Nije samo Zara razbjesnila ljude: Kontroverzne kampanje koje su šokirale javnost

Foto: Press

ZARA je novom kampanjom izazvala niz negativnih reakcija. Pod pritiskom javnosti tvrtka je uklonila kampanju s društvenih mreža. Naime, reklamna kampanja za jaknu iz kolekcije Collection 04 izazvala je bijes javnosti zbog slika koje su mnoge podsjetile na "genocid u Gazi".

Iz brenda pak tvrde da je bila namijenjena "isticanju svestranosti odjevnih predmeta". Reklamne fotografije prikazuju manekenku u Zarinoj odjeći, okruženu kipovima zamotanima u bijelu tkaninu i najlon. Takav prikaz kipova ljude je podsjetio na potresne fotografije tijela poginulih u Gazi, zamotanih u bijelu tkaninu, te su Zaru optužili za "iskorištavanje genocida u marketinške svrhe". Mnogi su pozvali na bojkot Zare.

Tvrtka se nakon hrpe kritike oglasila. "Kampanja predstavlja niz slika nedovršenih skulptura u ateljeu kipara i stvorena je s jedinom svrhom prikazivanja ručno izrađenih odjevnih predmeta u umjetničkom kontekstu", izjavio je modni brend.

Kažu da su fotografije nastale u srpnju i rujnu ove godine, prije brutalnog napada Hamasa na Izrael 7. listopada ove godine. "Nažalost, neki su kupci bili uvrijeđeni ovim slikama, koje su sada uklonjene, i vidjeli su u njima nešto što nije bila namjera kad su nastale. Žao nam je zbog nesporazuma i ponovno izražavamo duboko poštovanje prema svima", dodala je tvrtka.

No nije Zara jedina koja je u zadnjih nekoliko godina razbjesnila javnost kontroverznim i neprimjerenim kampanjama. 

Balenciaga

Prošlogodišnja kampanja modne kuće Balenciaga užasnula je javnost jer je nekoliko reklamnih fotografija prikazivalo djecu u posve neprimjerenom kontekstu.

Na jednoj se fotografiji nalaze djeca koja nose plišane torbe s medvjedićima vezanima remenjem u sado-mazo stilu, a druga je reklama prikazivala dokumente američkog Vrhovnog suda koji se odnose na slučaj dječje pornografije. Nakon što su spomenute fotografije izazvale zgražanje, osudu i snažne reakcije zbog seksualiziranja djece, iz modne kuće stigla je isprika, kao i povlačenje sporne kampanje.

U izjavi objavljenoj na društvenim mrežama iz Balenciage su se ispričali zbog reklama koje su mnogi nazvali "odvratnima" i "pretjerano seksualiziranima".

"Iskreno se ispričavamo za svaku uvredu koju je blagdanska kampanja možda uzrokovala. Naše plišane torbe s medvjedićima nisu trebale biti prikazane s djecom u ovoj kampanji. Odmah smo uklonili kampanju sa svih platformi", pisalo je u toj objavi.

Nakon toga Balenciaga se još jednom ispričala jer je primijećeno da su na stolu u drugoj reklami izloženi dokumenti koji pokazuju sudske podneske vezane uz kontroverzni slučaj dječje pornografije.

"Ispričavamo se zbog prikazivanja uznemirujućih dokumenata u svojoj kampanji. Ovu stvar shvaćamo vrlo ozbiljno i poduzimamo pravne radnje protiv strana odgovornih za kreiranje seta i uključivanje neodobrenih predmeta za snimanje naše kampanje za proljeće 2023. Snažno osuđujemo zlostavljanje djece u bilo kojem obliku. Zalažemo se za sigurnost i dobrobit djece", kazali su iz modne kuće.

Kreativni direktor Balenciage Demna Gvasalia brzo se oglasio. 

"Želim se ispričati zbog pogrešno odabranog koncepta kampanje i preuzimam odgovornost. Bilo je neprikladno da djeca promoviraju stvari koje nemaju nikakve veze s njima. Iako ponekad svojim radom volim isprovocirati ljude, nikada nisam imao namjeru to raditi s tako strašnom temom kao što je zlostavljanje djece, koje osuđujem", rekao je Demna. 

Rekao je da će brend surađivati s organizacijama za zaštitu djece kako bi donekle uspio doprinijeti rješenju problema. "Ispričavam se svima koji su bili potreseni fotografijama. Balenciaga će poduzeti mjere kako bi se slične greške izbjegle u budućnosti i zaštititi dobrobit djece na svaki mogući način", dodao je.

Westgate

U svibnju ove godine objavljena je reklama Westgatea koju su mnogi nazvali seksističkom.

"Opet mi je poštar pozvonio u 7 ujutro za pakete od ove, uzet ću joj karticu", govori u Westgateovoj reklami muškarac Tomislav R. Trgovački centar je zatim poručio ženama: "Dođi s njegovom karticom, mi te nećemo odati."

Nevena Crljenko, direktorica Philip Morris Internationala, zakupila je billboard i financirala plakat koji je bio odgovor na tu reklamu. Njen plakat osvanuo je na zagrebačkom Mostu slobode.

"Sve glase na moje ime. Peglam ih svugdje u svijetu, ali ne i u Westgateu", piše na plakatu na kojem je potpisana Nevena. Nakon što se njen odgovor na Westgateovu reklamu proširio Hrvatskom, Nevena je zakupila još jedan billboard. "Hvala vam. Nema nazad", pisalo je na novom jumbo plakatu.

 

Tatprof

Ruska tvrtka 2019. godine ponudila je bonuse ženskom osoblju ako se budu šminkale i nosile haljine ili suknje na posao. Taj je potez bio dio kampanje "maratona ženstvenosti" Tatprofa, rekao je predstavnik tvrtke.

Naime, zaposlenice su mogle zaraditi više ako se na radnom mjestu pojave tako odjevene. Da bi zaradile dodatni novac, žene moraju zadovoljiti dva uvjeta - suknja ili haljina "ne smije biti kraća od pet centimetara od koljena" te moraju poslati fotografiju kao dokaz da su u firmu stigle tako odjevene. To su trebale raditi do 30. lipnja te godine kako bi si osigurale bonus.

Bizarna strategija Tatprofa zgrozila je žene koje su je na Twitteru proglasile seksističkom, a firmu neprofesionalnom i zaostalom.

"Wow... Dakle, Tatprof uvodi natjecanje u ženstvenosti za svoje zaposlenice u Rusiji da bi šefovi mogli gledati njihove slike. Odvratna zlouporaba moći i iskorištavanje žena", "Ovo je previše šokantno u 2019.", "Pogodi što je krivo u ovome: Ruska firma Tatprof nudi ženama novac da nose suknje i haljine", pisali su ljudi po internetu.

Glasnogovornik kompanije za radio Govorit Moskva rekao je kako smatraju da kampanja nije seksistička te da se već 60 žena uključilo u nju. "Želimo uljepšati radne dane svojim zaposlenicima. Naš tim sastoji se od 70 posto muškaraca. Ovakve stvari pomažu nam da se opustimo. To je sjajan način da ujedinimo svoj tim", naveo je.

Gucci

Godine 2019. i Gucci je šokirao javnost svojom kampanjom. U kampanji su se pojavile Dani Miller, pjevačica punk benda Surfbort, te manekenka Mae Lapres. Naime, promovirali su tada novu liniju ruževa, koja se sastojala od čak 58 nijansi, a na svakoj fotografiji kampanje, osim ruževa na usnama, vidjeli su se i zubi modela.

Čim su se pojavile prve fotografije kampanje na Instagramu, krenula je rasprava. Dok su jedni bili oduševljeni i podržavali Guccijevo uvažavanje različitosti, drugi su smatrali da je kampanja pretjerana.

"Ovo definitivno neće nikoga motivirati da kupi taj ruž", "Radije bih onda potrošila taj novac na zubara nego na vaš ruž", "Ne sviđa mi se ovo", "Može li mi netko objasniti što je ovo?", "Promovirate lošu higijenu i loše zdravstvene navike, ovakvi zubi nisu samo estetski problem već i medicinski", "Sorry, Gucci, ali uništili ste si ime", "Prepala sam se", bunili su se ljudi.

Pročitajte više