Otvoreni radio se ogradio od domaćeg šunda, HGU prijeti uredniku

OD 1. ožujka Otvoreni je radio počeo provoditi članak 25. relativno novog Zakona o elektroničkim medijima, prema kojem najmanje 20 posto emitiranje glazbe mora biti domaća.

Takva je prisilna promjena u programskoj koncepciji Otvorenog radija izazvala burne reakcije slušateljstva (njih 83% u anketi se izjasnilo protiv emitiranja domaće glazbe), pa je na web stranici Otvorenog radija osvanula obavijest kojom se slušatelje informira o razlogu emitiranja više domaće glazbe nego što je to bilo uobičajeno u eteru Otvorenog radija.

"Ne svojom voljom, od sada smo prisiljeni emitirati i domaće glazbene brojeve. Svoje primjedbe možete uputiti Hrvatskom saboru ili Vladi RH. Hvala na razumijevanju." – stoji u obavijesti objavljenoj na Internet stranici Otvorenog radija, uz što je priložen i tekst članka 25. Zakona o elektroničkim medijima.

Prije početka provođenja Zakona o elektroničkim medijima, udio domaće glazbe u eteru Otvorenog radija iznosio je oko 10%, pri čemu se prednost davala kvalitetnim, urbanin hrvatskim glazbenicima i grupama, poput Songkillersa, Josipe Lisac, Gorana Bareta, The Bambi Molestersa, Jinxa, Mileta & Putnika…

U eteru Otvorenog radija nije se mogla čuti zabavna domaća glazba (npr. Severina, Magazin, Dražen Zečić), koja dominira eterom Obiteljskog i Narodnog radija.

Obavijest na webu Otvorenog radija izazvala je oštru reakciju Hrvatske glazbene unije (HGU), koja je dotičnu obavijest nazvala "isprikom zbog emitiranja domaće glazbe", te zaprijetila da će, ukoliko se glazbeni urednik Otvorenog radija Daniel Berdais, inače član HGU-a, ne ogradi od objavljene informacije, "zbog javnog djelovanja koje je u suprotnosti sa statutarno definiranim ciljevima i načelima Hrvatske glazbene unije" povesti postupak protiv njega.

Predsjednik HGU-a Paolo Sfeci, poznat po dugogodišnjoj borbi protiv bilo kakve nehrvatske glazbe u eteru TV i radio stanica, kao i nedavnoj izjavi kako je Hrvatska na Eurosongu dala 12 bodova pjesmi SCG zbog "glasova Srba iz Hrvatske", bio je još konkretniji u prijetnjama Berdaisu.

"Berdais se mora javno ograditi od toga što je napisao, u protivnom ćemo ga izbaciti iz Hrvatske glazbene unije." – izjavio je Sfeci prije nekoliko dana za Vjesnik, pri čemu ipak nije pojasnio kako bi to trealo izgledati "ograđivanje" od iznošenja notornih činjenica.

Dakle, ne samo da država određuje privatnim radio stanicama koliko domaće glazbe moraju emitirati u eteru, nego se radijskim urednicima prijeti izbacivanjem iz HGU-a jer obavještavaju svoje slušatelje o promjenama u programskoj koncepciji.

Zanimljivo je da nitko iz HGU-a nije kontaktirao Berdaisa nakon pojavljivanja obavijesti na webu Otvorenog, nego su odmah uputili priopćenje HINA-i, koje je promptno objavljeno.

Nakon što je za prijetnje HGU-a saznao iz novina, Berdais je odgovorio vlastitim priopćenjem, u kojem naglašava kako se Otvoreni radio nije "ispričao" zbog emitiranja domaće glazbe, te kako je upravo Otvoreni zaslužan za promociju i medijski probitak mnogih hrvatskih glazbenika.

"Priopćenje na stranicama Otvorenog radija je tamo iz jednostavnog razloga što smo od primjene zakona i poštivanja 20-postotne kvote domaće glazbe u glazbenom dijelu programa imali mnogo poziva i upita od strane slušatelja, pa smo im na taj način predstavili novu koncepciju i razloge za nju." – izjavio je Berdais za Novi list, pa dodao: "Osobno smatram da je takva varijanta zaštite domaće glazbe dobrodošla, ali s druge strane takvo određivanje kvote ima i svojih problema, kaže Berdais objašnjavajući kako je Otvorenom radiju vrlo teško propisanu kvotu popuniti domaćom glazbom koja stilski odgovara standardima programa te da ih ona prisiljava na određene promjene u programskoj koncepciji."

U razgovoru za Index.hr, Berdais je kazao kako ne zna po kojoj bi osnovi mogao biti izbačen iz HGU-a, pa dodao kako Otvoreni radio zbog novog Zakona mora puštati 20% domaće glazbe, što ide nauštrb kvalitete glazbe na koju su navikli slušatelji Otvorenog.

"Otvoreni radio, čiji sam ja glazbeni urednik, oduvijek je bio mišljenja da glazbu prvenstveno valja cijeniti sukladno njezinoj kvaliteti, a kao najbolji pokazatelj te kvalitete uzimao je u obzir želje i sugestije slušatelja, koji su sudjelovali u kreiranju programa Otvorenog radija, radi kojih radio u konačnici i postoji." – napisao je Berdais reagirajući na HGU-ove prijetnje.

"Osobno jednako cijenim i domaću i stranu glazbu, uvijek nastojeći da najbolje od svake prezentiram slušateljima, prepuštajući slušateljima da sami odaberu što žele slušati. Ponavljam da volim svaku vrst glazbe, neovisno o podrijetlu, te je stvar osobnog afiniteta svakog pojedinca koju će vrstu glazbe slušati, odnosno preferirati, kao jednog od, Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog, oblika izražavanja, odnosno prava i sloboda ličnosti." – dodao je Berdais, inače dobitnik nagrade za najprofesionalnije praćenje dodjele novinarske rock nagrade "Crni Mačak".

Neven Barković

Pročitajte više