Ovo su najkontroverznije pjesme u povijesti popularne glazbe

Foto: Profimedia/EPA

OLIVER Anthony preko noći je postao senzacija zahvaljujući svojoj popularnoj himni radničke klase Rich Men North of Richmond, a pjesma je dospjela i na prvo mjesto Billboardove Hot 100 ljestvice.

Pjesma je pregledana preko 46 milijuna puta otkako je objavljena prije dva tjedna, a osim velikog uspjeha, potaknula je i brojne kontroverze. Country hit je dobio naklonost konzervativnih političara i komentatora koji su je koristili kao oružje u kulturnim ratovima, a puštana je i na prošlotjednim republikanskim predsjedničkim izborima.

Kritičari su u međuvremenu zamijetili izraženu individualističku crtu u viralnom hitu - Anthony održava mit o pljačkašima socijalne pomoći, postavlja pitanje zašto bi njegovi porezi trebali plaćati zdravstvene probleme povezane s pretilošću, sugerira teorije zavjere o pedofilima ("Volio bih da političari paze na rudare / A ne samo na maloljetnike na nekom otoku") i da je pritisak države na mlade odgovoran za epidemiju samoubojstava.

No hit pjesma donedavno nepoznatog country glazbenika nije ni blizu najkontroverznija pjesma koju je povijest popularne glazbe vidjela. Od referenci na droge do drugog eksplicitnog sadržaja i verbalnih napada na vlasti, mnoge su pjesme izazvale puno veće kontroverze od Rich Men North of Richmond, a zbog nekih od njih pjevači su bili zabranjeni ili cenzurirani na radiju i televiziji. 

Ovo su neke od najkontroverznijih pjesama u povijesti popularne glazbe.

Strange Fruit (Billie Holiday, 1939.)

Columbia je odbila dopustiti Holiday da snimi Strange Fruit, a kada joj je to omogućio Commodore Records, suosnivač Atlantica Ahmet Ertegun nazvao je to "početkom pokreta za građanska prava". Strange Fruit, pjesmu o linčovanju crnaca, smatralo se toliko snažnom da su je neki američki gradovi zabranili jer su bili zabrinuti da će izazvati građanske nemire.

The Pill (Loretta Lynn, 1975.)

Kontroverzni hit Lorette Lynn opisuje puno više od same zaštite od trudnoće koju nudi kontracepcijska pilula, uključujući zabavu koja joj je omogućena, odjeću koju će nositi i opisujući kako "dobar osjećaj dolazi lako sada / otkad sam dobila pilulu". Očekivano, country radiopostaje ostale su šokirane skandaloznom idejom o ženi koja uživa u seksu te su zabranile njezino emitiranje.

God Save The Queen (Sex Pistols, 1977.)

Kao svaki pravi punk bend, Sex Pistolsi uživali su u vlastitoj kontroverznosti. God Save The Queen, njihov drugi singl, sugerira da je monarhija kraljice Elizabete II. bila fašistički režim, zbog čega je BBC zabranio puštanje pjesme u Velikoj Britaniji. Međutim, pjesma je ipak stigla do petog mjesta britanske ljestvice.

Killing an Arab (The Cure, 1978.)

Prvi singl kultnog post punk benda i dalje je njihov najkontroverzniji. Frontman Robert Smith rekao je da je pjesma sažet pogled na roman Alberta Camusa Stranac, a izazvala je bijes javnosti zbog opisa pucanja na Arapina na plaži. Mnogi su u to vrijeme smatrali da je antiarapska, a kontroverza je ponovno izbila na površinu nakon napada 11. rujna.

Lemon Ιncest (Serge i Charlotte Gainsbourg, 1984.)

Neki bi ovu francusku suradnju oca i kćeri mogli nazvati pomalo jezivom, no pjesma je ipak bila europski hit. Charlotte Gainsbourg je u vrijeme snimanja imala 13 godina, a ideja o vezi odraslog muškarca i maloljetne djevojke (možda oca i kćeri) bila je priličan tabu. Slušatelji su se pitali radi li se o autobiografiji, dok je Serge Gainsbourg kasnije demantirao takve navode. 

Relax (Frankie Goes to Hollywood, 1984.)

U siječnju 1984. Mike Read povukao je Relax s Radija 1 prije nego što je pjesma završila. Bio je zaprepašten kad je shvatio da ne pjevaju o tjelovježbi, već o homoseksualnosti. Unatoč svojoj brzopletosti, Read je bio prilično spor.

Naime, izdavačka kuća ZTT već je ranije objavila oglase koji su sadržavali izraze kao što su "svi fini dečki vole morske muškarce" i "devetnaest inča koje uvijek morate uzeti". Kontroverzna pjesma kasnije je postala veliki hit provevši 52 tjedna u top 75.

Papa Don't Preach (Madonna, 1986.)

Madonna je kraljica kontroverzi u pop glazbi, a ako moramo odabrati jednu njezinu pjesmu zbog koje su se mame iz predgrađa lecnule, a radiopostaje zapitale trebaju li puštati njezinu glazbu, onda je to ova pjesma o tinejdžerskoj trudnoći i što učiniti u vezi s njom. Gledajući unatrag, tema se čini prilično pitoma, ali 1980-ih, kada su radio i MTV imali izniman utjecaj na tinejdžere, bila je to velika stvar. 

Angel Of Death (Slayer, 1986.)

Kraljevi thrash metala poznati su po složenim tekstovima, posebno kada su u pitanju povijesne teme. No nijedna pjesma u njihovom katalogu nije izazvala više kontroverzi od Angel Of Death s legendarnog albuma Reign in Blood.

Pjesma koju je napisao pokojni gitarist Jeff Hanneman govori o eksperimentima nacističkog liječnika Josefa Mengelea u koncentracijskom logoru Auschwitz, a neki su smatrali da se radi o pronacističkom djelu iako je bend od samog početka poricao tu ideju i zadržao je kao jednu od glavnih uzdanica svojih koncertnih nastupa. 

Fuck tha Police (N.W.A., 1988.)

Fuck tha Police nije trebala zabrane, ionako je bila previše vulgarna za radijsko emitiranje. Prosvjedna pjesma protiv policijske brutalnosti i rasnog profiliranja postala je više od pjesme.  Njezina poruka postala je dio pop kulture, a naslovni poklič mogao se vidjeti na plakatima tijekom prosvjeda poslije smrti Georgea Floyda.

Cop Killer (Body Count, 1992.)

Reper Ice-T s Body Countom se okušao u metalu, a slično kao i pjesma Fuck tha Police, Cop Killer smatra se pjesmom prosvjeda protiv policijske brutalnosti. Pjesmu su napadali američki političari, poput predsjednika George H. W. Busha, kao i aktivisti za cenzuru (Tipper Gore), a uslijed kontroverzi Ice-T ju je odlučio ukloniti s albuma.

Killing in the Name (Rage Against the Machine, 1992.)

Vjerojatno najpoznatija pjesma Rage Against the Machinea još je jedna koja napada policijsku brutalnost i institucionalni rasizam. Društveno-politički stavovi benda su ono što potiče strast i, naposljetku, uspjeh grupe. Zanimljivo je što je pjesma izazvala više bijesa u inozemstvu nego u Sjedinjenim Državama.

Rape Me (Nirvana, 1993.)

Nirvana je često skretala pozornost na sebe tijekom svoje ne pretjerano duge karijere, a ponajviše zbog problematičnog, pokojnog frontmena Kurta Cobaina. Kada je riječ o glazbi, nijedna pjesma nije izazvala više gnjeva od ove s posljednjeg studijskog albuma In Utero. Sam naslov pjesme bio je prilično kontroverzan, ali bend, posebno Cobain, isticao je da je to pjesma protiv silovanja sa stajališta žrtve. 

Closer (Nine Inch Nails, 1994.)

Najpopularnija pjesma Nine Inch Nailsa bila je radijski hit kad je alternativna glazba zavladala mainstreamom. Sada je radijska verzija cenzurirana zbog opscenog refrena, koji se navodno bavi seksualnom požudom. Bez obzira na to, Closer je bend odveo do enormnog uspjeha i pomogao da The Downward Spiral postane jedan od najvažnijih albuma 90-ih. 

Smack My Bitch Up (Prodigy, 1997.)

Engleski rave bend mogao bi biti zaslužan za najkontroverzniju pjesmu ikad snimljenu. Na mnogo načina to je bila namjera grupe koja je inače imala skroman uspjeh u Sjedinjenim Državama. Već sam naslov otvara vrata problemima, a stihovi samo pojačavaju temu hiperseksualnosti i agresije.

Spot za pjesmu nije puno pomogao jer je prikazivao scene seksualnog napada i nasilja pod utjecajem alkohola i droge. Bend je branio tekst pjesme, često smatran mizoginim, rekavši da je pogrešno protumačen i da pjesma zapravo šalje poruku da bilo što treba raditi intenzivno.

Stan (Eminem, 2000.)

Eminem je angažirao britansku pjevačicu Dido da mu pomogne na ovom popularnom singlu s albuma The Marshall Mathers LP. Mnogi kritičari i obožavatelji vjeruju da je to Eminemova najbolja pjesma, no slikovita priča o navodnom opsjednutom obožavatelju repera koji je svoju trudnu suprugu vezao, strpao u prtljažnik automobila i pijan se odvezao u rijeku smatra se prilično kontroverznom.

Blurred Lines (Robin Thicke, 2013.)

Osim Thickea, Pharrell Williams i T.I. odigrali su veliku ulogu u pjevačevom najvećem hitu. Međutim, uz kontroverze vezane za plagiranje pjesme Marvina Gayea Got to Give It Up, i sami stihovi su podignuli mnogo prašine. Pjesma je kritizirana zbog trivijalizacije seksualnog nasilja, objektiviziranja žena i "jačanja mitova o silovanju", no to ju nije spriječilo da postane broj 1 u više od 20 zemalja.

Pročitajte više