(Ne)originalne ideje: Evo koga je sve Hrvatska dosad kopirala na Eurosongu

Foto: Nel Pavletic/PIXSELL, Screenshot: YouTube

OTKAKO je Republike Hrvatske, na Izboru za pjesmu Eurovizije nastupili smo ukupno 24 puta, i to s najrazličitijim rezultatima - od visokog četvrtog mjesta Maje Blagdan i Doris Dragović sve do neslavnog 38. mjesta Franke Batelić. U te šarene i uzbudljive 24 godine pokušali smo kopirati sve i svašta, uglavnom vođeni činjenicom da Eurosong ionako slijepo slijedi svjetske glazbene i stilske trendove.

Sve ono značajno što se dogodi u svijetu pop-kulture, naime, za koju godinu u nekom obliku dolazi i na eurovizijsku pozornicu. Pogledajte koje su trendove, i s kojim uspjehom, slijedili neki od naših predstavnika.

2019. - Rokova krila već su negdje bila!

Osim raskošnog glasa, gledateljima Dore 2019., na kojoj je premoćno pobijedio mladi Roko Blažević, u sjećanju su najviše ostala - bijela krila. Jednima predivno dočaravaju pjesmu, drugima su više za Lidrano nego za Eurosong, ali nakon kratkog istraživanja povijesti ovog natjecanja i jedni i drugi morali su se složiti - isti je imidž već viđen u eurovizijskoj priči. Godine 2008. na Eurosongu u Beogradu (ni tad već previše originalna) bijela krila u bijelom odijelu odjenuli su predstavnici Azerbajdžana Elnur Hüseynov i Samir Javadzadeh. Njihova je koreografija, doduše, uključivala puno više bacanja, vatrometa i gotike nego naš nastup, a završili su na osmom mjestu.


2006. - Severinina koreografija vam izgleda poznato?

Godina je 2006., Hrvatima je puna kapa sramoćenja na Eurosongu pa nakon nekoliko suhih godina šaljemo sočnu Severinu u nadi da će se vratiti kao pobjednica. Ona, pak, predstavljanju "Moje štikle" pristupa vrlo profesionalno i ambiciozno, pa se oko pjesme koju je napisala s Bregovićem i Novkovićem plete i koreografija s petoricom rasplesanih momaka. Čisto sumnjamo da je Severinin tim uzeo snimku nastupa Helene Paparizou, grčke pjevačice koja je pobijedila godinu ranije, i po njoj crtao svoj nastup, ali na kraju je - tako ispalo! Vjerni fanovi Eurovizije i svega eurovizijskog odmah su to primijetili, napravili čak i prigodnu montažu, a cijela je priča na kraju proglašena - slučajnom.

2003. - Claudia u ritmu slavne Britney

"Slučajnost" iz 2003. godine nije estetska, nego glazbena. Bilo je to vrijeme kad su vrhovima europskih i američkih top-ljestvica harali boy bandovi Backstreet Boys i N'Sync te pop diva Britney Spears. Gotovo sve njihove pjesme tada je pisao švedski pop čarobnjak Max Martin, a riječkom autoru Andreju Babiću za uho je očito zapeo Britneyn hit "Oops I Did It Again", jer Claudijina pobjednička pjesma, od aranžmana sve do vokalnih dionica, na nju poprilično nalikuje. Britney nam kao inspiracija na Eurosongu i nije donijela neku veliku korist. Završili smo na 15. mjestu, ali Claudiji i njezinu timu to je bilo manje bitno jer je u Hrvatskoj ubola pravi hit. "Više nisam tvoja" pjevala se godinama u svim glazbenim reality natjecanjima i to, naravno, uz neizostavnu koreografiju koju vjerojatno zna barem pola naših čitatelja (koliko god šutjeli o tome).

2002. - Vesna se poslužila u Coyote Baru

I u slučaju Vesne Pisarović na Dori 2002. inspiracija se tražila u bijelom svijetu. Dvije godine prije, glavni hit u kinima bio je "Djevojke iz Coyote Bara", a na top-ljestvicama vodeća pjesma LeAnn Rimes "Can't Fight The Moonlight". Autorica Milana Vlaović u spomenutom je hitu očito pronašla nešto i za svoju tadašnju štićenicu Vesnu pa je finalni proizvod (a posebice engleska verzija "Everything I Want") ispao prilično sličan američkoj uspješnici. Nitko se nije bunio, a nitko nije ni pao u nesvijest od oduševljenja, pa je naša nada završila na solidnom 11. mjestu u finalu, a to je plasman o kojem recentni hrvatski predstavnici mogu uglavnom sanjati.

1996. - I mi Spice Girls za trku imamo!

Sredina devedesetih postala je, zahvaljujući britanskoj pop senzaciji Spice Girls, vrijeme girl powera, a kopije ovog, za tadašnje vrijeme neobičnog, ženskog benda počele su nicati po cijelom svijetu, a posebice u Njemačkoj. Iako su E.N.I. bile poznate i prije Dore 1996., njegujući uglavnom pop s primjesama funka i soula, za ovu su se priliku odlučile dodatno komercijalizirati, i to pjesmom "Probudi me" koja je i danas pravi endem u njihovu repertoaru. Spice Girls su bile glasne, spontane i nametljive pa su i E.N.I. u operaciji Eurosong morale pratiti ritam. Donijelo nam je to 17. mjesto u finalu - čaroliju britanske pop senzacije očito nismo uspjeli prevesti na eurovizijski jezik.

1995. - Slavni Freddie inspirirao Huljiće

Ako je netko majstor u vještom interpretiranju svjetskih trendova, onda je to svakako Tonči Huljić. Jedan od prvih uboda na tu temu bila je njegova kombinacija pop i opernih pjevača, u svjetskim razmjerima proslavljena suradnjom Freddieja Mercuryja i Montserrat Caballé, koji su 1987. pjesmom "Barcelona" promijenili dotadašnji smjer pop glazbe. Huljić je to prvi put napravio godinu prije "Nostalgije", kad je Magazin s opernom pjevačicom Marijom Bubić otpjevao "Simpatiju". Golemi uspjeh tog dueta inspirirao ga je za drugi, predstavljen upravo na Dori 1995. godine, a priča nije loše prošla ni na eurovizijskoj pozornici. Završili su na visokom šestom mjestu, nakon čega je Huljić još jednom (po treći put!) ponovio prokušani recept i svoju opernu pop trilogiju završio "Romantikom".

Pročitajte više