"Počeli smo iz zezancije, a danas je naš festival prepoznat svugdje u Hrvatskoj"

NEMA tu profesionalaca i velikih produkcija. Zaljubljenici su u murale i grafite koji koriste svoj godišnji odmor da bi napravili nešto iz gušta. Tako Marko Boko opisuje početnu ideju festivala Graffiti na gradele. Riječ je o festivalu koji je počeo s radom još u 2011. godini. Teško je opisati što ovaj festival jest jer se radi o spoju svega. S jedne strane moguće je vidjeti amaterske umjetnike kako oslikavaju zidove muralima i grafitima uglavnom inspirirane lokalnim temama.

Na drugoj strani većinom je ogroman stage s najpoznatijim hrvatskim glazbenicima, ispred kojih se nalazi golema publika i uživa u jednom od najvećih ljetnih partyja. Uz sve to, festival ima visoku edukativnu notu jer organizira brojne radionice edukativnih sadržaja na temu grafita i umjetnosti.

Međutim, da će baš tako biti, Marko Boko, glavni organizator Graffita na gradele, nije mogao ni sanjati.

"Kad smo tek počinjali, susreli smo se s brojnim birokratskim izazovima. Međutim, bili smo entuzijastični i puni iskrene motivacije i energije da u tome uspijemo. Istina je da smo mogli više puta odustati, ali smo uvijek pronalazili načine kako da steknemo podršku. Znali smo da smo dobra ekipa koja zna što želi s motivacijom iz srca i duše i nismo se predali“, prisjeća se Marko Boko početaka. Graffiti na gradele su tako od obične fascinacije i malog art festivala postali svjetska atrakcija i nezaobilazna postaja brojnih svjetskih grafitera i muralista poput Sebasa Velasca, Flying Fortressa, Lunara, Cheza, Sarmea i drugih.

Ove godine festival dva dana duže

Cijela manifestacija održava se već tradicionalno na prekrasnim plažama Bola na Braču, a traje tri dana. Ove godine festival će trajati čak pet dana, odnosno dva dana duže. Tako će u trajanju od 26.7. do 30.7.2023. nastupiti brojni poznati glazbenici, među kojima su i 30Zona, Krešo Bengalka, Žuvi te Bore Balboa.

Foto: Marko Lopac

"Osim Bola na Braču, širimo se i na druge lokacije po Hrvatskoj, a reakcije su uglavnom pozitivne. Kada grafite radite na dobar i pozitivan način, onda imate i pozitivne reakcije“, istaknuo je Marko Boko. Iako je stručnjak za odnose s javnošću, ured tijekom godišnjeg odmora zamijeni grafitima. Ističe da on više ne crta, ali se bavi organizacijom.

Njegova fascinacija grafitima traje od djetinjstva, a u Zagrebu su mu služili kao orijentir. Umjesto poznate rečenice "Nađemo se kod sata“, Boko bi znao govoriti "Nađemo se kod silvera u 20 sati na križanju Savske i Vodnikove“. Naime, Boko bi se nakon preseljenja u Zagreb lakše snalazio prema lokacijama grafitima, nego prema imenima ulica.

"Često se pitam što nam je ovo trebalo"

I sve to radi zajedno sa svojim prijateljima iz čistog gušta. Kaže, nije mu uvijek lako sve organizirati.

"Često se pitam što nam je ovo uopće trebalo. Uvijek postoji neka trema hoćemo li sve stići na vrijeme i hoće li sve proći dobro“, nasmijao se Boko. Unatoč naporu, kaže, osjećaj nakon festivala ne bi mijenjao ni za što.

"Jednom kad sve završi, nema ljepšeg osjećaja jer znaš da si napravio nešto dobro. To je ono što me motivira da nastavim dalje, da budemo sve bolji i bolji iz godine u godinu i svima ponudimo nešto novo“, zaključio je.

Inače, Graffiti na gradele napravili su veliki pomak u kulturi grafita i murala. Istraživanja pokazuju da u Hrvatskoj uglavnom prevladavaju grafiti tekstualnog sadržaja zajedljive forme koji odišu humorom, satirom ili kritikom prema životu te vladajućim strukturama.

Prvi grafiti u Hrvatskoj pojavljuju se osamdesetih godina u Zagrebu te pripadaju subkulturi. Uglavnom su autori bili anonimni mladići koji su željeli ostaviti neki svoj trag u društvu. Prvi grafiti smatrani su vandalizmom, a kasnije su gradske strukture ozakonile izradu grafita na određenim područjima. Tako su nastali veliki crteži na zidovima, odnosno, murali.

Foto: Shutterstock

"U subkulturi grafita postoji više stilova, načina izražavanja i stvaralaštva. Postoje oni koji se fokusiraju na izradu grafita na teško dostupnim mjestima, poput vlakova, visokih zgrada i slično. Postoje i oni koji se izražavaju putem velikih formata na unaprijed dogovorenim površinama i dobrim dijelom našeg rada mi ulazimo u tu kategoriju. Rekao bih da smo po tome prepoznati i svijest u društvu prema muralima i grafitima zaista se mijenja na bolje“, izjavio je Marko Boko.

Počeli se javljati mnogobrojni partneri

Da su Graffiti na gradele velika i važna kulturna manifestacija, pokazuje i činjenica da često gostuju i po drugim festivalima, koncertima i događajima diljem Hrvatske. Marko Boko kaže da mu je drago jer njegov rad i trud prepoznaju i važne tvrtke u Hrvatskoj. Jedna od njih je KauflandDo 31. svibnja 2023. godine Kaufland poziva sve građane da ostave prijedlog na njihovim društvenim mrežama s idejom koji bi grafit mogao ukrasiti njihove trgovine. Jedini uvjet je da tema grafita bude povezana s gradom u kojemu se nalazi trgovina. 

"Iz njihovog marketinga primijetili su jedan od naših murala te su nam predložili da zajedno pokušamo nešto dobro napraviti. Vrlo brzo smo došli do zaključka da možemo napraviti super stvar diljem Hrvatske tako što ćemo oslikati njihove trgovine u 10 hrvatskih gradova“, objasnio je Boko i rekao kako je zahvalan Kauflandu što su prepoznali njihovu umjetnost. Veseli ga ovaj poduhvat.

"Posebno mi je zanimljivo zato što će ideje za murale biti sugerirane od strane Kauflandovih kupaca", zaključio je.

Tako će, prema dogovoru, uskoro biti oslikano čak 10 Kauflanda u Hrvatskoj, i to u Splitu, Šibeniku, Zadru, Rijeci, Puli, Zagrebu (dvije trgovine), Karlovcu, Varaždinu te Slavonskom brodu. Svi koji su pronašli svoj grad na popisu, mogu sudjelovati kreativnim idejama, a detalji su dostupni ovdje.

Sadržaj donosi Index u suradnji s Kauflandom te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Pročitajte više