveznika, ali smanjit ćete tenzije.

Ono što također možete je ukazati na neke loše stvari, ali ne tako da prenaglašavate kako se to kosi s vašim, već kako se kosi s vrijednosti do kojih je stalo suprotnoj strani.

2) Slušajte. Vaši ideološki oponenti žele da ih čujete

Što se političara tiče, nije teško povjerovati da ćete se, ako ništa drugo, složiti oko toga "da su svi isti", ali sa stavovima utemeljenim na predrasudama daleko je teže. Nazvati nekog rasistom, fašistom, šovinistom, zatucanim ili nazadnim teško će uroditi željenim rezultatima.

I ovo je daleko teže jer se radi o stavovima koji su se dugo "marinirali", ali nije nemoguće. Tajna je u slušanju. Umjesto da ih bombardirate "činjenicama", dopustite drugoj strani da priča. Postavljajte im pitanja vezana uz njihove živote i vrlo brzo će započeti s nečim što psiholozi nazivaju "aktivno procesiranje".

Ideja je jednostavna, ljudi će lakše izvući lekciju i ona će biti dugotrajnija ako do zaključka dođu sami, a ne da ih vi našamarate statistikama. Generalno gledajući, ideja je naglasiti ono što nam je svima zajedničko, a to otvara vrata prema smanjenju predrasuda i mijenjaju mišljenja.

Ovu metodu nazivaju "duboko agitiranje", a u videu ispod možete vidjeti primjer aktivista i njegove komunikacije s glasačicom koja je bila nezainteresirana za probleme transrodnih osoba, ali na kraju je promijenila mišljenje.

Ono što iz ovog razgovora možete izvući je način na koji je aktivist uspio navesti glasačicu da suosjeća s diskriminiranim osobama bez da joj nameće svoje mišljenje.

Doduše, ova metoda pokazala se učinkovitom u slučajevima poput ovog, ali moguće je izvući ono najbitnije: pozorno slušajte, dopustite im da razmišljaju o vlastitim iskustvima i naglasak prebacite na ono što vam je zajedničko kao ljudima.

Možda iz razgovora nećete izaći kao "pobjednik", ali možda vam pomogne da shvatite da to i nije najbitnije.

Pročitajte više