Jesu li podcasti gotovi?

Screenshot: YouTube

NEDUGO nakon što se pojavio Serial, true-crime podcast koji je stekao nevjerojatnu popularnost, započelo je zlatno doba podcasta, koje je trajalo od te rane 2015. sve do danas. Nakon toga pojavila se i Invisibilia, (djelomično) znanstveni serijal o "nevidljivim silama koje kontroliraju ljudsko ponašanje", a rezultat je bio još veći hit s preko 40 milijuna downloada u prvih nekoliko mjeseci. 

Nakon osam godina i osam sezona Invisibilia je nedavno prestala s emitiranjem, a NPR, koji je podcast emitirao, ukinuo je još tri podcasta, a sve zbog velikog rezanja broja zaposlenika. 

NPR je neprofitna organizacija i funkcionira na temelju kompleksnog poslovnog modela, zbog čega ga je nemoguće uspoređivati s ostalim podcast gigantima. Ipak, ono što je dovelo do gašenja uspješnih serijala slično je problemima s kojima se suočavaju svi u podcast svijetu. Drugim riječima, ako hitovi poput Invisibilije ne mogu preživjeti, to nije dobar znak. Inače, neki tvrde da je produkcija serijala NPR godišnje koštala preko milijun dolara. 

Stižu loša vremena za podcast

Uspon i pad Gimleta (2019. ga je otkupio Spotify i onda polagano ubio neke od njihovih najkvalitetnijih sadržaja) također je znakovit ako uzmemo u obzir da se radilo o kompaniji koju su mnogi smatrali najboljom u branši. Tu je i zaokret Spotifya, koji je prebacio fokus s podcasta, koje je nedavno opisao kao veliki financijski teret za biznis. SiriusXM također je krenuo s otpuštanjima, a jedino u što ulaže su "ziceri". Primjerice, serijali koje vode velika imena kao što su Conan O'Brien i Kevin Hart. 

Ukratko, mnogi predviđaju loš period za ovaj format. Kao što Bloomberg piše, bit će manje kupnji, manji budžeti, lošiji uvjeti za kreatore i manje ugovora. Jesu li najbolji dani podcasta iza nas?

Oni unutar industrije tvrde da unosnih ugovora nema ni približno kao prije. Ponekad bi narativni podcasti bili otkupljeni za 250 ili 300 tisuća dolara, a danas ih je sve manje. Potpisuju se ugovori s malim budžetima i bez prevelike podrške, a autori ih prihvaćaju u nadi da će im biti odskočna daska za nešto veće. Osim toga, kupci traže puno više epizoda kako bi mogli prodati više oglasa i uglavnom se radi o manjim oglašivačima. 

Uz to, mnogi insajderi dodaju i da je bilo samo pitanje vremena kada će se nešto slično dogoditi. 

Nije sve tako crno

No postoje kontraintuitivni trenuci u ovoj priči. Za razliku od ostalih sektora koji se nose s neumoljivim padom (tiskani mediji, TV vijesti), podcast tržište bilježi rast i publike i oglašivača. Posljednje analize konzumiranja digitalnih medija pokazuju da su brojke u SAD-u veće nego ikad, a predviđa se da će zarada u 2024. biti 4.2 milijarde dolara u odnosu na 3 milijarde ove godine ili 708 milijuna u 2019.

Međutim, za razliku od novina, časopisa ili streaminga, broj podcasta je gotovo beskonačan i imamo prezasićeno tržište za broj konzumenata koji nemaju vremena za sav taj medijski sadržaj kojim su bombardirani sa svih strana. 

Eric Nuzum, koji je jedan od osnivača produkcijske i konzultantske kompanije Magnificent Noise, za Vanity Fair je izjavio: "Problem nije u podcastima kao mediju, već u poslovnom modelu koji smo izgradili oko podcasta. Jako je puno prostora za rast.

Ove su promjene bile očekivane. Ljudi su godinama davali zeleno svjetlo i producirali serijale od šest ili deset nastavaka samo da bi shvatili da je to jako teško ako nemate velik show koji će vam lansirati sadržaj. Lako su dolazili do novca i sve te kompanije presporo su mijenjale modele poslovanja jer nisu bile prisiljene na to. Grubo rečeno, glupog novca više nema, lak novac je usporio, a pametni novac se počeo povlačiti."

Osim velikih igrača kao što su iHeart, Wondery, Spotify, Sirius ili Vox Media, pojavile su se i manje kompanije kao Magnificent Noise, Campside Media, Prologue Projects i Pushkin Industries, koje su popunile prostor koji je nekoć pripadao platformama kao što su Gimlet, Wondery, Stitcher i Ringer, a te će kompanije nastaviti rasti, netko će ih otkupiti ili će se spojiti u jednu. 

Previše sadržaja, premalo kvalitete

Kaleidoscope je najnovija kompanija na tržištu, a s vrlo dobro osmišljenim financijskim planom i ekipom od samo šestero ljudi, rade više nego odličan posao. Najpopularniji show trenutno im je The Last Soviet, a vodi ga bivši NSYNC-ovac Lance Bass, koji prati priču o posljednjem ruskom astronautu koji je ostao zarobljen na jedinoj svemirskoj stanici dok se zemlja koju poznaje i voli počela raspadati na planetu ispod njega. Tu je još i Sleepwalkers, koji se bavi umjetnom inteligencijom, i Wild Chocolate, čija su prava otkupljena i postat će TV dokumentarac. 

"Mnogi forsiraju stvari koje dokazano funkcioniraju pa kupuju klasične chat showove ili true crime serijale. Naši showovi su međunarodne avanture. Puno je prostora i veća publika za priče koje još uvijek nisu ispričane u SAD-u", govori suosnivač Kaleidoscopea Mangesh Hattikudur. 

Ipak, unatoč svemu, i on je oprezan kada se radi o budućnosti formata: "Situacija za mnoge nije sjajna i stvarno je grozno što je toliko ljudi izgubilo poslove. Istodobno, dopuštalo se jako puno osrednjeg sadržaja i mnogi su dugo odbijali napraviti rezove ondje gdje su trebali. Smatram da će se oglašivači vratiti za dvije godine i postojat će bolji načini da se pronađe ciljana publika. Kompanije koje će se u te dvije godine izgraditi na kraju bi mogle biti uspješne." 

Pročitajte više